Fiat Ducato: Geen chaufage aan voeten?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 IdTd

Gisteren mestnat ingestapt en chaufage dus op de voeten gezet.
Komt verdorie niks lucht uit onderaan. Mijn zoon heeft over heel de lengte zitten voelen mar niks???
Uit de roosters bovenaan en op het gezicht kan ik door de keuzeschakelaar te verdraaien zoveel warme lucht krijgen als ik wil dus dat is het probleem niet.
Misschien een kabel gelost die de klep voor de voeten moet openen?

[url=http://img196.imageshack.us/i/630618302f...][img]http://img196.imageshack.us/img196/396/6...[/img][/url]

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

ovi (0), 14 jaar geleden

Heb ondertussen gezien dat er een piepklein luchtmondje vanonder in het midden staat waar een beetje warme lucht uitkomt!!!!
Dat wordt dus koude voeten in de winter!

ovi (0), 14 jaar geleden

Ben ik de enige die vindt dat de verwarming aan de voeten op niks trekt?

ovi (0), 14 jaar geleden

Probleem gevonden!
Als ik de kiesknop op de stand v/d voeten zet komt al de lucht aan het raam eruit???
Dus duidelijk dat de klep naar de voeten niet werkt.
Moet heel mijn dashboard daar voor uit elkaar?

ovi (0), 14 jaar geleden

Ondertussen probleem hersteld!
Om aan het chaufageblok te kunnen moeten maar een stuk of 6 boutjes verwijderd worden onder het handschoenkastje en de radio en dan komt heel dat stuk plastiek er gewoon af. Je ziet dan de ventilator en het verdeelhuis zitten en ook de bedieningen.
Bij mij was dus inderdaad de bediening v/d voetklep eruit geschoten en stond dus volledig dicht. Om die te vinden moet je even vanuit de bestuurderskant op het matje gaan liggen en zit onder en achter de radio zie je dan het klepje bewegen als je met de regelknop draaid.
Gewoon een dom plastieke klepje met een groef waar het plastieken pinnetje v/d bediening in moet zitten wat bij mij dus niet het geval is.
Op 15 minuten was dit toch wel heel vervelend probleem opgelost. Snap niet waarom ze bij een grote Fiat garage mij dan verteld hebben dat heel het dashboard uit elkaar moet?
Had bijna de fout gemaakt van vele hier en de oplossing niet geplaatst dus bij deze.

henri91 (0), 14 jaar geleden

Hehe ovi

Bedankt voor jouw oplossing, ik zat namelijk met hetzelfde probleem.
Mooi zeg, is bij mij ook zo opgelost vandaag.
Leve de warme voetjes...
Bedankt.

Mvg
Henri

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=henri91]Hehe ovi

Bedankt voor jouw oplossing, ik zat namelijk met hetzelfde probleem.
Mooi zeg, is bij mij ook zo opgelost vandaag.
Leve de warme voetjes...
Bedankt.

Mvg
Henri[/quote]
Da doet mij plezier dat ik hier al direkt iemand warme voetjes kunnen bezorgen heb!(lol)
Ik heb het ook altijd maar uitgesteld omdat ze mij verteld hadden dat heel het dashboard uit elkaar moest maar was het gewoon beu om bevroren voeten en benen te hebben en daarom dus toch maar aan begonnen.
En zeggen dat de vorige eigenaar van mijn mobilhome zo jaren heeft rondgereden?

henri91 (0), 14 jaar geleden

Typisch Fiat Ducato denk ik, vele kleine dingen gaan te vlug stuk, of werken blijkbaar niet lang, men vergeet bij Fiat soms dat het "gebruikt" wordt.

Heb zoal vele dingen moeten repareren (schakelaars, lampjes op moeilijk bereikbare plaatsen, enz,..), en ja, als men het zelf 'kan', is het meestal beter, maar ja, men moet maar durven he.
En, eraan beginnen !

Mvg
Henri

T.P. (0) PRO, 14 jaar geleden

@Henri
Te vlug stuk? De camper van Ivo is inmiddels al 10jaar oud, noem mij ns 2 merken in de zelfde prijsklasse waar niets kapot gaat in 10 jaar.
Het enige probleem van Ivo is dat niemand op ervaring kan zeggen wat zijn probleem was.
Dat zegt ook wel dat dit geen veel voorkomend probleem is. Toch?

henri91 (0), 14 jaar geleden

@T.P.
Amaai, al op de tenen getrapt ?

Mijn camper (zelfde merk) is nu 14j oud, maar na 2 maand was mijn versnellingsbak al stuk, oke onder waarborg, heb hem wel 3 weken moeten missen.
Pech gehad, accoord.
Versnellingsbak heeft nog zwakke punten, bvb 5é versnelling, moet iets meer olie in dan normaal ook.

- Na 4 jaar de hendel (van knop naar schuif) van mijn verwarming stuk.
- Na 4.5 jaar bleef hulpventilator draaien met als gevolg, relais 30 Ah gesmolten en gesmolten draden.
- Later nog diverse kleine dingen zoals lampjes in dasboard stuk, veel werk om zo een prulletje te vervangen.
- Ook schakelaar keuzeknop verwarming stuk (doorgebrand).
- Nu voor de winter hetzelfde van Ivo, wat ik nu ook zelf heb hersteld.

Ik heb het denk ik niet over normale slijtages, maar prulletjes waarvoor meestal, het dasboard gedeeltelijk af moet.

En spreek ook niet over het woongedeelte.
De rest werkt nog heel goed.

Mvg
Henri

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=T.P.]@Henri
Te vlug stuk? De camper van Ivo is inmiddels al 10jaar oud, noem mij ns 2 merken in de zelfde prijsklasse waar niets kapot gaat in 10 jaar.
Het enige probleem van Ivo is dat niemand op ervaring kan zeggen wat zijn probleem was.
Dat zegt ook wel dat dit geen veel voorkomend probleem is. Toch?[/quote]
Den Ivo heeft geen probleem hé!
Heb hier alleen de oplossing gepost omdat het verdomd wel straf is dat ze mij in 3 FIat garages wisten te vertellen dat heel het dashboard uit elkaar moet en dit dus hellemaal niet waar is!!!

Verder staat ons camperforum vol van problemen met het 2 massavliegwiel en inderdaad die 5° versnelling dus in eerste instantie had ik al spijt dat ik een mobilhome van Fiat gekocht had.
Ook is er een probleem met de massa's waardoor de vorige eigenaar vorig jaar een nieuwe strarter had laten plaatsen in Duitsland omdat hij niet meer wou starten. Ik had de mobilhome nog maar 2 weken toen ik hetzelfde voorhad maar daar ik zelf automechanieker ben vrij snel gevonden dat niet de starter het probleem is maar de massa.
Ter plaatse een massakabelke gemaakt en gemonteerd en we konden terug op weg. Ik heb gelukkig altijd mijn griefkofferke mee dus...
Verder kan ik enkel zeggen dat die 2.8 idtd wel een verdomd krachtige en prettige motor is en hij een zalig koppel heeft. Ook de ophanging is zeer goed en daar hij maar 5.85m lang is rijdt hij als een gewone wagen en is hij dus heel goed om langs kleine bochtige wegjes te rijden. Dit is voor mij heel belangrijk daar ik een grondige hekel heb aan autostrades.

In April gaan we de eerste keer naar Frankrijk en zal dan pas echt iets over de degelijkheid kunnen vertellen maar ben daar vrij gerust in. Als je ziet hoeveel Ducato's alle dagen misbruikt worden door bouwbedrijven en zelfstandigen moeten die dingen toch oerdegelijk zijn.

Trouwens aan een Mercedes gaat ook regelmatig iets stuk maar een Mercedesrijder is over het algemeen niet zo gewillig om dit openbaar te verkondigen vermits hij zoveel meer betaald heeft om met die ster te mogen rijden.(lol)

Of dit specifiek probleem van de klep v/d verwarming nu veel voorkomt of niet vindt ik ook helemaal niet belangrijk. Het is enkel tof om te zien dat er direkt al iemand was die geholpen is met de oplossing die ik geplaatst heb en daarom zijn we toch hier.
Ben hier ook al enkele keren zeer goed geholpen door meestal dan nog garagisten die de tijd nemen om ons te helpen en dat zie ik in België nog niet gebeuren.
Daarom dus gewoon zo verder doen en een beetje plagen mag maar wel vriendelijk tegen elkaar blijven.

T.P. (0) PRO, 14 jaar geleden

Mijn punt was dat hier een goed en redelijk betrouwbaar merk naar mijn (toch wel proffesionele) mening in diskrediet wordt gebracht tussen de regels door, jammer want daar is dit forum niet voor, evenals deze off topic discussie.
Ik had dit probleem gevolgd omdat ik het probleem nog niet kende en omdat wij errug veel Fiat-campers doen.

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=T.P.]Mijn punt was dat hier een goed en redelijk betrouwbaar merk naar mijn (toch wel proffesionele) mening in diskrediet wordt gebracht tussen de regels door, jammer want daar is dit forum niet voor, evenals deze off topic discussie.
Ik had dit probleem gevolgd omdat ik het probleem nog niet kende en omdat wij errug veel Fiat-campers doen.[/quote]
Ben er ook gerust in dat de Fiat Ducato wel een degelijk ding is maar het is wel zo dat wij gewoon durven zeggen dat er al eens iets stuk gaat terwijl mijn ervaring met bepaalde eigenaars van andere merken is dat deze hier liever niets over loslaten!(lol)

Hebt u als profecionele dan wel ervaring met het probleem v/d massa's wand dit is iets dat ik op ons Belgisch camperforum toch al enkele keren ben tegen gekomen en merk dan dat mensen eerst de batterij laten vervangen en de starter en dat dit dus helemaal niet nodig was. Ze vervangen nu eenmaal liever alles i.p.v. de boel eens deftig uit te meten.

Verdre heb ik ook de verlichting van de keuzedraaiknoppen v/d chaufage in het dashboard die soms brand en dan weer niet. Dit probleem heb ik nog niet kunnen oplossen en is soms ook wel vervelend.

T.P. (0) PRO, 14 jaar geleden

Vooral de massakabel op de startmotor geeft nogal eens problemen die doen denken aan een defecte accu, bout losmaken, aanlegvlak schoonmaken en een sterring ertussen. Bij de kachelbediening willen de fittingen van de lampjes losschieten en naar achteren vallen, gewoon een druppie secondelijm ertussen en klaar, of vernieuwen.

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=T.P.]Vooral de massakabel op de startmotor geeft nogal eens problemen die doen denken aan een defecte accu, bout losmaken, aanlegvlak schoonmaken en een sterring ertussen. Bij de kachelbediening willen de fittingen van de lampjes losschieten en naar achteren vallen, gewoon een druppie secondelijm ertussen en klaar, of vernieuwen.[/quote]
Bedankt T.P. , ik zal die van de starter dan ook maar eens proper maken.

De lampjes zitten er bij mij wel in maar er is dus een gedeelte dat gewoon maar af en toe eens brand maar met in en putje te rijden bv. gaan ze dan wer terug uit en een beetje later terug aan enz.
Duidelijk ergens een slecht kontakt maar ik weet dus niet waar.

T.P. (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat los kontakt kan nooit veel verder zitten dan aan de achterkant vande bediening, daar ze allemaal op dezelfde voeding werken.
Je moet niet proberen het hele ding eruit te halen, maar gewoon losschroeven en en een beetje te draaien zodat je er aan de achterkant bij kunt. Scheelt veel werk en kans op beschadigingen.

gr Theo

ovi (0), 14 jaar geleden

Gisteren weer prijs!
Ik kom in de camper en zie dat mijn digitaalklokje weer enkele uren verkeerd staat. Ging weer erg slecht rond dus weer massaprobleem. Ook de temperatuurmeter loopt dan vrij snel naar het gebied juis tot onder rood!!!
Angstwekkend maar weet ondertussen dat dit niet juist is. Onderweg dus wat met mijn chaufageknoppen zitten draaien en zag plotseling de temperatuurmeter terug naar zijn normale positie gaan. Dus het slecht kontakt moet hier wel ergens zitten dus zal zoals Theo reeds gezegd heeft de boel eens nakijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.