Fiat Ducato: Rollager vervangen!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 IdTd

Zaterdag eerste keer enkele honderde km's met onze camper gaan rijden en bij de eerste lange bocht naar de autostrade voelde ik een zacht geklop onder mijn voet.
Duidelijk dat het lager v/h linker voorwiel aan vervanging toe is.
Mijn vraag is dus of er iets speciaal is dat ik moet weten. Is het een lager dat ik er zelf kan uitdrukken?

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ivo

Het lager zit geperst,zonder goede pers krijg je hem er niet uit..je kunt wel de naaf eraf halen en dan even langs een bedrijf rijden met een pers,ook moet het lager weer erin geperst worden,voor de rest heb je geen speciaal gereedschap nodig.

Weet je wel zeker dat het het wiellager is ? het kan een teken zijn van een beginnend wiellager,normaal hoor je dan een zoemend geluid bij een bepaalde snelheid,en word harder naar mate de snelheid oploopt.

Bedoel je met 'geklop' dat de bus/motor begint te schudden tijdens acceleren ?

asx (0) PRO, 14 jaar geleden

kontroleer de rubbers van de triangels eerst eens

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

of de aandrijfas (homokineet)
succes jan

ovi (0), 14 jaar geleden

Bij het nemen van een lange bocht naar rechts (bv. oprit autostrade) voel ik een zacht geklop in mijn linker voet!
Er scheeld niks met mijn voet hoor maar die staat dus gewoon op de grond en het is daarmee dat ik het gevoeld heb!(lol)
De aandrijfas lijkt mij het niet te zijn daar deze dan zeker zou moeten klopen bij het nemen van een korte bocht dus denk eerder aan de wielager omdat het echt met het toerental van het wiel sneller of trager gaat.
Op slechte weg rechtdoor is er ook niks van geklop te horen dus ook de rubbers van de ophanging lijken mij oke.
Dit zouden ze trouwens (normaal) op de kontrole bij de verkoop enkele weken geleden wel opgemerkt hebben.
Bedankt al voor de info.
En ik heb op het werk een een pers staan dus geen probleem.

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk ook eerder aan een homokineet, net als Jan.

Gr. Harry

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vandaar dat ik dat ook vroeg,

Geklop of schudden kan ook de homokineet zijn,meestal de binnenste..

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Vandaar dat ik dat ook vroeg,

Geklop of schudden kan ook de homokineet zijn,meestal de binnenste..[/quote]
Bij mijn weten is het bij een gewone wagen dan toch altijd de buitenste die ik moet vervangen.
Begint meestal met een zacht klopje bij het nemen van een kleine bocht maar bij deze is het dus enkel bij een snel genomen rechter bocht. De belasting op het wielager is dan groot en daarom voel ik dan ook dat klopje in mijn voet die er juist boven staat.
In ieder geval nog niks om direkt te panikeren en het zal alleen maar erger worden dus zal het één dezers wel weten.
Voorlopig geen grote trips gepland dus zal het wel in het oog of oor houden.

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom de binnenste Stefan ???

Gr. Harry

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ivo en Harry

Klopt wat je zegt..maar was zelf niet duidelijk genoeg..

Ik bedoelde met de binnenste ( bakzijde ) dat deze meestal de boosdoener is als je met de auto rijd,en dan gas geeft,en hij begint te schudden of de hele voorkant rammelen gaat.

In dit geval doet hij het alleen met sturen,dus kan het goed de buitenste zijn die het veroorzaakt.In bericht 2 vroeg ik al of hij deed schudden tijdens het accelereren maar blijkbaar is dat niet het geval..

Controleer toch maar eerst eens de homokineet ipv het wiellager te vervangen..

Maar hoor je ook een knak als iemand tegen je voet klopt ? :)

Gr Stefan

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Ivo en Harry


Maar hoor je ook een knak als iemand tegen je voet klopt ? :)

Gr Stefan[/quote]
Yep, en ik hoor ook een klop als er iemand op mijnen kop klopt!(whoeaaaa!!)

Nee effe serieus! Gisteren terug een tripje van 250 km gedaan in de gietende regen en als ik dus trager lange bochten neem voel ik helemaal niets dus zal enkel bij zware belasting zijn dat ik het al voel dus weer veel te vlug aant panikeren!
Nu wel ontdekt dat ik geen lap luchtstroom onderaan heb! Was mestnat vertrokken vanuit Nederland en dus even nat toegekomen!(geen lol)
Nieuw probleemke plaatsen dus!

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.