Hallo,
De genoemde fiat heeft soms de kwaal dat de motor niet tot nauwlijks reageert als je gas geeft vlak na het starten. De motor blijft stationair draaien en wat je ook aan gas geeft boven de 1000 toeren komt ie niet. Als je de motor uitdoet en daarna weer aan is er niets aan de hand en draait en trekt de motor perfect. Bij uitlezen kwamen er geen foutcodes uit.
Wat kan dit zijn?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
komt op de testkast de werkelijke waarde gaspedaal overeen met de gevraagde waarde? (volgens mij hebben deze auto's elektronische gaspedaal)
trek de slang van de egr klep er maar eens af
als ie dan wel reageert is het je vacuumklep van je egr die kapot is
Na vele malen starten toch een foutmelding en jawel de egr klep. Egr zelf is prima maar de vacuummodulator hapert waarschijnlijk. Heb een nieuwe gemonteerd, kijken of dit helpt
12 jaar
Probleem blijft. Egr staat bij de start dicht en wordt ook niet geopend. Als het euvel zich voor doet rookt de fiat ook erg en is gasgeven geen optie.
12 jaar
Het rare is dat het probleem zich voordoet bij de "eerste" start. Bij de tweede poging gelijk na de eesrste starr is het goed. Na 5 minuten weer starten is het probleem weer terug.
12 jaar
waarschijnlijk gasklep defect. voor dit type is ook een softwareupdate
je zou ook eens het brandstofsysteem kunnen controleren als de brandstof terugloopt en je start de auto heb je eerst ook even geen reactie van het gaspedaal.
Probleem (voor nu) opgelost. Ik heb het gasklephuis er af gehaald omdat de gasklep bleef iets hangen als ik 'm geheel dicht deed met m'n vinger en voelde een dood punt. Tijdens het demonteren van het huis brak één van de vier bouten af omdat deze zat vast geroest. Na diverse pogingen het restant van de bout uit het inlaatspruitstuk te halen toch maar besloten de gehele inlaat te demonteren. Zowel het gasklephuis als de inlaat waren bedekt met een beste laag roet. In het inlaatstruitstuk zit ook de MAP sensor welke ook was bedekt met een dikke laag roet. Het zekere voor het onzekere genomen en de MAP sensor vervangen. Ook niet van harte want zelf na het warm stoken v/d inlaat brak alsnog het boutje af. Na grondige reiniging van de inlaat deze weer gemonteerd.
Het gasklephuis heb ik ook uitelkaar gehaald. De behuizing v/d veer die er voor zorgt dat de gasklep in rust volledig geopend staat zat vol roest en narigheid. Schoon gemaakt, gesmeerd en werkt weer perfect (goed naar de positie kijken bij demontage en montage!!!)
Na ongeveer 20 keer starten geen problemen meer ondervonden.
Kortom:
Verrichtte werkzaamheden:
EGR klep schoongemaakt en werking en staat controleren
Vacuum modulator tbv EGR uit voorzorg vervangen
Gasklephuis schoon en gangbaar gemaakt
Inlaatspruitstuk schoongemaakt
MAP sensor vervangen
Mogelijke oorzaken:
Vocht (roest in gasklephuis) grote boosdoener: gescheiden inlaattraject v/d kachel op de motorkap die lekt
Vervuiling van roet op de MAP sensor, meet verkeerde waardes???
Software update moet nog want "degene die er over gaat is met vakantie" werd mij verteld bij de dealer.
Camper gaat maandag voor 10 dagen naar Berlijn, ben zeer benieuwd.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar