Fiat Cinquecento: Geratel Fiat Cinquecento

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Dag,

Ik heb een Cinquecento, die maakt een geratel en ik kom er niet uit wat het nou is heb het idee dat het erger wordt en misschien wel gevaarlijk.

Het geluid

Het klinkt een beetje als een ketting die aanloopt. Het klinkt schel en heel lawaaierig op de snelweg.
Het begint bij 3000 toeren.
Het is het beste te horen in deellast maar ook volgas.
Rem ik of laat ik het gas los, is het geluid nagenoeg weg.
Als ik de koppeling in trap, is het geratel weg, breng ik het toerental naar 3500 toeren met de koppeling ingetrapt ratelt hij niet.
Als ik heen en weer stuur veranderd het ratelen niet.

Vorig jaar heb ik de versnellingsbak gewisseld met een van de sloop omdat mijn 2 het niet goed meer deed. Bij deze nieuwe en oude bak had ik de ratel.
Mijn bak is goed gevuld met olie.
Mijn koppeling kon nog wel even, en ik heb m'n druklager laten zien aan een monteur van de sloop en die zei op het geluid/oog dat die prima was.

Tijdens de APK waren mijn moffen van mijn aandrijfas bij de wielkanten lek die zijn vervangen en gevuld met vet.

Mijn motorsteunen zijn aan vervanging toe.

Een tijdje geleden heb ik de wegenwacht gevraagd of die met z'n hoorapp. naar mijn blok wilde luisteren. Die vertelde dat er geen tot bijna geen geluid van de lagers af kwam.

Ik heb bij garage's en sloops gevraagd wat het kan zijn en elke keer hoor ik wat anders, ...wat men denkt:

Dat het de aandrijfassen zijn - kan gezien de lekke moffen maar anderzijds het geluid veranderd niet bij sturen (dat zei een garage na een proefrit, maar een andere garage zij dat dit niet klopt omdat bij het sturen het niet veranderd).
Dat het de wiellagers zijn - maar het geluid houdt op bij het intrappen van de koppeling en er is niet meer geluid te horen als ik bv. over een rotonde rij (Is bij de APK gechecked)
Dat het het druk lager is - Kan denk ik maar dan had de man v/d sloop ongelijk.
De versnellingsbak - Kan maar dan heb ik een gare bak gekocht van de sloop
De krukaslagers - Kan maar dan heeft de man van de wegenwacht ongelijk
De zuigers - kan denk ik niet want hij verbruikt geen olie
De motorsteunen - , ... Dat kan toch niet zoveel kabaal maken?
De krukaslagers - Kan maar dan heeft de man van de wegenwacht ongelijk
De nokkenas - Hoor je wel maar is volgens mij niet het geluid hoewel de frequentie van het geluid wel gelijk is aan het geluid van de nokkenas.
De uitlaat die aanloopt - kan niets vinden van een schaafplek

IEMAND?!

DorusD

Geplaatst door DorusD (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

druklager ...

Ik denk niet dat die gozer van de sloop op het oog kan beoordelen of zo'n lager 100% goed is..
en ja een motorsteun kan veel lawaai veroorzaken ! ( maar geen geratel naar mijn idee )

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Oliepeil in de bak al gecontroleerd?? Druklager kan het niet zijn want als je hem zijn werk laat doen is het geluid weg. Succes.

aernout (0), 12 jaar geleden

Is dit in alle versnellingen, of slechts in een of twee stuks?
In het geval het niet in alle versnellingen voorkomt zou ik toch zeggen ... bak!

Als het in alle versnellingen is, ben ik ook benieuwd!

DorusD (0), 12 jaar geleden

Het is in alle versnellingen

De baklolie heb ik 3x gecontroleerd afgelopen jaar en die was telkens goed.

En wat bedoel je met als het druklager arbeid moet leveren? koppeling in of uit?

aernout (0), 12 jaar geleden

Dat verhaal van die druklager was ik niet ...

Als het in alle versnellingen is, blijft er steeds minder over.
Alleen de gezamelijk delen dus, zoals druklager, drukgroep etc etc.

Ik heb exact hetzelfde probleem geloof ik.
Als je de koppeling in trapt druk je het druklager tegen de drukgroep aan, dan heb je geen geluid.
Als je rijd is het lager in rust, dan heb je wel geluid.
Misschien is het lager niet lekker, en omdat is vrij loopt heeft ie de ruimte om te gaan rammelen????
Zou zon lager ruimte krijgen om de as? Vet weg?

Ik ga in ieder geval het lager maar eens vervangen binnenkort.

DorusD (0), 12 jaar geleden

Klingt logisch, ... en dat gerammel kan ook nog eens versterkt worden door slechte motorsteunen.
Maar dan zou het ook weg moeten zijn als je de koppeling onder druk zet maar net niet laat slippen.
Je rijdt dus je 3500 toeren deellast in z'n 3 (dan klinkt het bij mij het hardst), en dan druk je je koppeling in tot het punt dat ie gaat slippen, want dan moet het druklager onder druk staan waardoor geen gerammel meer kan ontstaan in het lager. Of mis ik nou iets?

aernout (0), 12 jaar geleden

Nee, ik geloof het niet ........

DorusD (0), 12 jaar geleden

Nah ik heb dat met de koppeling geprobeerd maar het geluid gaat alleen weg als die geheel ontkoppeld is. Dus als er iets geen kracht meer hoeft te verwerken.
Aangezien het geluid toch echt met het toerental mee gaat en niet met de snelheid. Moet het toch echt ergens rond de motor zitten.

lagers nokkenas
lagers krukas
zuigers
lagers versnellingsbak
motorsteunen
kleppen misschien??? verbrande klep of kromme klep?
klepgeleiders?

iemand?!

aernout (0), 12 jaar geleden

Als je ontkoppeld druk je het druklager tegen de drukgroep etc.
Er staat dan juist WEL overal kracht op.
Als je het pedaal niet intrapt is juist alles vrij .....

DorusD (0), 12 jaar geleden

Dat klopt, maar als ik de koppeling intrap waarbij de de koppeling net niet gaat slippen ratelt ie net zo hard als dat ik de koppeling met rust laat.
Pas als ik hem helemaal intrap en de motor vrij komt van de versnellingsbak is het geluid weg.

Je zou dan zeggen dat het probleem achter de koppeling zit en voor de uitgaande as, ... de versnellingsbak dus.

Iets minder voor de hand liggend is de motor omdat er dan geen koppel meer wordt geleverd en er geen reactiekracht ontstaat in de krukaslagers of zuigers (kantelen).

Ook een druklager is nu een beetje onwaarschijnlijk (dacht ik) omdat als dat lagertje in z'n vrij rammelt, moet ie onder ietsjes druk van geluid veranderen, ..toch?

Een ander ding dat ik probeerde was de motor op z'n steunen laten kantelen, horten en stoten d.m.v. het gaspedaal. gas los=geluid, weg vol gas=geluid. Dit kan 2 dingen betekenen. 1- de motorsteunen zijn zo slecht dat ie op een van de steunen door de geluidsisolatiebrug heen komt. 2- volgas het koppel zorgt voor een reactiekracht in de motor of bak, gas los het omgedraaide koppel zorgt voor een tegengestelde reactiekracht. Dit laatste zou weer met kantelen van de zuigers te maken kunnen hebben omdat zuigers niet in lijn met de cilinders liggen. een versleten motor dus of een warm gelopen motor. Toch verbruikt de auto niet abnormaal veel olie. Kan een motor (de Zuigers) versleten zijn terwijl het olieverbruik okey is?

DorusD (0), 12 jaar geleden

Ik ben vandaag naar een garage gegaan om te vragen of ze naar mijn blok/geratel willen luisteren.

Tijdens de proefrit was het geluid goed te horen, de monteur liep alles af probeerde wat en kwam tot de eindconclusie dat het de krukaslagers zijn.
Want een versnellingsbak zou je ten alle tijden moeten kunnen horen, bij elk toerental dus.
Het druklager zou moeten stoppen als je heel ietje de koppeling intrapt, en omdat het geluid met het toerental meegaat, zit het in de motor.

De onderdelen voor nieuwe lagerschalen en dan ook zuigerveren zijn volgens hem zo'n 300 euro aan onderdelen. Een ander blok van de sloop kan ook maar als die al rondt de ton op de teller heeft dan zal je met opvoeren na zo'n 4000 toeren hetzelfde hebben. Hij gaf aan dat de oorzaak van het geluid (de lagerschalen) komt of omdat de auo ooit een keer zonder olie heeft gelopen, of omdat de motor is opgevoerd.

Nieuw onderblok (van de sloop) kan ik meteen ook wel een 1200 halen, of zelf het onderblok reviceren, ...kop gaat er binnenkort toch een keer af.

Wat is de beste optie?

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

DorusD, je hoeft niet telkens te citeren...gewoon antwoorden volstaat.

mvg,
Moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.