Fiat Punto: Gierend geluid na monteren andere bak.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 60

Hallo,

De koppeling van de Punto van familie ging kapot, zodoende een nieuwe gestoken. Daarna bleek de bak ook kapot te zijn (geen 1 en nauwelijks 3 meer).

Dus vandaag (een paar weken later) een andere bak gemonteerd, van een 1.1. Die had in 1 keer moeten passen. Uiteraard toen hij er helemaal onder hing bleken de assen niet te passen, die waren een maatje kleiner dan de uitgaande van het dif. Om de auto toch te laten rijden heb ik vervolgens het dif overgezet. Nu heb ik het probleem dat ik als ik rijd een zoemend geluid hoor het lijkt wel een lager dat zingt, het geluid word harder met een hogere versnelling en ook met de snelheid van de auto. Het gaat mee omhoog met de snelheid. Als ik de koppeling intrap op snelheid krijg ik een combinatie van dat geluid met een soort van geratel.

Iemand zei mij al het druklager te bekijken, maar dat is er pas nieuw in gegaan dus dat vermoed ik niet. Kan het zijn dat het dif zoveel lawaai maakt omdat het niet is afgesteld op het pignon.?

Heb hier ook iets gelezen over het tandwiel van de snelheidsmeter, dat ga ik sowieso morgen proberen. Maar het geluid is wel heel erg hard.

Als iemand me kan helpen, graag! Dit is al de 2de keer dat ik de bak eraf en erop monteer en dat doe je ook niet even in een uurtje.

Alvast bedankt.

Jhokke

Geplaatst door Jhokke (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Inderdaad, zullen de tandwielen van het kroon en pignonwiel doen. Heb je wel het kroonwiel overgezet of het hele diff met kroonwiel in 1 stuk?

Jhokke (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie!

Uit nood heb ik alleen het dif dat achter op de bak zit gewisseld. Het pignonwiel zit dan nog in de bak neem ik aan. Ik weet dat het niet de manier is maar had weinig keus. Morgen ga ik kijken of de uitgaande assen van het dif los van het kroonwiel te wisselen zijn. Misschien krijg ik nog de bijbehorende aandrijfassen maar dan zit ik eventueel met de passing in mijn naaf. Wellicht monteer ik ook het originele dif en laat ik de motor draaien zonder assen, kijken wat hij doet.

Het zit dus waarschijnlijk daar in? Niet het druklager of iets anders denkt u.

Bedankt alvast.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

J. : tel het aantal tanden maar van het wiel wat je er nu hebt gemonteerd t.o.v de oude . Er worden waarschijnlijk verschillende eindoverbrengingen gebruikt. Nu heb je te ruime tandspeling en is dat het effect. Niet mee door blijven rijden . Groeten.

Jhokke (0), 12 jaar geleden

Dat zou je denken uhm.. Punt.? Maar die heb ik van tevoren geteld en kwam overeen. Apart probleem hé :)

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Kroon en pignonwiel horen altijd bij elkaar. Ga je ze niet samen wisselen, dikke kans dat je dus dit soort problemen krijgt. Zou ook nog een lagerafstelling kunnen zijn. Achter de buitenste lagerringen liggen shims om de axiale speling af te stellen. Ik neem aan dat hier ook niet naar gekeken is?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.