Hallo,
Ons Puntootje met 1.4 16v motor verbruikt 1:11.
Er wordt normaal met auto gereden, bewust onder de 3000 toeren blijven en zsm schakelen wanneer het mogelijk is etc.
Autorijdt voornamelijk korte afstandjes, dagelijks 15 km, op 80 km/u wegen.
Gemiddelde verbruik is op dit moment 1 op 11. Auto is voorzien van nieuwe bobines en nieuwe luchtfilter. Bougies zijn al jaar of 2 oud, maar auto rijdt max 7000 km per jaar.
Een andere kleine aandachtspunt is dat luchtfilterhuis laatste deel van luchtinlaat pijp mist. Auto zuigt, dus direct lucht uit de motorruimte er is geen platic pijp die richting de bumper gaat zoals het hoort. Kan er daardoor hoger verbruik zijn? Bij 4-gasmeting komen er geen afwijkende waren naar voren.
Is verbruik van 1:11 niet te hoog. Volgens verbruiksmonitor zou 1:14-1:16 moeten zijn!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Korte stukken is wel de pest voor je brandstofverbruik. Bij de koude start en vlak daarna gebruikt de motor duidelijk meer benzine.
Loopt er niet per ongeluk een rem aan?
Voel aan het einde van een rit heel voorzichtig! aan de velgen of die warm of zelfs heet zijn.
Is er een velg duidelijk warm dan loopt daar de rem aan.
Velgen lopen niet aan dat is gecontroleerd. Auto loopt goed. Voor 95 pk voelt het wel wat traag aan. Bij uitlezen geen fouten. Luchtfilter en penbobines zijn nieuw.
dan zal het de korte afstanden kunnen zijn..
6 jaar
Tja, dat de auto wat traag aanvoelt komt omdat het maximum koppel bij deze motor pas bij 4500 rpm bereikt wordt.
Met dat "nieuwe rijden" kom je niet in de buurt daar van. Ik zou de motor wat verder doortrekken.
Zou het verbruik af kunnen nemen bij steviger verbruik? Dus niet het ‘nieuwe rijden’ toe te passen..?
6 jaar
Citaat;
Vergeet het nieuwe rijden, met name het vroege opschakelen. Rijden met lage toerentallen – vooral bij het optrekken – vormt een zware mechanische belasting voor de motor. Het is als een kruiwagen vol zand die je bij een loopplank op moet duwen. Dat gaat gemakkelijker als je een aanloopje neemt, met een beetje schwung duw je een zware kruiwagen makkelijker bij de plank op. Voor een automotor is dat niet anders, vanaf 2.000 toeren krijgt een motor schwung, ook al piekt het koppel van moderne benzinemotoren bij lagere toerentallen.
Rij de motor goed warm en rijd gerust wat hoger in toeren. Het werkbereik van de motor is groter dan de laagste 2.500 toeren, trek af en toe eens flink door. Wat het nieuwe rijden aan brandstofbesparing oplevert, ben je later dubbel en dwars kwijt aan extra onderhoud. Je EGR, roetfilter, motor en portemonnee zullen je dankbaar zijn!
Bron:http://www.driving-dutchman.nl/opgerekte...
Probleem is opgelost.. maar ja probleem.. Ik had verbruik gedurende aantal tankbeurten bijgehouden middels boordcomputer. Nu rekent de boardcomputer vrij nauwkeurig, alleen als je bij de Punto een van de waarden gemiddelde snelheid, verbruik, afstand etc gaat resetten worden alle waarden reset.
Als je dus 200 km had gereden en je wilde vanaf dat moment bepaalde waarde resetten, werd ook 200 km op 0 gezet.. Ik ging dus bv 440 km van boardcomputer delen deel 41 liter.. Terwijl in werkelijkheid dat 640 km's waren.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar