Beste mensen.
Ik ben nieuw hier op het forum, en heb ook gelijk een vraag.
Mijn zoon heeft een Cinquecento 1.1 Sporting Turbo uit 1996 gekocht, nu is er met deze auto iets dat ik niet verklaren kan.
Als je met de auto rijd, dan houd de motor bij ± 2000 toeren heel erg in, dat wil zeggen als het gaspedaal langzaam ingedrukt wordt, en dan gaat het lampje van de inspuiting branden (dit gaat ook weer uit als het gaspedaal iets verminderd) trap je het gaspedaal helemaal door, dan schiet hij weg als een kogel, maar wel met dat brandende lampje van de inspuiting.
De auto is naar de Fiat garage geweest om hem uit te lezen, en die hebben het volgende gevonden.
Foutcode: Map sensor
Advies: voetpakkingen gasklephuis vernieuwen, of map sensor vervangen
Heb de pakkingen en de map sensor vervangen.
Het resultaat is dat hij wat beter loopt, maar het probleem is er nog altijd.
Weet misschien iemand wat er nog meer gebeuren moet?
Gr. Jansen48
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst een vraagje: Turbo? Dat is niet origineel. Zit er echt een turbo op?
Gaat het storingslampje nog steeds branden? En zo ja, wat is de storing dan nu?
Kan probleem met lambdasonde zijn, map sensor of slangetje naar de mapsensor, gaskleppositiesensor etc. etc. Waardes van sensoren controleren met uitleesapparatuur. Andere mogelijkheden: valse lucht, zowel in inlaattraject als uitlaat in de buurt van de lambdasonde.
Valse lucht bij inlaattraject kun je vinden door remmenreiniger op de inlaat te spuiten. Als de motor daar op reageert heb je het lek gevonden.
Er zit wel degelijk een turbo op deze auto, en die is van het merk NOVITEC.
Zo als ik schrijf, is de auto bij de dealer geweest en is daar uitgelezen, het advies kunt u ook in mijn eerste bericht lezen, wat betreft de map sensor, die is vervangen incl. het slangetje.
Wat de remmenreiniger betreft, kan dit geen kwaad?
Gr. jansen48
19 jaar
bij ons ging hetinspuitingslampje ook steeds branden en dan hield de motor erg in, dit echter niet allen bij één bepaald toerental. Ik heb de Lambda sonde vervangen en hij houd nu niet meer in. Het inspuitingslampje gaat af en toe nog wel eens branden als (vooral als het vochtig is ende auto koud is) maar dat schijn bij iedere Cinquecento te gebeuren
19 jaar
Remmenreiniger kan geen kwaad zolang je het met beleid doet en alleen op het inlaatspruitstuk en aangesloten slangen spuit. Dus niet rechtstreeks de motorinlaat in en testen bij stationair toerental. Als er geen lek is komt er zo wie zo niets in de motor terecht.
Heeft de auto ooit goed gelopen (althans nadat je zoon hem gekocht heeft)?
Even terug naar de map-sensor; deze heb je vervangen. Hoe wist de dealer welke map-sensor je nodig had? Zijn de onderdeelnummers van de "oude" en "nieuwe" sensor vergeleken? Zo nee, welke nummers kun je vinden op de nieuwe sensor? Heb je de "oude" nog? Zo ja, welke nummers staan daar op?
Waarom al die vragen? Wel een turbo is een leuk ding om op te voeren maar je moet er wel wat voor doen. De standaard map-sensor meet maximaal 1.1 bar (hoge buitenluchtdruk) en beslist geen turbodrukken, dus deze zal wel vervangen zijn door Novitec. Bij vervanging moet je wel de goede map sensor er op zetten.
Zo zijn er waarschijnlijk nog meer wijzigingen; mogelijk de injector en brandstofpomp om de grotere opbrengsten te halen.
Neem eens contact op met Novitec en vraag welke onderdelen er allemaal vervangen zijn door andere.
Zoals ik al zei, turbo's zijn mooie dingen om op te voeren, maar het zijn ook krengen als de motor niet goed loopt. Rij er zo weinig mogelijk mee als er een storing in zit (lees helemaal niet!). De kans op grote schades is vrij groot; gesmolten zuiger(s), geplofte turbo, gesmolten uitlaat en kat, etc. etc.
De map sensor is precies de zelfde als de oude (gelijke nummers). Wel gaan ik maandag Novitec bellen en vragen wat er alles uitgewisseld is, i.v.m. het inbouwen van de turbo.
Bedankt voor je antwoord.
Gr. jansen48
19 jaar
Auto is vandaag naar de dealer gebracht.
Als hij terug is, dan laat ik weten wat het was.
Gr. H. Jansen
19 jaar
De auto is terug van de dealer, deze heeft nog twee dingen gevonden, de pakking van de tweede injector was lek, en de pakking van het inlaatspruitstuk was ook lek, verder was het zo dat de tweede injector geen spanning kreeg via de regelunit(Novitec) dit moest wel als de turbo in werking werd gezet, de monteur had een overbrugging gemaakt naar deze injector, zodat hij tijdens het rijden de injector van de 12 volt kon voorzien, dit werkte ook naar behoren, als hij onder het rijden bij ± 200 toeren de knop indrukte dan spoot de auto als een pijl weg.
Dus was de conclusie dat de regelunit defect was, de monteur had deze open gemaakt, en verbrande lucht geroken, met het gevolg dat hij er niets meer aan kon doen.
Daar ik als hobby elektronica heb, dacht ik haal die handel eens uit elkaar en kijk eens of je wat kan zien, en inderdaad, er was een transistor geploft, alleen kon ik niet vinden wat dit voor een transistor was, er was namelijk op alle onderdelen geen nummer meer aanwezig (weggeslepen). Er zaten drie transistors naast elkaar, en ik ging er van uit dat dit alle drie dezelfde zijn, heb een transistor gemeten, en zo de warde vastgesteld, toen heb ik de defecte transistor vervangen door een andere met bijna de zelfde warde, maar dit heeft niet geholpen, daarna heb ik alle drie de transistors vervangen, en zie daar het werkt, wel nog niet helemaal (denk dat het een en ander nog ingesteld moet worden).Ik kan de auto nu gewoon rijden en ook gewoon gas geven, de turbo werkt ook goed.
Nu nog zoeken hoe ik deze regeluinit kan instellen.
Het enige wat mij opvalt, is het klungelige werk van Novitec om de printplaat te maken voor een turbo.
Ik zal proberen een foto hier te plaatsen, als het niet lukt dan staat er een link naar de foto.
Gr. H. Jansen
http://img351.imageshack.us/img351/199/r..." border="0" />
http://img351.imageshack.us/img351/2885/..." border="0" />
19 jaar
Lachen; dat zijn oefenprintjes om een circuit te testen voordat je een printplaat laat maken met de verbindingen erop.
Mag natuurlijk weer niks kosten in de productie maar wel voor de eindgebruiker natuurlijk :-)
En dan moeten jullie je voorstellen dat een nieuwe unit 400 euro kost, voor deze print incl. onderdelen ben je niet meer kwijt als ± 40 euro.
19 jaar
Ik ben blij voor je dat het probleem in ieder geval boven water is. Hoewel je nog genoeg problemen bij het afstellen gaat krijgen.
Waarschijnlijk wordt deze print aangestuurd door een 2e map sensor die wel turbo druk kan meten of anders door de gaskleppositie sensor, maar dat is wel erg rudimentair bij een turbo. Op de foto zie ik een stuk of zes draden zitten. Daarvan zijn er 2 bekend, nl. +12V en aarde. Kontroleer waar de andere naar toe gaan en documenteer dit goed voor jezelf. Je zult eerst moeten weten hoe deze print werkt en of alle ingaande signalen wel goed zijn anders krijg je de uitgang (2e injector) nooit goed. Heeft Novitec nog op je vragen gereageerd?
Wat betreft afstellen, hoe wou je dat gaan doen? Je zult CO moeten meten bij een rijdende auto anders komt het mengsel nog te arm of te rijk te staan en dat is zeker niet goed voor je motor.
Wat betreft de klungelige printplaat, realiseer je dat met een verkoopprijs van bijna 4000 euro voor deze set het bepaald niet storm zal lopen. Dus loont het niet de moeite om een echte printplaat te maken. Als tuner verdien je dat nooit terug. Nog los van het feit dat je dan wel vakmensen nodig hebt om die printplaat te maken. Ook de prijvergelijking onderdelen en unitprijs gaat niet op. De tuner rekent zijn uren om de print in elkaar te zetten plus een deel van de ontwikkelingskosten, hoewel 400 euro wel een beetje overdreven is. Dat is ook de reden dat de onderdeelnummers verwijderd zijn; dan ben je verplicht naar de originele maker van het spul te gaan.
@Old Ford; werk je bij ze ofzo? Hihi.. Ik snap goed wat je zegt maar Novitec is geen kleine jongen, zeker niet op FIAT gebied. En om een mooi chemisch geëtst printplaatje te maken ben je echt weinig extra kwijt hoor.. er zijn natuurlijk 2 manieren om je kosten eruit te halen. Een hoge stuksprijs met een lage afzetverwachting of een lage(re) stuksprijs met een hogere afzetverwachting.
Ennehh.. zo'n setje (zonder interkoeler) kost inderdaad een lieve 3.600¤. Dan is een print met gouden leidingen nog commerciëel verantwoord in mijn ogen..
@ Old Ford; Het afstellen is inderdaad niet eenvoudig, en daarom denk ik ook dat het beter is om een naar de tuner te gaan, ik heb ook al contact gehad met de tuner wat betreft de unit, krijg daar te horen dat deze niet meer in de handel is, maar wel kon de tuner melden dat hij misschien te repareren was.
@ Alex Stamos; Je hebt gelijk wat betreft de printplaat, als je werkelijk het maken van deze print uitbesteed aan een firma die printplaten maakt, dan wordt hij echt niet zo duur, maar ook klopt het wat "Old Ford" zegt, dat de ontwikkelkosten doorberekend worden, vandaar deze hoge prijs.
Ook kon ik bij de tuner de auto laten ombouwen naar het nieuwe systeem, maar dat was weer duurder ( prijs heb ik niet gevraagd)
Dit is voor mij eigenlijk geen optie.
Ik ga mandag nog eens contact opnemen met de dealer, misschien heeft deze een goede oplossing.
Gr. H. Jansen
19 jaar
Deze heb ik gevonden op het forum van de cinquecento club, daar heeft mijn zoon ook al wat vragen gesteld, en deze unit zit in een cinquecento 1.1 van iemand die ook op het forum zit, en ik moet zeggen, dit ziet er al heel anders uit.
http://img319.imageshack.us/img319/9052/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
19 jaar
@Alex: Ik werk niet bij of voor Novitec. Heb dat ook nooit gedaan. Ik heb wel in de tuningbranche gewerkt, ik weet dus wel wat af van ontwikkelingskosten.
Het is makkelijk om met de kennis van nu de kit af te kraken maar realiseer je dat A) deze set meer dan 10 jaar geleden is ontwikkeld en B) de printplaat gewoon bij derden werd ingekocht; zie de opmerking over "niet meer in de handel".
De unit van van-aaken development ziet er inderdaad gelikt uit, maar reken erop dat de prijs idem dito is. Als je het echt wilt weten dan is dit hun website: www.vanaaken.com.
Op http://www.turbobits.co.uk/acatalog/erl_... vond ik iets soortgelijks. Kosten GBP 235 = 350 euro. Daar komt uiteraard nog wel wat bij zoals verzendkosten, instructieboek en mogelijk een map-sensor. Ben je toch ook 500 euro kwijt en dan moet je hem zelf nog steeds afstellen.
@old ford.. zó serieus is het ook niet bedoeld hoor... was maar een geintje of je daar werkte..
Verder ben ik het deels wel met je eens hoor, maar dus ook deels niet :-)
@H Jansen.. wat natuurlijk ook kan is dat het kastje al eens eerder is gesneuveld en dat een semi-handige techneut dit ervoor in de plaats geknutseld heeft.. zou me eigenlijk niets verbazen eerlijk gezegd!
@ Alex, dit was ook mijn eerste gedachte, en daar krijg je dan de problemen, als er een goede printplaat ingezeten heeft, en nu is deze nagemaakt (ook al zijn het de zelfde onderdelen) dan krijg je toch verschil, dit ligt aan de onderlinge weerstand, en zal het bijgeregeld moeten worden.
19 jaar
De auto is terug van de dealer, deze heeft alle pakkingen vervangen, die te maken hadden met het gasklephuis, helaas is het nog het zelfde probleem, ben 375,00 euro lichter, en de auto loopt nog niet zo als het hoort.
Er is een afspraak gemaakt met MCC sport in Veghel, daar gaat de auto op 21-09-2005 naar toe, (ben benieuwt wat dit oplevert).
Ook heb ik Novitec Duitsland aangeschreven, en hun het probleem voorgelegd, kreeg het volgende terug.
Diese Platine ist ungefähr 8 Jahre alt und kann nicht mehr repariert werden,
da es hierzu keinerlei Schaltpläne mehr gibt. Es gibt die Möglichkeit einen
Chip und einen Map-Sensor einzubauen und das alte Zusatzsteuergerät zu
übergehen. Dies kostet allerdings 650,- Euro.
MfG
Florian Schroettle
Team NOVITEC
Het komt er op neer, dat ik een andere besturing voor de turbo moet hebben.
Houd jullie op de hoogte.
Gr. H. Jansen
19 jaar
fijn stukje service van de Novitec mannen... Dus ze gaan ervan uit dat hun produkten blijkbaar niet langer meegaan dan 8 jaar...
succes!
Dat Novitec het na 8 jaar gezien heeft met deze print, kan ik mij wel voorstellen, ik durfde deze print niet een keer in te bouwen, maar goed dit is nu eenmaal zo.
Waar ik mij het meeste aan erger, is het feit dat de Fiat dealer Creusen te Heerlen het niet kan oplossen, terwijl ik de toezegging heb gekregen dat de auto bij hun gerepareerd kon worden, ik heb het probleem dan ook zeker 3 maal uitgelegd, en iedere keer werd mij verzekerd dat dit geen probleem was.
Zelf heb ik een Alfa 146, en was op zoek naar een goede garage voor het verwisselen van de distrubutieriem, maar bij deze garage zal ik dit nooit laten doen.
Gr. H. Jansen
19 jaar
Loopt ie nu goed?
Nee, hij loopt nog niet goed, maar ik ga volgende week met de auto naar Veghel naar de firma MCC sport, en hoop dat deze mensen het kunnen oplossen.
19 jaar
OK., snap ik. Maar je schreef dat je 21-08 zou gaan en dat is augustus. Vandaar de vraag.
Sorry, dan heb ik mij verdaan in de maand, het is inderdaad 21-09-2005.
Gr. H. Jansen
19 jaar
De Auto is bij MCC, er schijnt toch een groter probleem te zijn met deze auto, er zijn namelijk diverse draden die naar de regelunit gaan, weg geknipt, nu moet MCC eerst een nieuwe kabelboom maken, daarna kunnen zij de metingen uitvoeren.
Er is volgens MCC veel geknoeid door een amateur die niet wist wat een turbo betekend, ook schijnt de koppakking vervangen te zijn, en volgens MCC moet er bij een turbo een andere koppakking er op zitten dan de originele (moet iets dikker zijn)
Ik weet niet wat er met de auto moet gebeuren, hoop dat het meevalt, anders leg ik gewoon een sloop motor er in, en gooi ik de hele turbo er uit.
Als Ik bericht van MCC heb, dan meld ik mij weer.
Gr. H. Jansen
19 jaar
Heb zojuist de auto gehaald bij MCC Sport, en of jullie het geloven of niet, hij loopt als een echte turbo.
Er is de kabelboom vervangen, en het een en ander afgesteld, het resultaat is geweldig.
Zo zie je maar weer, de juiste mensen op de juiste plaats.
Ik zal ook nooit meer met een turbo naar een gewone dealer gaan, dit kost allen maar geld, want oplossen kunnen zij het bijna niet.
Gr. H. Jansen
19 jaar
Een gewone dealer kan echt wel met een turbo omgaan, mits die er standaard op zit. Wat je nu zegt is dat een dealer geen diesels kan repareren, want de meerderheid van de diesels heeft een turbo.
Zonder schema's en zonder te weten wat de veranderingen zijn bij een achteraf bijgeplaatste turbo wordt het inderdaad ingewikkeld en dan kun je inderdaad maar beter een specialist opzoeken.
@ Old Ford, dat kan wel zijn dat de dealer met een turbo overweg kan, maar in mijn geval was dit wel anders.
Maar goed het is nu opgelost, trouwens het maken bij MCC heeft mij 180, - euro gekost, maar dat had ik er graag voor over, in het geheel heb ik nu ± 600, - euro uitgegeven om de auto te maken, als ik dit bij de aankoopprijs tel, dan heeft mij de auto 3.700,00 euro gekost, en dit valt nog mee.
Nu maar hopen dat mijn zoon er nog een paar jaar plezier aan heeft.
Nu het opgelost is wil ik dit topic sluiten, en iedereen bedanken.
Old Ford
Bert Arends
en Alex Stamos, allen bedankt ook namens mijn zoon.
Gr. H. Jansen
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar