Hallo,
koelsysteem gevuld en onlucht met draaiende motor en fan draaide, maar het expansievat loopt snel leeg en dan vervolgens weer snel stijgt en overloopt en dat gaat gepaart met heftige luchtbellen tot koken aan toe waarop we weer opnieuw kunnen bijvullen zonder resultaat.
Temperatuurmeter werkt wel maar geeft geen juiste meting.
We zien ook geen constante circulatie in de expansievat.
Hopelijk is het een beetje duidelijk en mocht dat niet het geval zijn dat licht ik dat graag nog toe!
Vr.Gr Tiedel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je hem gevuld en ontlucht met de verwarming aan?
Achter de motor tegen het schutbord,lopen de 2 slangen voor de kachel radiator,hier zit ook een ontluchtingsnippel en niet alleen die in de overloop naar het expansievat,die laatste doet eigenlijk geen dienst,kun je net zo goed het expansievat open laten.
Verder denk ik dat de thermostaat te laat open gaat,zo de koelvloeistof te heet wordt en dit gaat dan gepaard met die hevige reacties.
amoi thei bedankt voor je reactie, ja ook met de verwarming aan hebben we het geprobeerd en met het gevolg dat er geen warmte kwam maar alleen koude lucht.
Ook heb ik de ontluchtingsnippel gevonden en ook daar kwam gewoon kokend water uit borrelen wat weinig had van lucht.
Ik heb een auto nog nooit zo vaak moeten bijvullen zonder dat er weer een meter mee werd gereden. gisteren dachten we dat het opgelost was en we hebben een testrit gedaan van groningen naar zuidhorn en de heenweg ging heel goed en de terugweg idem tot we bij huis kwamen en de motor afsloeg en de reservoir weg leeg was, na bijvullen kregen we hem wel weer aan de praat maar het probleem is niet opgelost.
Je vertelt over de thermostaat dat hij waarschijnlijk te laat open gaat, kan ik hieruit concluderen dat de thermostaat moet vervangen worden?
thx
14 jaar
De motor mag niet draaien als je ontlucht.Als hij warm is kan je nog eens ontluchten met de motor af.De stop moet vast staan voor druk.Bij de druk kookt het water minder snel.---------------Of wat zie je in het expansievat,kleine belletjes ?Gaat de ventilator ook aan als hij warm is?
14 jaar
Ontluchten doe je pas als de motor warm is en met draaiende motor om een flow te krijgen zodat alle lucht kan verdwijnen.
De thermostaat in het huis die onder de bobine zit,naast de accu,zal ws te laat open gaan,die is niet los te koop alleen compleet met het huis en pas dan op er zijn 2 types voor,één met één gat voor een voeler en één met 2 gaten voor 2 voelers.
Als de verwarming niet warm wordt kan dit duiden dat de kraan niet open gaat of dat circuit verstopt zit.
Op het moment dat de koelventilator aanslaat moet je de boel ontluchten.
Kan dus ook nog zijn dat je ergens een lek hebt,beste oplossing is de auto een nacht over bij een garage te laten staan die het systeem dan koud afperst op lekage,vaak zie een lekage niet omdat de koelvloeistof meteen verdampt op de uitlaat,een zwak punt bij de Palio 1.6 is het rubber achter tussen de pomp en de pijp die daar wegloopt onder het uitlaatspruitstuk door en die lekkage zie je alleen als hij koud is met druk op het stysteem,is ook moeilijk aan te komen.
14 jaar
Moi en bedankt weer voor de informatie, was even een paar dagen er tussenuit door ziekte maar het is dus de waterpomp die stuk is.
We zijn nu bezig met het vervangen maar bij de fiat palio zit het op een geweldige plek en het is zover dat het blok gekanteld moet worden, anders krijgen we de waterpomp niet uit zijn kas.
echt geweldig dat het zo tegenzit, met pijn en moeite zal het wel goedkomen maar de kramp die ik nu nog in mijn lijf voel is niet van de griep :D
Nu nog een nieuwe vraag, wie heeft ervaring met het kantelen van het motorblok in dit soort situaties, in dit geval staat hij bij huis en kan er geen kant meer mee op en heb maar 2 gewone krikken die ik zou kunnen gebruiken, ik heb links en rechts wel gehoord dat dat prima gaat maar zou het graag bevestigt hebben van jullie forum leden, monteurs en verdere bezoekers.
groet cc
14 jaar
Ik heb wel de pomp compleet vervangen,dit omdat het rubber tussen pomphuis en de retourbuis lekte,de pomp (seal)niet,maar zoner brug lukt dat dus niet.
Wil je het blok laten kantellen om alleen het pomp gedeelte zonder pomphuis te vervangen dan zal de versnellingsbak steun los moeten,vergeet niet hier een hydraulisch krikje onder te zetten,waarna je de 4 bouten (M8 dus sleutel 13) kunt losdraaien van het pomopdeksel zodat het draaiend gedeelte loskomt.
Uiteraard heb je eerder al de multiriem gelost.
Ik kan me niet meer herinneren of je door gaten in het binnenspatbord ook aan die bouten kunt komen via de wielkast.
14 jaar
Moi, bedankt weer voor de reactie, zoals het lijkt is het de enige mogelijkheid.
We krijgen hem er op geen andere manier tussenuit, heftig dat het op zo`n manier zit, maar het is droog en voor de zekerheid grote parasol met zijl er over heen voor het gaat regenen. maar we blijven positief.
Ik hou iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.
groet cc
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Palio of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar