Fiat Punto: koppakking

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200

Goeiedag,

ik zit denk ik met een groot probleem aan mijn Fiat Punto 1.2 sporting.
Volgens een monteur is mijn koppakking door,koelvloeistof lekt steeds weg maar hij kon nergens vinden waar het naar toe ging,uiteindelijk bleek volgens hem de koppakking het geval te zijn.
Ook komt er veel witte rook uit de uitlaat,temperatuur loopt ook hoog op en de verwarming in de auto werkt dan niet meer,erg vervelend met dit weer! Ook zit er steeds condens aan de binnenkant van de ramen.
Gisteravond viel de auto zelfs even uit tijdens een rit en kwam er een hoop rook vanonder de motorkap vandaan,de motor was loeiheet!
Volgens de monteur kon ik gewoon doorrijden,de witte rook zou wel erger kunnen worden en ik moest volgens hem wel steeds de koelvloeistof bijvullen...lijkt me sterk,heb naar wat adviezen op deze site gekeken van mensen die met hetzelfde probleem zaten,bij iedereen wordt aangeraden niet meer teveel te rijden. Is dit ook echt zo?


De monteur zegt bijna 800 euro te rekenen voor een reparatie,dan vervangt hij ook direct de distributieriem,oliefilter en de thermostaat.
Ik heb weinig verstand van auto's maar heb het toch een beetje het idee dat ik word opgelicht,misschien zit ik er ook wel helemaal naast,kan iemand mij aan de hand van bovenstaand verhaal wat advies geven.

alvast bedankt

Punck

Geplaatst door Punck (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Geen meter er meer mee rijden. Je hebt kans dat de schade nu al veel groter is geworden omdat de motor veel en veel te heet is geworden.
Witte rook als de motor warm is + koelvloeistofverlies + te warm worden is meestal wel een lekke koppaking.
Vocht binnen in de auto kan komen dioordat ook nog de kachelradiateur lek is en dan verlies je wel heel gauw de vloeistof.
Zijn de matten aan de voorkant nat?

800 euro is niet exorbitant veel, maar het kan nu wel eens hoger zijn. Even wat richtprijzen opvragen bij diverse garages en dealer.

Art-52 (0), 14 jaar geleden

beste punck

alle symtomen duiden op een kapotte koppakking, koelvloeistof verlies,witte rook, temp omhoog. tot zover heeft jouw monteur wel gelijk ,maar er mee blijven doorrijden is niet zo,n goed idee,het blok kan scheuren en dan kun je hem ''weggooien''.In de meeste gevallen gaat een koppakking niet van vandaag op morgen kapot, je zult eerder al vaker koelvloeistof hebben moeten bijvullen, er kan witte smurrie onder de oliedop zitten enz enz . waterpomp kan gelekt hebben....
wat de kosten betreft zit hij er ook niet ver naast ik vind het nogal ""goedkoop'' deze prijs is heel normaal , de pakking kost niks maar de hele zooi moet uitelkaar en als je het goed wil doen ook koppen even vlakken,zodat straks alles weer op zijn plaats komt . Maar voor over te gaan op deze reparatie wel even ZEKER wwten of je blok niet gescheurd is.

veel succes {ik vrees het ergste}

frans

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het blok scheurt niet zo 1 2 3 , dan moet er toch wel heel gek mee gedaan zijn, of heel lang met een kokende motor gereden hebben..

Je zegt, beslagen ramen binnen..Zijn die ook vettig ?

Het kan zijn dat als de motor veel druk opbouwt in het koelsysteem, door een kapotte kop of koppakking, hij de kachelradiateur ook omzeep heeft geholpen, het hoeft natuurlijk niet, het is enkel een mogelijkheid.

Gr Stefan

Punck (0), 14 jaar geleden

alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en info,de auto staat nu bij de garage dus moet maar even afwachten wat de schade is....vrees stiekem ook het ergste.
Ik had eerlijk gezegd niet opgelet of de matten nat waren,wel waren de ramen idd een klein beetje vettig,ga direct de monteur bellen of hij ook even de kachelradiateur even na wilt kijken.

Marius Kuijt (0), 14 jaar geleden

Lekke koppaking komt vaker voor bij deze motoren, meestal tussen eerste en tweede cilinder. Prijs klopt wel mijn moeder was 813 euro kwijt ( inc. nieuwe accu )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.