auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Stilo: luchtmassa meter

Bouwjaar: 2003

Ik heb al lange tijd problemen met mijn stilo,garage en invoerder vinden het niet!Bij volgas accelereren in derde vierd of vijfde hapert de motor.EGR bij wijze van proef afgesloten, geen verandering.Stekker van de luchtmassameter los gemaakt, geen verandering, ook geen foutmelding.Hoe kan dit?Indien de luchtmassameter is losgekoppeld, hoe berekend de computer dan de hoeveelheid brandstof?Normaal bepaald de stand van het gaspedaal, toerental, en hoeveelheid lucht toch de hoeveelheid diesel die wordt ingespoten ?
Kan er mij iemand helpen??

Geplaatst door

Door (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De functie van de luchtmassameter is bij een diesel anders dan bij een benzine motor.
Een diesel werkt met een luchtoverschot.

De luchtmassameter registreert nauwkeurig de de werkelijke luchtmassa die de motor instroomt.
En hij kan ook de stromingsrichting bepalen.
Hierdoor worden pulsaties in het inlaatkanaal en de mate van uitlaatgasrecirculatie in de meting meegenomen.

De informatie van de luchtmassameter dient voor de berekening van de uitlaatgasrecirculatie, immers op het moment van uitlaatgasrecirculatie daalt de hoeveelheid lucht langs de luchtmassameter, de regelspanning dient dan als maat voor de hoeveelheid uitlaatgas terugvoer voor de regeleenheid.

Afhankelijk van de stand van het gaspedaal en het motortoerental wordt de bedrijfstoestand van de motor berekend en zal de brandstofdruk,inspuitmoment en de inspuittijd via een kenveld in de regeleenheid worden bepaald. (hiervoor is de luchtmassameter dus niet).

Bij volgas en accelereren wordt er nooit uitlaat gas terug gevoerd maar wel in deellast, immers dan is het mengsel arm (overschot lucht) waardoor een hoge temperatuur ontstaat en er de schadelijke NOx ontstaat.
Door uitlaatgas terug te voeren (percentage "verse lucht" in de cilinder te verlagen) daalt de NOx uitstoot.

ERG lijkt mij niet de oorzaak tenzij er iets blijft openstaan door vervuiling etc.
Turboregeling, raidruk, hogedrukpomp, injectoren???

Ik werk zelf als diagnose-monteur bij hét merk met de ster en heb geen specifieke Fiat kennis, maar hopelijk heb je er iets aan, (principes in de autotechniek verschillen nooit veel).

P.S ik rij wel een Fiat :)


IWvan 0
badge

19 jaar

Dit wordt rijdend meten met uitleesapparatuur. Bij volgas accelereren dienen dan een aantal waardes gecontroleerd te worden:
Gewenste en werkelijke inspuitdruk - inspuitdruk kan te laag zijn,
Gewenste en werkelijke turbodruk - turbodruk kan te hoog oplopen,
Gewenste en werkelijke inspuithoeveelheid.
Als dit allemaal klopt dan zou ik de injectors controleren op vervuiling of lekkage.

chaan 0
badge

19 jaar

ik heb nog steeds geen oplossing voor mijn probleem, ik wacht nog steeds op FIAT die mijn wagen in GARANTIE zou moeten in orde maken.ZIJ LATEN NIETS VAN ZICH HOREN, en heb een advocaat aangesproken.Indien hier ook niets van komt,ga ik met de info van de gekregen berichten zelf op zoek.

Door 0

19 jaar

Ik heb dezelfde symptomen gehad met mijn Marea JTD130 '99. Luchtmassameter volgens computerdoormeting niet stuk.
Ding toch zelf eruit gehaald (torx), voorzichtig stof en roetaanslag van de meetvlakjes afgewreven met droge tissue. Terugzetten: probleem 100% opgelost. 5 min werk, proberen waard? succes...

mgw 0

19 jaar

Luchtmassameter gedemonteerd, geen vervuiling, evenwel gereinigd met wasbenzine.Geen merkbaar verschil bij een proefrit.Zelfs met de stekker van de luchtmassameter los heb ik geen verschil.
Toch bedankt voor de tip.

Door 0

19 jaar

Indien je met de stekker van de luchtmassameter los geen verschil voelt dan is deze defect of is de bedrading defect.Zelf durf ik wedden dat de luchtmassameter defect is deze geeft echter geen foutmelding.

geert3496 0
badge

19 jaar

Dank U voor de info.
Sommige mensen zeggen dat de luchtmassameter wordt getest door hem af te koppelen ( stekker uit), indien dit geen verschil geeft zou de meter niet stuk zijn.De meter stuurt enkel de EGR klep aan is mij gezegd,en aangezien ik nu met een afgesloten EGR klep aan het proefrijden ben,zou een afgekoppelde stekken geen verschil mogen geven.Zie bericht A Mg vooraan.De auto stottert nog steeds bij halfgas>>volgas tussen 1700 en 2500 tr/min.

Door 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.