Het lijkt erop dat er erg weinig compressie is terwijl de distributie op tijd staat, althans op eerder geplaatste merktekens. De riem zit er net zo op als hij eraf kwam.....
Vonken zijn er, evenals brandstof tot de injectoren. Code is OK, injectorlampje gaat keurig uit.
De motor draait erg vlot rond, als ware dat er kleppen open blijven staan. Raar, want toen de kop eraf was zag alles er keurig uit.
Kop was niet krom en zit er weer goed op.
Lekkage van de pakking was tussen koelkanaal en cilinder (nummer 4), de motorolie ziet er goed uit.
Of blijven de injectoren hangen doordat ze een tijd niet gewerkt hebben? De wagen kan wel een jaar gestaan hebben.....
Wie heeft een idee waar ik het moet zoeken?
Bij voorbaat dank voor je reactie!
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hans,
Ik denk aan de Hydraulische klepstoters, probeer maar eens of het lukt met aanslepen.
Je moet er wel zeker van zijn dat de afstelling goed staat.
Hans
Ik zou nog maar eens goed naar de afstelling van de distributie kijken. Lijkt er op (weinig compressie) dat die helemaal verkeerd staat. Gebruik de fabrieksmerktekens en controleer dan ook of de rotor in de verdeler naar de juiste cilinder c.q. merkstreepje wijst.
vr.gr. Theo
16 jaar
[quote=Theo Sparenburg]Ik zou nog maar eens goed naar de afstelling van de distributie kijken. Lijkt er op (weinig compressie) dat die helemaal verkeerd staat. Gebruik de fabrieksmerktekens en controleer dan ook of de rotor in de verdeler naar de juiste cilinder c.q. merkstreepje wijst.
vr.gr. Theo[/quote]
Theo,
Bedankt voor je reactie!
Aanvankelijk leek het erop dat de timing niet goed stond. Ik heb de merkstreepjes op de riem kunnen vinden en heb e.e.a. hierop afgesteld.
Deze komt overeen met de eerdere timing, daar ligt het dus helaas niet aan.
Dan maar aanslepen zoals Hans4037 noemt.
Hans
16 jaar
[quote=Hans4037]Hans,
Ik denk aan de Hydraulische klepstoters, probeer maar eens of het lukt met aanslepen.
Je moet er wel zeker van zijn dat de afstelling goed staat.
Hans[/quote]
Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie!
De timing staat na een extra controle goed, zie ook mijn andere bericht.
Zal dus aanslepen worden zoals je zegt.
Groet,
Hans Graansma
16 jaar
Hans,
Klik op onderstaande link of ga naar deze website.
http://www.carparts-cat.com/nl/webkat.as...
Vervolgens klikken op Fiat, Marea(185),1,8 115 16V, Riemen (alle modellen). Moet dan duidelijk zijn. Als alles klaar is draai de motor dan eerst met de hand rond om te controleren of de zuigers de kleppen niet raken. Als je gelijk start en de motor blijkt toch niet op tijd te staan dan kunnen de zuigers wellicht de kleppen raken (veel schade)
Succes
vr.gr. Theo
16 jaar
Hans,
Foutje. Als je op de betreffende site bent eerst even op onderhoudsgegevens klikken, vervolgens op Fiat en zo verder als eerder aangegeven.
vr.gr. Theo
16 jaar
Bedankt voor de link Theo!
Heb nu beide nokkenassen verwijderd en slechts een beetje compressie op 1 cilinder......oeps
De kop moet er weer af dus........
16 jaar
Hans,
Hans4037 geeft als mogelijke oorzaak de hydraulische klepstoters aan. Ik zou dit toch nog even trachten te controleren voor je de kop er afhaalt. Ik neem wel aan dat er de juiste dikte olie inzit, dit is voor deze soort klepstoters heel belangrijk.
vr.gr. Theo
16 jaar
[quote=Theo Sparenburg]Hans,
Hans4037 geeft als mogelijke oorzaak de hydraulische klepstoters aan. Ik zou dit toch nog even trachten te controleren voor je de kop er afhaalt. Ik neem wel aan dat er de juiste dikte olie inzit, dit is voor deze soort klepstoters heel belangrijk.
vr.gr. Theo[/quote]
Hoi Theo,
Als de nokkenassen eraf zijn moeten de kleppen helemaal gesloten zijn en doen de klepstoters niet meer mee.
Groet,
Hans
16 jaar
Zoals gezegd waren de nokkenassen er al af, nu:
Kop eraf gehaald, vloeistof (naaimachineolie) op de zuigers gegoten: OK
Vloeistof (wasbenzine) op de kleppen: 3 van de 4 cilinders niet goed....vloeistof loopt direct weg...in dit geval is alleen cilinder 1 redelijk goed en loopt de c.a. 15cc in 10 minuten weg.
Dat kun je hebben als je iets met een defect koopt zonder voorgeschiedenis.
Je komt iedere keer nieuwe verassingen tegen in autowereld maar ik neem toch niet snel meer een Fiat.
16 jaar
ik help je hiermee eigenlijk niet, maar ik denk niet dat we de fout hier echt bij Fiat moeten gaan zoeken...
[quote=jeroenmonteyne]ik help je hiermee eigenlijk niet, maar ik denk niet dat we de fout hier echt bij Fiat moeten gaan zoeken...[/quote]
Sorry Jeroen, je hebt misschien wel gelijk maar er zijn een paar kanttekeningen:
Primair hoeft het niet aan Fiat liggen maar ik tref dan wel "pech" Fiat's met meer dan gemiddelde ellende.....
De koelvloeistofpomp in de kop vindt ik niet een gelukkige keus als de koppakking lekt raakt.
Vreemd is in die zin ook dat er haast nergens een goede kop voor 1.6 of 1.8 bij sloperijen te vinden is, dat zegt mij wel iets over de problemen met die koppen......
Dat was even off-topic (alhoewel..)
Ik heb net een paar kleppen verwijderd, het lijkt erop dat deze opnieuw te slijpen zijn....to be continued.....
1 uur later: Njet, alle klepzittingen zijn vervormd, met simpele slijppasta en een boormachientje met zuignap red ik het niet....
16 jaar
Alle kleppen en klepzittingen zijn opnieuw geslepen en de kop was naar de mening van de revisideskundige toch te krom, deze dus gevlakt.
Probleem opgelost.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar