Fiat Punto: Moeizaam schakelen bij lage temperatuur (Fiat Punto)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v ELX

Afgelopen maand (december 2013) had mijn auto ineens moeite met het schakelen in de 1e versnelling en de achteruit. Dit gebeurde in een wat koudere periode (er was toen sprake van lichte vorst 's nachts). De 1e versnelling gaat sidnsdien heel moeizaam en de achteruit gaat nooit zonder kraken.

Ik kwam er al snel achter dat bij bepaalde snelheden het schakelen veel makkelijker gaat. Als ik moet stoppen voor bijvoorbeeld het rode licht en ik schakel naar de 1e versnelling wanneer ik 10 km/u rijdt dan schakelt de auto naar de 1e versnelling alsof ie nog nieuw is.

Vanochtend (auto heeft een paar dagen stil gestaan en het begint langzaam weer kouder te worden) gingen alle versnellingen heel moeizaam. Dus van het een op het andere moment is het veel erger geworden. Naar mate je langer onderweg bent is het wel zo dat de auto langzaam aan steeds iets makkelijker begint te schakelen.

Bij de volgende link staan enkele mogelijke problemen beschreven: http://www.carrec-technocenter.nl/versne...
Mogelijk zouden de synchroniseerringen bijvoorbeeld vervangen moeten worden. Ik vrees dat de auto dat niet meer waard is gezien de hoge kosten. Al lees ik op internet ook over de optie om de versnellingsbakolie te vervangen.

Wie is bekend met dit probleem en kan me verder helpen?

Alvast bedankt,
Tom

tom_avr

Geplaatst door tom_avr , lid sinds 7 jaar geleden

2 Reacties

ReneBarchetta, 7 jaar geleden

Tom,

Dit probleem hebben wij ook gehad met onze Opel Vivaro, de versnellingsbak olie diverse malen vervangen (andere viscositeit) en dit helpt wel maar echter gedeeltelijk.
Het zou een probleem kunnen zijn met de synchromes, maar ook zou het te maken kunnen hebben met de koppeling.
Indien de koppeling aan zijn "eind" is, en niet meer volledig ontkoppelt krijg je dit probleem ook.

Zodra de motor wat warmer is wordt het probleem in de meeste gevallen minder.

Misschien optie om de koppeling te controleren en zo e.e.a. eventueel uit te sluiten.
Het vervangen van de koppeling en drukgroep is een stuk goedkoper dan het reviseren van de versnellingsbak.

tom_avr, 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Rene,

Ik ben ondertussen nog iets wijzer geworden. Wanneer de moter uitstaat gaat het schakelen heel soepel. De versnellingsbak lijkt wat dat betreft niets mis mee en nieuwe olie is zeker niet nodig. Zeer waarschijnlijk is het inderdaad iets met de koppeling en/of drukgroep. Ik ga 'm deze week een keer na laten kijken. Ik weet niet of de auto het nog waard is als het een dure reparatie wordt, hij is alweer 13jaar oud en heeft meer dan 2 ton op de teller staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.