close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Punto 1.3 mJTD start slecht

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 mJTD 16V

Als de motor koud is (buitentemp. onder de 5 graden en een nacht stilgestaan), start hij heel slecht. Ik moet 20-30 seconden doorstarten voordat hij aanslaat, soms nog langer. Ik ben allang blij dat m'n accu dat nog volhoud, hoewel af en toe tijdens het starten m'n dashboard al reset door een te lage spanning. Als hij dan is aangeslagen, rookt en stinkt hij een paar seconden, maar dat is gauw over. Als de motor warm is, start hij onmiddellijk, ook als hij koud is maar de buitentemp. wat hoger is. Gelukkig hebben we nog geen strenge vorst gehad deze winter, want ik houd m'n hart vast...

Er is geen storing uit te lezen uit de ECU, de gloeibougies zijn allevier goed en krijgen allevier ook spanning tijdens het gloeien (zo'n 12V). De motor heeft startpermissie (startblokkering niet aktief) volgens MultiEcuScan en alle electrische componenten (brandstof opvoerpomp, voorverwarming etc) krijgen spanning en werken (getest ook met MultiEcuScan, functie activeren en dan letten op binnenverlichting en geluiden). Wanneer de motor warm is, licht het controlelampje van het voorgloeien op het dashboard maar kort op, bij koude motor langer, dat is het normale gedrag. Ook na 3-4x voorgloeien start hij niet sneller. Wel heb ik een paar weken geleden een gloeibougie moeten vervangen, die was doorgebrand. Toen deze defect was, startte de motor iets moeizamer dan normaal (3-4 slagen extra), maar de buitentemperaturen waren toen nog hoger. Na het starten bleef ongeveer een minuut het controlelampje knipperen. Na het vervangen van de defecte gloeibougie heb ik nog ongeveer een week dat knipperende lampje gehad, maar net toen ik weer tijd had om er eens naar te kijken, was het over.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar zolang ik deze auto heb gebeurt het eens in de zoveel tijd (paar weken tot paar maanden) dat de auto bij het starten niet aanslaat, net alsof de startblokkering de boel tegenhoud. Maar zonder dat het betreffende lampje op het dashboard aangaat. Ik heb in die gevallen nooit geprobeerd of de motor met lang doorstarten wel aanslaat, want als ik in die gevallen de sleutel er uit haalde en weer terugplaatste, sloeg de motor altijd in een keer aan. Maar dat werkt nu dus ook niet.

Het enige wat ik heb geconstateerd tot nu toe is dat de injectiepomp lichte lekkage heeft (vettig van buiten en stinkt naar diesel), maar tijdens het rijden is de inspuitdruk normaal. Maar die lekkage zit er al veel langer dan dat ik startproblemen heb.

Heeft iemand een idee wat ik allemaal nog kan controleren?

Geplaatst door

Squirrel (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nu, een paar dagen verder, is het probleem opgelost.

Het bleek niet veroorzaakt te zijn door het voorgloeisysteem, na het vervangen van de defecte gloeibougie een paar weken eerder was dit eigenlijk al goed.

De werkelijke oplossing bleek niet zo gemakkelijk te vinden, pas nadat ik ging Googelen op "corsa 1.3 cdti" (de 1.3cdti motor uit de Corsa en Astra is identiek aan de Fiat 1.3mJTD) kwam ik die op het spoor.

De startmotor van dit type motor blijkt krap bemeten te zijn. Tijdens het starten moet de motor met een bepaald toerental worden rondgedraaid, anders geeft de inspuitcomputer de brandstoftoevoer niet vrij. In mijn geval begon de accu toch wel wat capaciteit te verliezen. Ondanks dat ik toch wel geruime tijd kon doorstarten en dus de accu niet verdacht van mijn problemen, bleek door de verminderde accucapaciteit het starttoerental niet hoog genoeg te zijn om de brandstoftoevoer vrij te geven, met als gevolg een motor die je eindeloos kon doorstarten zonder aan te slaan.

Een nieuwe accu (ik heb gelijk eentje met een hoger koudestart vermogen genomen) bracht de oplossing, ik heb nu geen enkel probleem meer. Ook niet als de temperatuur rond het vriespunt zit, zoals de afgelopen dagen.

Squirrel 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.