Fiat Ducato: Oliedruk waarschuwing

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 td

Bij een Fiat Ducato 2.5 td uit 1993 gaat het waarschuwingslampje oliedruk gaat soms branden. Olie is een paar maanden geleden ververst in de garage, leek dat ik moest bijvullen, maar lampje bleef af en toe branden. Na nog eens kritisch kijken bleek dat er eerder sprake was van te veel olie dus overdruk (reageert het lampje hier ook op?). Olie gedeeltelijk uit carter laten lopen tot precies op het max merkteken van de peilstok. Lampje blijft echter oplichten. Kan e.e.a. nog iets anders betekenen? Kan de druksensor teruggesteld worden (uit en indraaien o.i.d.)? Het relais ratelt wanneer het lampje brand en het duurt steeds heel kort. Opnieuw veel dank voor reactie!

Koen van Deursen

Geplaatst door Koen van Deursen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

vreemd verhaal
maar goed .....oliedrukzender kun je vervangen niet afstellen

misschien beter eerst je oliedruk te (laten) meten misschien is er wel iets anders aan de hand namelijk bv oliepomp defect of te veel lagerspeling dus eerst oliedruk meten dan kun je verder kijken wat er aan de hand is

grtn richard

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Dit is toch een echte uitdaging!
Oliepeil en oliedruk zijn in orde, de druksensor is niet aangesloten, draad kapot...
Het waarschuwingslampje blijft bij iedere oliestand oplichten, logisch dus...
Er lijkt eerder sprake te zijn van kortsluiting. Het "ratelende relais" zit in een bruine relaisvoet (bediening van?). Er zitten 6 relais in het zekeringenkastje, allemaal met een eigen kleur voet. Alle relais zijn grijs type Hella 3020. Het ratelende relais echter is zwart type Hella 3036. Ik heb al geprobeerd of een nieuw relais het wel goed doet, niet dus...Er lijkt kortsluiting te zijn in dashboard of contactslot. Contactslot was pas ook een keer geblokkeerd...
Nou???

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Nog meer aanvulling...
...dacht dat ik de oliedruksensor/ zender gevonden had vlak boven de thermosensor (motortemperatuur meter), achter de distributieriem. Echter deze is niet aangesloten en het lampje brand regelmatig, vooral bij accelereren??? Zwarte relais in bruine voet ratelt wanneer het lampje brand. Wanneer het ratelende relais verwijderd wordt is het ratelen natuurlijk weg, maar het lampje gaat door met oplichten???...
Wie o wie???

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

heb je de sensor zelf al eens vervangen? Of de draad met het stekkerje eraan?

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

...zit de sensor inderdaad vlak boven de thermosensor...vrijwel onbereikbaar achter de distributieriemkap? Kan de sensor disfunctioneren wanneer hij niet aangesloten is? Wat doet het ratelende relais in de bruine voet?
HELP!

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Waarschijnlijk zit de oliedruksensor ergens in de buurt van het oliefilter en niet achter de distributiekappen.

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

...heb gezocht bij bij oliefilter kan daar niets vinden dat op een sensor lijkt...
Wat denk van de rest van het verhaal?

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Richard]Waarschijnlijk zit de oliedruksensor ergens in de buurt van het oliefilter en niet achter de distributiekappen.[/quote]
Bij de de 2.5 van een ducato zit hij heel zeker niet bij de oliefilter hoor. Maar wel degelijk aan de achterzijde van het motorblok. En die is wel goed berijkbaar hoor.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

ik stuur een tekening naar je mail

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Is het dus dat ding boven de thermosensor met een zeskantige kop? Ben benieuwd hoe ik die er uit kan krijgen...
...en het zwarte relais in de bruine voet???

Veel dank aan allen!

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Koen van Deursen]Is het dus dat ding boven de thermosensor met een zeskantige kop?[/quote]
Dat zit echt niet boven een thermosensor hoor....
En de oliedruksensor zelf komt er heel gemakkelijk uit...

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

...dat zou mooi zijn...omdat de oliedruksensor misschien gewoon in orde is (afgezien van het feit dat hij een oliedrukstoring aangeeft), met een nieuwe oliedruksensor ben ik misschien al weer een stuk verder. Dan kan ik dat relais gedoe en stuurslot vergeten...Blijft nu nog over de vraag wat de sensor met het kapotte snoer is boven de thermosensor...thermostaat voor ventilator koeling???

Richard (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik wist het ook niet helemaal zeker, maar gelukkig is er hier altijd iemand die het wel weet en je verder kan helpen

Suc6

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Helaas...
Sensor met de kapotte draad lijkt toch de oliedruksensor te zijn. Ik heb een schematische tekening gevonden in mijn Bucheli boek, hier staan de thermosensor en de oliedruksensor vlak bij elkaar getekend (als bij mij in de motor...). Er zit dus toch ergens een electrische storing, ga vandaar aarde aansluiting en contactslot controleren...
De oliedruksensor kan ik later nog vervangen, die doet het dus al jaren niet meer...

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Geen succes... Accupolen schoongemaakt, aardaansluitingen schoongemaakt, contactslot doorgemeten en alle aansluitingen gecontroleerd...het relais blijft schakelen (ratel geluid). Met relais er uit blijft het oliedrukwaarschuwingslampje oplichten terwijl de oliedruksensor niet aangesloten is??? Wat loopt er allemaal over het relais met de bruine relaisvoet??? Een van de andere functie zal storing veroorzaken...Kortom: HELP!!!

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat het hoog tijd is om eens bij een dealer langs te gaan!

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Het lijkt er wel op...morgen doe ik zelf nog een poging...

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Nog een aardeaansluiting gevondenin de motorruimte achter de accu, deze was vuil, na schoonmaken en opnieuw aansluiten lijkt het probleem verholpen.

Koen van Deursen (0), 17 jaar geleden

Het ging zo goed...
Wekenlang geen enkel probleem, alles werkte perfect...tot afgelopen weekeinde...tank bijna leeg...waarschuwingslampje brandstof knippert...en...het relais begint weer te ratelen en het oliedruklampje te knipperen. Ook na tanken bleef het probleem. Relais rechtstreeks proberen te aarden...draad gesmolten. Ga nu het hele oliedruk waarschuwingssysteem parallel aanleggen en werk om het relais heen. Andere functies als de oliedruk waarschuwing heb ik nog niet ontdekt. Iemand nog andere ideeën?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.