close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Spider 1979: Onsteking/Distributie

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 132 C3.031, Motorinhoud (cc): 1995, Vermogen (kw): 88

De motor van mijn Fiat 124 Spider is voorzien van een 123 ignition.
Als ik deze ontsteking afstel zoals het hoort dwz, krukasschijf op het merkteken, en de ontsteking verdraai zodat het ledje branden gaat. Dan loopt de motor niet lekker, het lijkt als of die zich verslikt bij gasgeven. Verdraai ik de ontsteking 3 a 4 mm dan loopt die een stuk beter, maar dan is het ledje uit. (dus staat die niet goed).
In 2015 is er een andere motor in gekomen. Deze motor heb ik voor inbouw goed schoon gemaakt. En alle demonteerbare onderdelen gedemonteerd. Daarna ook weer gemonteerd.
Zo ook het merkteken van de krukasschijf. Ik weet niet of dat merkteken goed staat, hoe kan ik dit controleren ?
En als het zo is dat het niet goed staat moet de distributieriem dan ook vervangen worden ?

Geplaatst door

Bulkje (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een snelle controle deden wij vroeger met een schroevendraaier door een bougiegat om de bdp vast te stellen. Verdraaien tot de zuiger op bovenste punt is. Misschien kun je dan zien of die merktekens goed staan?

Dat is een goed idee en ga ik proberen. Bedankt voor de reactie.

Bulkje 0

7 jaar

Wat merktekens betreft, zouden er meer op moeten zitten.Van 0(BDP)tot 15 graden voor.(om de voorontsteking in te kunnen stellen.Dus, als je het op 0 zet, zet je als het ware je ontsteking te laat.Dan kan het voorkomen dat de motor sputtert.Een stroboscoop lamp kan hier een eenvoudige oplossing bieden.Die gaat oplichten op het moment dat de eerste cilinder ontsteekt en laat zien of je timing goed is.
en zoals Siem al aangaf, controleer of de merkteken klopt.Voor zo ver ik mij kan herinneren(eeuw geleden)hoort voorontsteking bij deze motoren op 10 graden ingesteld te zijn.

voyager 0

7 jaar

Ik neem aan dat het merkteken maar op één manier gemonteerd kan worden en niet is voorzien van sleufgaten. Zoals Voyager stelt, gewoon afstellen met een stroboscoop. Voor de juiste voorontsteking en de vraag of de vacuumslang dan niet los en afgedopt moet worden kan je je wenden tot de fiatclub Nederland (www.fiatclub.nl). Dar kan je met al je vragen over deze Fiat terecht



vr.gr. Theo

10 graden, 800 tpm. met vacuum

Hans4040 1240
badge vip badge

7 jaar

Ik heb met een schroevendraaier het BDP op gezocht zoals Siem Bijman voorstelde. Toen bleek inderdaad dat de distributie goed stond maar de markering niet. Door twee schroefjes los te draaien van de markering en deze +/- 4 mm te verschuiven stond die goed. De ontsteking afgesteld en de motor loopt als nooit te voren.
Mag ik iedereen dank die een bijdragen geleverd bij de oplossing van dit probleem. En wellicht tot de volgende keer.
Bedankt

Bulkje 0

7 jaar

Mooi zo, bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Spider of stel zelf een nieuwe vraag.