close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Cinquecento: ontsteking en/of koppakking

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

De motor is tijdens het rijden onregelmatig gaan lopen(3 poten achtig) knalt bij gasgeven uit het gasklephuis, soms met vlam . Ik denk aan een ontstekingsprobleem
bv. Bougie, bobine, bdp sensor. Het vreemde is dat het storingslampje gewoon uit gaat Hoe kan dit?
Tijdens controles ontdekte ik wat bubbels in het koelvloeistof vat en wat witte rook uit de uitlaat. Op de oliedop zat wel wat sludge maar niet ernstig. Het oliepeil is niet gestegen en de olie is schoon.
Kunnen de verschijnselen allemaal met elkaar te maken hebben, of is het toeval?



Groet

Jean

Geplaatst door

Jean5231 (5)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan inderdaad met de onsteking te maken hebben. Zijn de bougiekabels nog wel goed? Even doormeten met Ohmmeter en in het donker bij stationair lopende motor wat water met een plantenspuit op de kabels en verdeelkap spuiten en kijken of je vonken ziet. Verder even de verdeelkap in- en uitwendig goed controleren op haarscheurtjes (meestal te zien aan een dun zwart lijntje).
Kan eventueel ook nog een lekke klep zijn. Compressie (laten) meten of lektest d.m.v. perslucht uitvoeren
Verlies je koelvloeistof?

vr.gr. Theo

Dank voor je reactie Theo,

Ik ga het gelijk proberen vanavond. Wat een handige tip met die plantenspuit.
Omdat deze motor geen verdelerkap heeft, zal ik het proberen bij de bobines en bougiekabels. Met de Ohm-meter vrees ik niet overweg te kunnen.
Een lekke klep had ik ook niet aan gedacht.(verdrongen waarschijnlijk) Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Naast de al gemeldde bubbels in het koelwater ,is het koelwaterniveau nu inderdaad wat gedaald.
Denk je dat er een verband bestaat tussen de verschijnselen?

Met vriendelijke groet,

Jean

Jean5231 5

15 jaar

Er kan een verband bestaan maar het hoeft niet. Bij een lekke koppakking bij een bepaalde cilinder kan daar in de verbranding verstoord worden. Defecte bobine kan inderdaad slecht lopen (3 poten) tot gevolg hebben. Wellicht dat daardoor de verbranding niet tijdig goed op gang komt. Maar bij een lekke klep kan je dit ook krijgen. Oorzaak van een lekke klep kan zijn het niet tijdig stellen en/of verbranden van de klep. Je kan de auto even laten uitlezen. Als je denkt dat je koelwater verliest kan je even het systeem onder druk laten zetten en/of even de snuffelaar er op. Behoeft allemaal niet veel te kosten en je weet in ieder geval meer.

vr.gr. Theo

Oke dank Theo.
Maandag heb ik een afspraak met de garage.
Ik zal hierover berichten.

Groet

Jean

Jean5231 5

15 jaar

De auto wordt gerepareerd. De koppakking is lek . Het knallen uit het gasklephuis is waarschijnlijk het gevolg van een onregelmatig vonkende bougie als gevolg van koelvloeistof in de cillinder.
Kosten zijn geraamd op €650,- jammer dan.
Dank iedereen voor het meedenken.

Groet,

Jean

Jean5231 5

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.