Hallo,
Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn linker achterlicht.
Symptomen:
Als ik rem gaat het knipperlicht mee aan en als ik richting aangeef gaat heel zwak mijn remlicht mee aan.
Ik zie dit aan het waarschuwingslampje op het dashboard.
Ik vemoed een massa probleem maar krijg het maar niet opgelost.
Dit is wat ik al gedaan heb:
- Lamphouder getest (rechtstreeks op de accu)
- Massapunt linksachter schoongemaakt
- Massapunt motorblok schoongemaakt
- Aansluitstekker doorgemeten
- Lampjes vervangen
Met het doormeten op de stekker viel me op dat er op de mistlamp linksachter continu ongeveer 6 volt spanning op bleef staan.
verder meet ik de lekspanning tussen knipper en remlicht ook op de stekker dus ik vermoed dat het niet in de lamphouder / lampen zit.
Iemand nog tips wat ik zou kunnen doen?
Ik wil zelf nog proberen om een nieuwe massa te leggen, rechtstreeks van het achterlicht naar de carroserie om te proberen of hiermee het probleem weg is.
Verder wil ik nog vermelden dat, indien ik het achterlicht eruit gehad heb en de stekker eraf geweest is, het probleem 1 a 2 dagen weg is.
Groet,
D. Segers
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt erop dat de stekker onvoldoende contactdruk geeft, waardoor je ondanks dat de zaak schoon is onvoldoende contact maakt. Bij de Renault van mijn vrouw heb ik dat opgelost door voorzichtig de afzonderlijke contactjes in de stekker wat dichter te knijpen. Een extra massa zou je inderdaad kunnen proberen als de truc met de stekker niet werkt.
suc6
Peter
Bedankt Peter,
Ga ik vanavond meteen proberen.
Ik zal het resultaat hier posten.
10 jaar
Zeker weten dat het de contacten in de stekker zijn. Deze maken slecht contact waardoor er een hoge weerstand ontstaat. Hierdoor worden de contacten warm en gaan corroderen wat het probleem verergert. Zoals Peter al zei, de lipjes van de stekker contacten iets meer druk geven en ook de contacten in de lampunit goed schoonmaken. Een extra massa wil ook nog wel eens mee helpen om het probleem naar de toekomst te voorkomen.
Oke...
Maar is het dan verder wel normaal dat ik op het contact van de mistlamp een constante spanning van 6 volt meet?
10 jaar
Nee....is het contact niet verbrand (verkleurt)?
Nee. Dat is het rare. Zowel op de aansluiting van de lichtbak als de stekker is geen enkele verkleuring of corrosie te zien. Beide zijn brandschoon.
Daarbij geeft de mistlamp helemaal geen problemen. Het zit enkel tussen het remlicht en de richtingaanwijzer.
10 jaar
trekhaak aanwezig ? dan die bedrading ook contr , stopcontact open maken
vrg Thorpe
nope, Geen trekhaak.
Gisteren de aansluitingen uit de stekker gehaald.
Het klemmetje van de massa zonder stekker op de lichtbak aangesloten en dat zat idd heel erg losjes erop.
Ik heb alle klemmetjes eruit gehaald, opgeschuurd en met een tangetje dicht geknepen.
Vanmorgen werkte alles de hele rit zoals het hoort en lijkt het probleem opgelost.
Of het een definitieve oplossing is weet ik nog niet want zoals eerder gezegd is het probleem 2 a 3 dagen weg zodra het zaakje los is geweest.
Ik kijk het even een paar dagen af voordat ik het probleem als opgelost meld.
iedereen bedankt voor het meedenken en de tips tot dusver..
10 jaar
Topic mag gesloten worden.
De verlichting werkt al een week vlekkeloos.
De oorzaak was een slechte connectie van het massa stekkertje op de lichtbak. De oplossing was het schoonmaken en dichtknijpen van het betreffende stekkertje.
Iedereen bedankt voor de hulp!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar