Nou na wat kleine puntjes gereapereerd te hebben.
Waaronder handremkabel en wiellager hebben te vervangen, meld zich het volgende probleem.
Ik heb van beide kanten ook de remschoenen verwijdert, de remcilinder heb ik voorzien van een touwtje, zodat de cupjes/cilindertjes niet naar buiten komen.
Nu heb ik alles weer gedemonteerd, maar heb geen druk op het rempendaal, moet ik dan alles weer ontluchten, of is de hoofdcilinder onder de motorkap overleden ?
Wie kan mij helpen met een antwoordt, ik wil hem andere week graag weer voor de herkeuring gooien.
Vriendelijk bedankt, Henk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou henk eerst de boel ontluchten want het zo goed kunnen dat er lucht binnen gekomen is.
helpt dat niet en je hebt geen lekkage dan zal de hoofdremcilinder het begeven hebben.
groetjes jan.
Je hebt 2 soorten veren een dikke en een dunnere, hoe zaten die precies.
Nogmaals ik heb de cupjes naar binnen gedrukt voor de zekerheid en daar een touwtje omheen gedaan.
Zou hierdoor de hoofdremcilinder het hebben kunnen begeven?
En hoe zit dat met de handremkabel, ik heb er nieuwe remschoenen erop en nog moet ik de remkabel maximaal stellen.
Dit lijkt mij ook niet goed.
13 jaar
hoe de veren ziten zou ik zo niet weten.
want de afstelling betrefd kun je niet de remvoering aanstellen met een stel nokje.
want het lijkt erop dat dat niet gebeurt is omdat je handrem nog zo hoog zit.
groetjes jan.
De afstelling van de handremkabel moet ik afstellen met een centraleschroef onder de auto, dit is namelijk 1 lange kabel van links naar rechts.
Binnenin in de trommel zit veder geen afstel mogelijkheid, hierin zit een soort gaffel waar de handremkabel aan zit.
Tussen de moer en het chassis heb ik nu een bus gedaan en het lijkt beter.
Klopt het ook hoe veder ik de handremkabel op span dat de voetpedaal hogerin blijft met remmen ?
Ik wil morgen er eigenlijk mee veder.
13 jaar
De dikke veer hoort onder en de dunne onder. Die grote ringen die op de remschoenen zitten dat zijn de afstellers. die moeten redelijk zwaar bewegen. ik hoop niet dat je die gesmeerd hebt want dan kun je de remschoenen weggooien. dan stellen ze nooit meer.
Als je de trommels er af haalt en naar de handrem gaffels kijkt dan horen ze tegen de voering te rusten. dat is de beginstand. dan met de voetrem de rem op druk zetten (er vanuitgaande dat alle lucht er uit is). als je druk hebt, een rondje rijden en daarna pas de handrem afstellen.
13 jaar
Dus dikke veer onder en de dunnere boven.
En die grootte ringen moet ik die ook nog stellen, en nee ik heb ze niet gesmeerd.
En als ik die moet stellen hoe doe ik dit dan.
Alvast bedankt henk.
13 jaar
Die stellen zichzelf als je op de voetrem trapt. daarom moet je eigenlijk even rijden zodat het goed kan zetten.
Zijn de scharnieren van de handrem ook goed gangbaar?
13 jaar
Ja die zijn gangbaar.
Dus wat u zegt is de handremkabel los maken en dan op druk trappen.
En dan, stel als de pendaal toch nog steeds naar beneden zakt, wat is er dan aan de hand.
Ik heb nu een bus ertussen gemaakt van de stelschroef van de handremkabel van +/- 4cm en dan heb ik het gevoel dat het pendaal veder bovenin zit.
Maar wat is de normale procedure, zou u die voor mij hier neer kunnen schrijven, please.
Vriendelijk groet, Henk
13 jaar
De normale procedure is, schoenen monteren, eventueel ontluchten. op druk trappen, rijden en dan de handrem afstellen.
Kan niet missen. Zitten de stelringen goed over de pennen heen op de ankerplaat?
13 jaar
Die stelringen, dat zijn die grote chromeringen die op de remschoenen zitten, of niet.
En de pennen dat zijn die massiefe pennen die op de ankerplaat zitten.
Ja dit heb ik allemaal goed zitten.
Dus met andere woorden,auto van achteren op bokjes zetten dan handremkabel los halen, en een paar keer op het rempendaal trappen.
Hierna weer van de bokken halen, een stukje gaan rijden, dan pas de handremkabel stellen.
Dan weer op de bokken, handrem afstellen.
Maar hoe kan het dan zo zijn dat ik er toch nog een bus ertussen moest zetten voordat de handrem reageerde.
Vriendelijke groet Henk.
13 jaar
Heb je al gekeken hoe de handrem gaffels in de trommel staan? Als die zelfs met een opvulbus in ruststand tegen de schoenen staan dan is het goed.
13 jaar
Ik heb alles er weer van af gehaald.
Alles nog eens na gekeken, de dikkeveer onder en de dunne veer boven.
De gaffels nagekeken, ik heb er een stukje materiaal er tussen gedaan, zodat de gaffels een goed kontakt hebben met de beide schoenen.
Alles ontlucht, kwam daar toch een zwarte derie uit, dus alles mooi ontlucht.
Met de motor uit, trap je de pendaal +/- 2 cm weg, maar wanneer je motor start trap je hem iets dieper weg +/- 4 á 5 cm maar je heb wel druk.
De handrem daar heb ik onder de auto 2 busjes er tussen gezet, elk 1,5 cm, 1 aan de linkerkant en de andere rechterkant (voor de stelmoer), hierna is die geblokkeerd bij de 3 klik. Is de handrem naar beneden, draaien de wielen mooi rond zonder aan te schaven.
Is dit nu normaal veder, hij moet maandag voor de herkeuring.
P.S. Hoe zou ik de pendaal hoger op krijgen met een draaiende motor, of is deze situatie nu normaal.
Vriendelijk groet, Henk.
13 jaar
Heel goed ontluchten. liefst nieuwe vloeistof in het potje en net zo lang ontluchten (rondom) totdat de vloeistof schoon is die er uit komt.
Er zal toch nog lucht in zitten.
13 jaar
Ik kan zo even niet zeggen of deze een remdrukbegrenzer heeft. Maar let op met ontluchten in uitgeveerde toestand. Remdukbegrenzer laat dan minder of geen remvloeistof door.
Ik heb rondom ontlucht, heb er nieuwe vloeistof erop gedaan.
+/- een 500/750 ml, mijn vrouwtje in de auto en ik bij de ontluchtings nippels.
Eeen paar x pompen, pendaal vast en dan de nippel losdraaien en dan weer vast.
Hierbij zag ik geen lucht meer en de vloeistof was mooi helder.
Hoe zou ik volgens u het beste dan kunnen ontluchten ?
Henk.
13 jaar
Hoe zou dan zoiets kunnen ontluchten als er zo'n begrenzer erop zit ?
En hoe kom ik erachter als deze fiat deze begrenzer heeft ?[quote=arjankempeneers]Ik kan zo even niet zeggen of deze een remdrukbegrenzer heeft. Maar let op met ontluchten in uitgeveerde toestand. Remdukbegrenzer laat dan minder of geen remvloeistof door.[/quote]
13 jaar
Met z'n wielen op de grond of de begrenzer indrukken. Moet je de remleidingen volgen. Als deze aanwezig is, dan zit hij t.p.v de achteras.
Hoe zijn trouwens de remmen voor? Dunne schijven of slechte blokken waardoor het pedaal gaat veren
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar