Fiat Seicento: Schokken tijdens constante snelheid

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1108, Vermogen (kw): 40

Hi,

Ik rijd een Fiat Seicento uit 2003. Sinds kort rijdt de auto erg schokkend bij een constante snelheid, onafhankelijk van de versnelling waarin gereden wordt of de snelheid (het kan zich voordoen bij 30/50/80 km/h) bij normale toeren, hieronder een omschrijving wat de situatie is:

Ik heb in augustus 2018 een paar keer de foutcode P0300 (Random / multiple cylinder misfire gedetecteerd) gehad, al zat daar geen regelmaat in of een goed af te leiden reden achter. De bougies en kabels zijn toen vervangen. Daarna nog een aantal keer dezelfde melding gehad, maar heel sporadisch (3x in 2 maanden), het motorstoringslampje ging knipperen en altijd na maximaal een minuut weer uit.

Sinds een maand echter is het motorstoringslampje nu twee keer gaan branden (constant), en ook de hele rit. Bij de eerste keer uitlezen kreeg in dezelfde P0300 melding. De tweede keer kreeg ik de melding dat er specifiek in een cylinder een probleem zat. De bobine is daar vervangen in de hoop dat het het probleem zou oplossen, dat is echter niet het geval.

Bij een constante snelheid schokt de auto, dit als het gaspedaal "ingetrapt" is. Zodra het gaspedaal losgelaten wordt stopt hij met schokken. Ook heb ik het idee dat de auto af en toe moeite heeft met optrekken. Daarnaast rijdt ik sinds die tijd ook in plaats van 550 km op een tankinhoud van 35l, nu gemiddeld 450 km.

Hebben jullie een idee of tips waar het aan kan liggen?

atnightfall

Geplaatst door atnightfall (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Misfires (het ontbreken van een verbranding) kunnen ook veroorzaakt worden door een verkeerd mengsel.
Het hogere verbruik wijst hierop.
De oorzaken zijn echter talrijk, b.v. een defecte/verouderde sensor, valse lucht (inlaat of uitlaat) en mechanische problemen zoals een verbrande klep of compressieverlies.

Controleer eerst eens of alle vacuümslangen niet lek of poreus zijn.
Controleer of het uitlaatspruitstuk (en pakking) gasdicht zijn.

Lees je zelf uit? Kun je ook live data uitlezen?
Kijk dan eens naar de zogenaamde "Fuel Trims". Die horen rond de 0% te zijn.
Bij afwijkingen van 10% of meer is er iets aan de hand met de mengselvorming.

kaleido 1 (980) PRO, 5 jaar geleden

Zit er toevallig een tik in de motor ?
Gasklephuis ernstig vervuild is ook een optie voor schokkend gedrag , er kan dus meer dan 1 ding mis zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.