Normaal blijft de temperatuurmeter vrij lang (zeg 5 minuten) op de rustpositie staan, om vervolgens te stijgen naar het eerste streepje (zeg maar 1/4 van de maximale uitslag) in een minuut of 10. Ik weet niet of dit normaal is voor dit type auto omdat ik verschillende meningen lees op diverse fora, maar het is altijd zo geweest sinds ik de auto 2dehands heb aangeschaft. Ook begint de verwarming warme tot hete lucht te blazen als de temperatuur begint te stijgen, rijdt de auto verder prima, draait goed stationair en is het verbruik niet buitensporig (ik hou het niet precies bij). Ik ga er dus vanuit dat de temperatuur regeling van de motor goed heeft gewerkt.
Gisteren op weg naar huis van werk zag ik echter opeens dat na minder dan 5 minuten rustig rijden (80km/uur) de temperatuur al was gestegen naar 2/3 en nog steeds op liep. Daarnaast viel me op dat er geen warme lucht geblazen werd ondanks dat ik de kachel volledig op 'heet' gedraaid had. Na nog zo'n 10 minuten rustig rijden was de temperatuur opgelopen naar 3/4, net niet rood, en had ik nog steeds koude lucht. Omdat het wel erg koud werd binnen zette ik de ventilatie op recirculatie met de hoop dat het dan misschien wel iets zou opwarmen. Tot mijn vreugde zag ik vrijwel meteen de temperatuur zakken en begon de lucht op te warmen. Na een paar minuten stond de meter weer op de vetrouwde 1/4 stand en had ik warme lucht bij zowel recirculatie als verse lucht. Probleem leek dus voorbij tot vanmorgen. Op weg naar mijn werk weer het zelfde verhaal als de dag ervoor: op de snelweg begon de temperatuur op te lopen en was de lucht koud. Op een gegeven moment was het zelfs hoger dan gisteren en hikte tegen rood aan. Het wisselen van verse lucht naar circulatie hielp nu niet en ik hield er al rekening mee op te moeten stoppen op de vluchtstrook. Tot uiteindelijk vanuit zichzelf toch weer de temperatuur begon te zakken en er weer warme lucht kwam. Uiteindelijk nog een kwartier probleemloos verder kunnen rijden tot aan bestemming.
Ik heb vanmorgen gezocht op deze kwaal, maar eigenlijk niet iets precies vergelijkbaars kunnen vinden. Ik vind wel problemen betreffende hoge temperatuur en koude verwarming, maar niet waarbij dit na enige tijd weer over gaat, bijvoorbeeld:
"Koelwater kookt, koude lucht uit ventilato"
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Daarnaast viel mijn oog bij het doorspitten van deze website op het volgende probleem:
"geluid van stromend water bij optrekken vanuit stilstand"
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ook dit was mij al enkele maanden geleden opgevallen bij mijn auto. Het heeft er misschien niets mee te maken, maar hier en daar wordt dit ook gelinkt aan het koelsysteem/koppakking dus het zou dezelfde oorzaak kunnen hebben. Zie bijvoorbeeld ook"
"stromend water"
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik heb her en der al wat punten gevonden die ik zou kunnen controleren:
*wanneer slaat de fan aan
*warm water naar radiator
*Warm water naar verwarming
*druk op de leidingen
*niveau koelvloeistof
*borrelen in de koelvloeistof
*zichtbare lekkages
Dit zal ik na werktijd gaan bekijken. Heeft iemand in de tussentijd nog tips, denkt de precieze oorzaak aan te kunnen wijzen of weet zeker wat het niet zou kunnen zijn?
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als eerste de thermostaat lijkt mij, als deze niet open gaat heb je niet genoeg doorstroming, wordt het blok te heet en je kachel blijft koud.
Is deze in orde, dan de waterpomp welke een losse vin heeft op de as/versleten vin.
Uiteraard er van uitgaand dat je koelvloeistof peil in orde is en dit systeem goed is ontlucht...
Wat betreft de thermostaat zit je ernaast Cor, de kachel zit in het circuit van de motor en wordt dus niet geregeld via de thermostaat. Anders zou je tijdens het opwarmen van de motor geen kachel hebben.......
Duidelijk een circulatieprobleem, waterpomp, te weinig koelvloeistof of gasvorming in het koelsysteem door een lekke kop(pakking)
Groet,
Paul
Ik had voordat ik naar huis reed nog onder de motorkap gekeken, maar het zit allemaal behoorlijk volgebouwd dus veel kon ik niet zien. Ook was het al vrij donker en ik had geen zin om m'n handen in een draaiende motor te steken. De olie zag er wel goed uit. Het niveau van koelvloeistof kon ik niet controleren, maar ik door de vulopenening zag ik het niet borrelen. Ook draaide de motor rustig stationair.
Onderweg naar huis precies weer precies het zelfde scenario: 10 minuten lang hoge temperatuur (stukje onder rood) maar geen warme lucht door de ventilatie. Dan opeens keldert de temperatuur en krijg ik wel warme lucht. Door de regelmaat waarmee het probleem verdwijnt, lijkt me een verstopping niet waarschijnlijk. Het lijkt mij zelf dat de motor te lang op korte circulatie blijft zitten, en pas als er wat druk is opgebouwd plotseling de lange circulatie wordt geopend.
Cor1822: ik had ook gelezen dat de kachel op het lange circuit zou zitten en niet op het korte. Juist met de reden om de motor zo snel mogelijk goed op temperatuur te laten komen.
Maar goed, op dit moment is dit denk ik niet meer het grootste probleem. Thuis gekomen eerst even gestopt bij een supermarkt. Na zo'n 10 minuten weer weggereden, en ik merkte dat de temperatuur weer op begon te lopen. Was dacht ik niet zo'n probleem, want de supermarkt is bij mij om de hoek. Ook hield ik goed in de gaten dat de wijzer niet in het rood zou komen (zat er wel erg dicht tegenaan). Bij het parkeren in de parkeergarage was het helaas plotseling einde verhaal: een plof en een boel stoom vanonder de motorkap en een boel water op de grond... Gelukkig reed ik net een parkeerplek op. Na even wachten de motorkap geopend, maar ik kon de bron ervan niet vinden, het leek niet vanuit de radiator of reervoir te komen maar vanonder het blok ofzo. Nu hoop ik dat er ergens een drukventiel is opengegaan en dat niet een pakking het begeven heeft. Lijkt me dat er toch wel een veiligheidssysteem is ingebouwd?
Bijkomend probleem is dat ik geparkeerd staat op dek 5. Motor kan ik natuurlijk zonder koelvloeistof niet meer starten. Maar de auto zonder rembekrachtiging en stuurbekrachtiging via steile en krappe bochten vlak langs dure auto's naar benenden sjezen lijkt me ook geen goed plan... Een takelwagen past denk ik niet in de garage, dus ik vraag me af hoe ik de auto bij de garage ga krijgen.
Groeten,
Peter
16 jaar
als de motor weer helemaal koud is dan je toch wel even een minuutje of 2 draaien om beneden te komen hoor. Ook zonder koelvloeistof.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar