auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Temperatuur loopt op

Bouwjaar: 1995

Ik ben sinds 4 maanden de trotse eigenaar van een Punto. Al die tijd in perfecte staat geweest, tot 2 weken geleden.
Na een paar kilometer rijden liep de temperatuur ineens op tot in het rood. Ik meteen stoppen natuurlijk. De fan sloeg niet aan.
Bij de eerste garage zeiden ze dat het een lekke koppakking was en adviseerde om de auto te brengen naar de garage waar ik hem gekocht
had omdat ik hem nog niet zolang heb.

Thuis gingen we onder de motorkap kijken. Het hele motorblok zat onder de olie, voorheen was daar nooit problemen mee. Ook
zuipt de auto koelvloeistof. Maar de olie zag er wel normaal uit (geen drap) en er komt geen rook uit de uitlaat.
Ik heb hem toen naar de garage gebracht waar ik hem had gekocht. Die wisten mij te vertellen dat het een kapotte thermostaat was.
Toen deze werd vervangen en de olie lekkage verholpen, leek eerst alles goed. Tot een paar dagen later.

De temperatuur begon een beetje te schommelen terwijl die voorheen standaard in het midden bleef staan. Nu een week later komt de temperatuur (na ongeveer 15 km) alweer in de buurt van het rood. Ook heb ik het gevoel dat hij nog steeds koelvloeistof zuipt.
Het is heel raar want de ene rit is er niet zoveel aan de hand want de fan slaat wel aan, en de andere rit is het mis en slaat de fan niet
aan.
Vanmorgen nog: de temperatuur liep al aardig op, dus ik zag de bui al aankomen en deed de verwarming op voluit. Tot mijn grote
verbazing bleef de verwarming koud! Dit terwijl ik er al zo'n 15 km op had zitten.

Misschien toch een lekke koppakking?

Kan iemand mij hiermee helpen of heeft dit ook eens meegemaakt?
Ik hoor heel graag de reacties.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Punto Power (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt verdacht veel op lekke kachelradiateur. Raakt veel koelvloeistof kwijt, verwarming wordt niet warm.
Heb je ook last van condensvorming tegen de voorruit als verwarming aan staat en ook nattigheid onder de vloermat bijrijderskant?

sjaak321 0

16 jaar

Nee geen last van condensvorming en ook niet nat onder de vloermat :(
De kachel deed het (voordat hij werd gerepareerd) ook ineens niet meer. Toen hij weer bij de garage weg kwam blaasde hij wel weer gewoon warme lucht. Maar vanaf vanmorgen deed hij het ineens weer niet.
Ben bang dat alle symptomen van voor de reparatie weer terugkomen, wordt weer een ritje garage ben ik bang.

Punto Power 0

16 jaar

Ik zat te denken... misschien is er een luchtbel in omloop. Dat kan de hitte verklaren, maar dat verklaart alleen niet waarom de kachel koude lucht blaast.

Punto Power 0

16 jaar

Dan ga ik richting koppakking, want ik heb beide aan mijn Punto gehad, een lekke kachelradiateur en daarna een kapotte koppakking. Het laatste was een gevolg van het eerste. Want als je kachelradiateur stuk is verlies je koelvloeistof, je motor loopt warm en door de overdruk gaat de koppakking stuk. Dit is bij jou waarschijnlijk gebeurd toen je die olielekkage had. Maar door het lekken en warmlopen krijg je ook een enorme luchtbel en je kachel wordt niet meer warm omdat er dan geen doorstroming meer is.
Dus waarschijnlijk koppakking. Dit kostte bij mijn garage om de hoek, geen Fiat-dealer, ongeveer E. 200,

sjaak321 0

16 jaar

Luchtbel gaat over het algemaan weg als je rijdt of je hoort het borrelen tijdens starten. Volgens mijn heeft Fiat ook geen problemen met ontluchting van het koelsysteem. Je zegt dat de kachelgewerkt heeft enhet is maar zelden dat een luchtbel richting kachel gaat. Even voelen of de kachelslangen onder de motorkap warm worden en er genoeg koelvloeistof in zit. Anders niet te lang wachten en gewoon weer na de garage voordat er meer stuk gaat.

Highway 745
badge

16 jaar

Bij mij was het zo dat ik na de vervanging van de kachelradiateur steeds opnieuw koelvloeistof moest bijvullen en mijn kachel niet meer warm werd als er weer een luchtbel in zat. Ik heb mijn koppakking kapot gereden omdat ik toen nog niet wist wat ik nu inmiddels allemaal weet, doorgereden dus met een te hete motor, waar het peil aangaf dat er voldoende koeilvloeistof inzat maar ik niet wist dat er ook nog een luchtbel van meer dan 2 liter in zat. Hete motor, koude verwarming, koppakking kapot.
Op een gegeven moment zag ik ook dat de motor steeds meer vervuilde door lekkende olie.
Toen is dus de koppakking vervangen en rij ik al meer dan 1,5 jaar probleemloos.

sjaak321 0

16 jaar

Ja ik denk nu ook dat het de koppakking is. Bij de garage zeiden ze al dat de koppakking bijna gesprongen was door de hitte en druk. Maar omdat nu de hitte in de motor weer terug is gekeerd, zal die deze keer het wel gesprongen zijn :(
Bij mijn garage vragen ze voor een koppakking sowieso €750. Dan wil ik wel heel graag weten waar die garage zit en hoe die heet want €200 is een koopje. Wel betrouwbaar hoop ik?

Punto Power 0

16 jaar

Doe dat adres dan niet via deze site maar via een mailtje.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Ik woon in Venlo, ik weet niet of dat in de buurt is.
Maar even iets anders. Ik opperde aanvankelijk dat het een lekkende kachelradiateur zou kunnen zijn, waarop jij zei dat dit niet zo was. Maar je kunt alleen constateren of je ramen beslaan en je vloermat nat wordt bij een werkende verwarming. Je hebt de auto nu vier maanden, dus kan ik me voorstellen dat de verwarming nog niet aan is geweest.
Stel dat dit zo is en je de verwarming nu wel gaat gebruiken en je constateert dat er toch condensvorming is en de vloermat nat wordt, heb je dus ook een lekkende kachelradiateur.
Het is nl. wel zaak omdat te weten, want anders laat je eerst het een repareren en komt er dan later achter dat ook het ander stuk is en moet de zaak weer uit elkaar.

sjaak321 0

16 jaar

Nee precies, ik heb de verwarming nog niet echt heel vaak gebruikt. Alleen 's morgens eventjes of 's avonds laat. Ik kan me niet herinneren dat ik toen last kreeg van condens maar ik heb er toen ook niet op gelet en er vast ook niet verder overna gedacht. Dus in dat geval hoop ik dat het de kachelradiateur is ipv de lekke koppakking. Tenminste ik ga ervan uit dat een lekkende kachelradiateur goedkoper te verhelpen is dan een lekke koppakking, of vergis ik mij hierin?
Maar ik heb de garage al gebeld en ik kan er morgen terecht, ik zal het in iedergeval met de monteur bespreken.
Ik laat ze eerst niks repareren totdat ze de oorzaak hebben ontdekt, wel zo verstandig.

Punto Power 0

16 jaar

Ik hoop voor je dat het alleen de koppakking is, als het al zo is, want de kachelradiateur vervangen is echt duur.
Bij de kachelradiateur moet het gehele dashboard verwijderd worden, daarna moet de stuurkolom losgemaakt worden want deze moet naar beneden zakken en in het motorcompartiment tegen de wand naar het dashboard moet ook nog het e.e.a worden losgeschroefd, daarna moeten er nog slangen worden dichtgeknepen en dan pas kan de oude radiateur verwijderd worden en de nieuwe geplaatst. Populair gezegd: de halve auto moet uit elkaar.
Overigens, de radiateur zelf kost maar E. 45., maar ze zijn er meer dan 1 dag mee bezig.

sjaak321 0

16 jaar

De koppakking vervangen vind ik al duur maar zo te horen is een kachelradiateur een nog veel erger verhaal. Hoop in dat geval dus ook dat het de koppakking is.
Ik begin nou toch te twijfelen want ik heb vandaag weer wat vreemds meegemaakt met de auto. Ik had vandaag even een ritje gemaakt om te kijken hoe de auto zou reageren, en ik was alwéér verbaast. Ik heb zo'n 20 km gereden en de auto reed perfect, bleef netjes op temperatuur, verwarming blaasde warme lucht. Ik dacht eerst dat de verwarming warm aanvoelde door de zon en warme weer. Maar ik voelde duidelijk verschil als ik hem op koud en warm zette. En dit tot tegenstelling van de afgelopen dagen, toen werden het korte ritjes omdat de temperatuur zo opliep.
Ik heb echt het gevoel dat die auto me voor de gek zit te houden. Daarom heb ik hem voor straf ook bij de garage neergezet, want het klopt niet. Even afwachten dus.

Punto Power 0

16 jaar

Ik ben eindelijk gebeld door de garage. Ze hadden het over een lekke radiateur. Maar ik heb zo mijn twijfels. Het kan wel verklaren waarom de koelvloeistof verdwijnt, maar ik zie het verband niet met de hete motor en de koude kachel.
Ik hoor graag jullie reacties en meningen. Ik vertrouw de garage niet echt meer, het zal niet de eerste keer zijn als ze het fout hebben.

Punto Power 0

16 jaar

Zoals ik al aanhaalde in mijn bericht op 12 september 2008 lijkt dit verdacht veel op een lekke kachelradiateur.
Je verliest dan koelvloeistof, daardoor ontstaat er een luchtbel in het koelsysteem, de circulatie stagneert en het hete water bereikt de kachel niet meer en het wordt koud. Maar door het koelvloeistofverlies loopt ook de motor heet en dan ontstaat er overdruk waardoor de koppakking sneuvelt.
Je zei dat je koelvloeistof verliest en ook een olielekkage hebt, dus heb ik het bange vermoeden dat bij jou zowel de kachelradiateur als de koppakking vervangen moeten worden en als je dit in een officiele garage laat doen ben je misschien wel E. 1.000,- kwijt.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar een kachelradiateur kun je ook zelf vervangen. Het is voor een leek echter een hels karwei.
Ik heb het toen ook zelf gedaan omdat ik nogal handig ben, maar ik doe het nooit meer. Je hebt er trouwens ook documentatie bij nodig, anders vind je nooit wat er allemaal losgeschroefd moet worden, want het is nogal wat.
Alleen iets voor echt technische en/of handige mensen en uiteraard natuurlijk automonteurs.

sjaak321 0

16 jaar

Ja je had inderdaad gelijk dat het de radiateur was. Nu alleen nog hopen dat de koppakking niet was overleden. Ik had ook al een groot vermoeden dat er een luchtbel in omloop was waardoor de kachel niet koel werd.
Ik heb wel veel interesse in auto's maar dit is nog maar mijn eerste auto dus moet nog veel leren. De radiateur vervangen kan ik dus maar beter niet aan beginnen. De auto staat bij een officiele garage, ik heb met de monteur een deal kunnen sluiten dat hij hem repareerd voor €150,- omdat ik de auto nog maar een paar maanden geleden bij hun vandaan heb gekocht.
Morgen bel ik meteen weer even naar de garage om te horen of hij echt zeker weet dat de koppakking ook niet lek is anders sta ik straks alweer bij de garage. Ik ben benieuwd dat als ik de auto straks weer kan ophalen, of hij deze keer wel goed wordt gerepareerd. Kan ik eindelijk gaan genieten van mijn auto :D

Punto Power 0

16 jaar

Vraag eens wat hij gaat repareren. Ik ben benieuwd.

sjaak321 0

16 jaar

De monteur heeft me verteld dat ze een nieuwe radiateur hebben besteld. Die gaan ze alleen opnieuw installeren en dan moet alles weer goed zijn. Heb meteen ook even gevraagd of ze zeker weten dat er ook geen lekke koppakking is, hij heeft alles doorgemeten en geen lek in koppakking kunnen vinden :D Als alles goed gaat dan kan ik de auto morgen weer ophalen, ik zal dan meteen even een stukje toeren om te zien of echt alles goed gaat (met temp. en koelvloeistof etc.)

Punto Power 0

16 jaar

Trouwens het was bij jou ook een duur geintje geweest denk ik, lekke kachelradiateur én lekke koppakking. Dan is het ook maar goed dat je alweer 1,5 jaar zonder problemen rijdt. Vondt je het niet vreemd dat toen je kachelradiateur gemaakt was, dat de motor nog steeds warm werd? En was je motor een aantal keer heet geworden of veelvuldig, waardoor de koppakking stuk ging?

Punto Power 0

16 jaar

Dashboard moet eraf, stuurkolom moet los, daarna moet er onder de motorkap nog het e.e.a. los. Dat heb iik allemaal zelf gedaan. Mijn garage is maar 50 m. bij mij vandaan dus heb hem er daarna even naar toe geduwd. Zij hebben de kachelradiateur uitgebouwd in de nieuwe er weer in gezet want hier kon ik zonder brug of put erg moeilijk bij komen. De opbouw heb ik daarna weer zelf gedaan. Voor een leek een helse klus zoals ik eerder al zei. Omdat ik bijna alles zelf had gedaan kostte het alleen de nieuwe radiateur E. 45,- en E. 75,- uurloon.
Omdat mijn motor eerder al vaker akelig heet geworden was kreeg ik daarna last van koelvloeistofverlies. Wat ik toen nog niet wist was, dat ik dus reeds eerder mijn koppakking had opgeblazen. Het was me ook opgevallen dat mijn uitlaat witte rook produceerde. Bijvullen van koelvloeistof en witte rook betekent kapotte koppakking. Dit kostte bij mijn garage E. 240,-. Overigens moest ik in die tijd ook vaker olie bijvullen.
Je moet nu dus op drie dingen letten:
temperatuur, peil van de koelvloeistof , (evt. witte rook) en oliepeil.
Succes ermee.

sjaak321 0

16 jaar

Ja je hebt natuurlijk een stapje voor, als je verstand hebt van auto's en sommige dingen zelf ook kunt repareren. Dat scheelt dan een hele hoop geld. Alleen het blijft natuurlijk altijd jammer als er weer wat kapot gaat, maar niks aan te doen.
Ik heb de auto vanmiddag bij de garage kunnen ophalen (eindelijk :D). Ik heb goed op de temperatuur gelet en die bleef keurig in het midden. Ik zal zometeen even de koelvloeistof- en oliepeil even bekijken. Dan kijk ik over een paar dagen weer om te zien of het nu goed blijft. Maar heb er wel een goed gevoel bij.
In iedergeval superbedankt voor al je advies, dat heeft me echt geholpen.

Punto Power 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.