Deze Punto trekt niet goed op. Bij gas geven met stationair toerental valt de auto even terug in toerental om dan te doen wat je wilt. Was het een type met carburateur geweest zou je zeggen dat de acceleratie-pomp niet goed werkt.
Met uitlezen met de Bosch KTS geen foutcodes, viergastest is ook normaal. Auto is zo ingeruild en een historie is dus niet bekend. We zijn volgens mij niet de eerste die aan het zoeken zijn. Regeleenheid op inspuithuis, temperatuurzender, bougies kabels en bobines waren reeds vervangen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Plaats de waardes van de 4-gas test eens te samen met de waardes van de lambda-sensors en de fuel trims.
de waarden bij warme motor: co-0% co2-15,3% HC-0 02-0,4 lambdagetal- 1.02
fuel trims korte temijn -7 tot 0 lange termijn 57-60
Ziet er toch normaal uit zou je zeggen. Alvast bedank voor het meedenken.
Lange termijn 60 noem ik niet normaal. Is dit uitgelezen met fabrieks protocol of met EOBD - of te wel wat is het midden punt?
Wat je kunt proberen is met EOBD de codes clearen (of ze er zijn of niet) dan worden ook de leerwaardes gereset.
En dan de 4-gas tester eraan. Doe het wel warm, zodat de lambda regelt want ik denk dat de motor even niet goed zal lopen.
Volgens het boekje was distributieriem in juli 2009 vervangen. Toch maar gekeken en nokkenas stond een tand verkeerd. Distributieriem weer goed gezet en warm gereden.
Waarde fuel trims zijn nu korte termijn 0 en lange termijn 25. Ik heb mij nooit zo in deze waarden verdiept. Zijn deze waarde normaal voor deze auto? De auto rijdt nu wel beter. Maar echt goed voelt het nog niet. Morgen ga ik een langere proefrit maken.
Lange termijn zou ideaal rond 0 moeten zitten. Tot 10 (plus of min) maak ik me nooit zorgen, maar 25 lijkt mij ook nog steeds te veel.
Bij de meeste ecu's krijg je een foutmelding als de lange termijn fuel trim 25 wordt (zowel plus als min).
Vanmiddag proefgereden en weer uitgelezen, probleem leek even minder maar de timing van de distributieriem is niet de oorzaak. Fuel trim voor de lange termijn staat weer op 60. Er is nog steeds geen foutmelding. De klepspeling is goed en er is zo te zien en getest met reiniger geen inlaatlucht lekkage. Verder nog problemen bekend die zo'n hoge waarde van de fuel trim tot gevolg hebben?
Waardes van de rest van de sensoren bekeken? Maf op Map (weet niet wat er op zit), koelwater en luchttemperatuur?
Een brandstofsysteem reiniger kan bij deze auto's wonderen doen.
Probleem lijkt opgelost, de waardes in meetwaardenblok waren verder normaal. Toen de verstuivers laten testen.
Bleek één verstuiver een scheef inspuitbeeld te hebben. Deze verstuiver vervangen en de auto rijdt nu goed. De fuel trim staat nog wel aan de hoge kant 15-20. Eerst maar eens goed warm rijden eventueel met reiniger.
Bedankt voor de les en het meedenken.
Fuel trim kun je resetten met EOBD. Gewoon codes clearen (of ze er zijn of niet).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar