Fiat Punto: Trillen bij optrekken (motorsteun?)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 188

Hallo Allemaal,

Ik heb inmiddels bijna een jaar mijn Punto in bezit en daar heb ik al de nodige dingetjes aan moeten laten doen. Het is een fijne auto, maar die probleempjes maken het rijden niet leuker. Ik zal proberen mijn problemen zo goed mogelijk te omschrijven. (Als ik alles opschrijf is het nogal wat...)

Waar ik nu het meeste last van heb is dat bij het optrekken in de eerste versnelling vanuit stiltand er een flink getril voelbaar is, duidelijk afkomstig uit het vooronder. Als ik iets pittiger optrek hoor ik zelfs even geklapper van metaal op metaal. Dit is alleen bij opkomende koppeling en niet bij koppeling op. Al is het wel zo dat er tijdens het rijden bij gas los en dan weer gas geven een duidelijke 'speling' merkbaar is. Ik denk zelf dat dit wordt veroorzaakt door een motorsteun die zijn beste tijd gehad heeft, maar ik wil graag jullie mening horen. De vertrouwde (beun)garage waar ik de reparaties laat uitvoeren heeft niet kunnen ontdekken waar dit vandaan komt, maar als ik naar de motorsteun kijk die onder de accu aan de versnellingsbak zit, dan kan ik dwars door het rubber heen kijken. (Zie foto 1).

[url=http://img843.imageshack.us/i/steunlinks...][img]http://img843.imageshack.us/img843/9517/...[/img][/url]

De motorsteun midden onder de motor is al wel vervangen, maar dit leek maar even verbetering te brengen. Verder kan ik in de rechter steun een beetje beweging krijgen, maar ik kan niet goede beoordelen of die ook aan vervanging toe is (Zie foto 2).

[url=http://img846.imageshack.us/i/steunrecht...][img]http://img846.imageshack.us/img846/8089/...[/img][/url]

Verdere belangrijke feiten:
- Auto heeft 162K gereden.
- Motor is overigens een 8-klepper.
- Bougies en Bougiekabels zijn (al) vervangen. Dit bracht ook een duidelijke verbetering voor wat betreft het gesputter bij het optrekken (niet het eerdergenoemde trillen).
- De versnellingsbak is eind 2010 gereviseerd nadat versnellingen begonnen te gieren (met name de 4). Helaas valt me nu op dat er nog steeds een geluid is bij warme motor & bak in de 4e versnelling... :(
- Bij het opstrekken komt er naast het trillen nog een soort 'blazend/schurend' geluid vanonder de motorkap vandaan bij het gasgeven. Niet of nauwelijks hoorbij bij constante snelheid. Dit is met name in de eerste en tweede versnelling en dit geluid maakt hij sinds ik de auto heb.

Kan het een met het ander te maken hebben? Een oude motorsteun die zorgt voor een slechte uitlijning van dingen die vervolgens weer voor extra slijtage zorgen of iets dergelijks?

Wat kan ik het beste doen? Alvast bedankt voor jullie hulp. Als me meer belangrijke dingen weet zal ik ze erbij zetten.

Klepmans

Geplaatst door Klepmans (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

zelfde probleem gehad met de cinquecento, controleer idd de motorsteun(en) eens...
( mede omdat de bak los is geweest, dit ook in mijn geval...daarna is het getril echt begonnen...
had daarnaast ook een geluid wat klinkt alsof de kabel in de km teller door de manter van de kabel schuurt ).

wat betreft het andere probleem...al eens de bobines gecontroleerd ?
de cinq hield in, schokte een beetje...dit werd veroorzaakt door de BDP sensor, 36 euro lichter was dit
probleem ook geheel verholpen (

Klepmans (0), 12 jaar geleden

Even een update..

De motorsteunen zijn een tijdje terug alledrie vervangen. Eerst de steun middenonder en toen dat geen verbetering bracht zijn de buitenste 2 ook vervangen. Het was waarschijnlijk beter geweest als we ze alledrie tegelijk zouden vervangen... Het metaal op metaal geluid wat ik soms hoorde bij het optrekken is wel geheel weg. Wat bleek? Het rubber in de steun aan de kant van de bak was aan een zijde volledig gescheurd. En het leek erop dat er een stuk uitlaatpijp tussen was gezet om de extra ruimte die de steun nu gaf op te vangen zeg maar... (Schandalig!). Echter is het probleem van het trillen nog niet weg. Het probleem lijkt minder erg te zijn als de motor warm is, maar helemaal zeker daarvan ben ik niet. Daarbij is nog steeds een duidelijk speling merkbaar ergens in de aandrijflijn. Het beste merk je dit als er in een lage versnelling op constante snelheid wordt gereden. Dan voel je de auto regelmatig schokken. Heel vervelend is dat. :( Wat dit betreft lees ik veel over mogelijke problemen bij de aandrijfassen. Wat kan ik het beste doen?

Tussentijds heb ik overigens nog een keer het luchtfilter gewisseld en toen zag ik het gasklephuis zitten. Alles wat zichtbaar was heb ik schoongemaakt, maar heel vies was die niet. Hij rijdt nu wel iets zuiniger merk ik.

@ erka:
Is het niet zo dat de auto slechter zou moeten starten als de BDP sensor kaduuk is? Over het algemeen heb ik geen enkel probleem met starten, al lijkt het dat hij soms wel een extra rondje moet maken voor hij aanslaat. Bobines heb ik nog niet gecheckt. Hoe weet ik of die nog goed zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.