close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Ventilator

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,2

Graag had ik een elec schema gehad voor deze auto.

Het volgende probleem doet zich voor, wanneer de auto gestart wordt draait meteen de ventilator die zich achter de radiateur bevind, de auto is voorzien een airco installatie.
Wanneer de stekker van de pressostaat wordt afgehaald stopt de ventilator met draaien, de airco is dan niet ingeschakeld.

Geplaatst door

TheoStek (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Yo Theo,
Aan een schema kan ik je niet helpen,maar wordt ventilator gestuurd door die "pressostaat" of zit sturing in ventilator zelf?En wat bij ingeschakelde airco?

auto-peter 0
badge

16 jaar

Hoi Peter,

Dat wilde ik nu zelf ook graag weten?
De ventilator heeft van boven als je er voorstaat rechts boven een element zitten met twee stekkers erop rood/grijs onderaan de ventilator zit ook een stekker, als ik deze los trek stopt de ventilator ook.
De ventilator springt meteen aan zonder ingeschakelde airco, maar ook met ingeschakelde airco draait deze constant.
De klant heeft me daar straks nog gebeld en vertelde me dat als hij de bedrading aan de stekker bewoog die op de pressostaat zit de ventilator stopt en weer aan gaat.

De drukmeting op stilstaande airco bedraagt 1,8 bar lage druk en 5,0 bar hoge druk bij een buiten temperatuur van +1 °C, Gezien deze gegevens zou de compressor niet mogen aanslaan bij deze buiten temperatuur, want de hogedruk van 5,0 bar komt neer op een condensatie temperatuur van 22 °C en dat kan niet..

TheoStek 0
badge

16 jaar

Theo,
Mischien stom,maar kun je iets uitlezen bij deze wagen?Ik ben nu niet direkt een Fiat specialist.Wel verdacht van die bedrading aan stekker pressostaat.Best daarmee beginnen?Succes.

auto-peter 0
badge

16 jaar

Ik heb daar niet zo opgelet of er iets van aansluiting is wat uitgelezen kan worden, het instrumentenpaneel of indicatie lampje verraad niets.
In ieder geval heeft hij geen clima control..

Naar mijn gevoel heeft het te maken met de airco installatie vanwege de hoge druk die er heerst en dat de pressostaat de ventilator aanstuurt, buiten het feit dat de airco niet is ingeschakeld.
Het is ook niet zomaar even de pressostaat kontroleren/vervangen en de filter/droger, omdat deze direct naast de condensor zit en de bumper ervan af moet.
Moest ik nu deze vervangen en het probleem blijft zich voordoen tja wie ben ik, daarom ik eerst even het één met het ander moet uitsluiten.

Nog iemand met handige tips..

TheoStek 0
badge

16 jaar

Hetzelfde probleem een keer gehad met eenzelfde punto. Drukschakelaar van de airco vervangen en opgelost. De bumper hoefde er toen volgens mij niet vanaf.

veel suc6

joep5513 0
badge

16 jaar

@Joep bedankt voor het antwoord, en zal ik zeker laten weten of het dat is geweest of iets anders.
Ik leg ook de oorzaak bij de drukschakelaar omdat die de ventilator aanstuurt terwijl de airco niet is ingeschakeld.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Theo, heb je niet de stekker van de motortemperatuursensor (de blauwe op het thermostaathuis) los liggen? Dit geeft soms hetzelfde soort problemen. ECU meet geen temp waarde en gaat uit voorzorg koelen.

Succes

Roberto10100 0

16 jaar

@Roberto merci, sinds mijn post van 7 januari heb ik de klant laten weten dat ie zelf een kontrole moet uitvoeren om te kijken of bepaalde sensoren niet de oorzaak zijn, o.a dat wat jij vermeld van de thermostaat, en of de temperatuur die wordt aangegeven in de auto overeen komt met de buiten temperatuur.

Ik heb sindsdien niets meer vernomen van de klant, of het nu wel/niet is opgelost..

TheoStek 0
badge

16 jaar

Probleem is opgelost....Bedankt allemaal voor het reageren,

De drukschakelaar was de oorzaak na deze de vorige week getest te hebben, en vandaag vervangen incl filter droger.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.