close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: verliest koelvloeistof / geen witte rook / maar alles verniewd

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 IDTD

motor verliest na korte tijd veel koelvloeistof en er zit een kleine hoeveelheid olie in koel vloeistof
lek nergens ,( Niet waarneembaar ) alle slangen vernieuwd , kachel radiator vernieuwd
niewe cyllinderkop erop en nog lekt de vloestof weg

Geplaatst door

dupl-u-31272-5dd14a35cc45a+RVDK (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk aan een lekke koppakking omdat je schrijft dat er olie in je koelsysteem komt.

omega8258 0

18 jaar

Kop wel goed gevlakt en afgeperst toen die werdt vernieuwd?

Na de inloop, ook de kopbouten na getrokken op koppel?

Denk inderdaad dat de kop/koppakking lek is...

Cor1822 0
badge

18 jaar

Heb je al aan de oliekoeler gedacht, deze zit tussen het blok en je oliefilter in.

Dit onderdeeltje heeft al menige koprevisies op zijn naam staan.

groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

[quote=Cor1822]Kop wel goed gevlakt en afgeperst toen die werdt vernieuwd?

Na de inloop, ook de kopbouten na getrokken op koppel?

Denk inderdaad dat de kop/koppakking lek is...[/quote]
Er is een nieuwe kop opgekomen , is ook terug naar de fabriek gestuurd en afgperst en getest op lekkage (KOP IS GOED )

vriendelijke groet , Rob

[quote=hellbat]Heb je al aan de oliekoeler gedacht, deze zit tussen het blok en je oliefilter in.

Dit onderdeeltje heeft al menige koprevisies op zijn naam staan.

groeten Marcel[/quote]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Marcel kun je mij een iets uitgebreidere uitleg geven over het hoe en waarom van een menige kop revisie


wat zou er stuk kunnen zijn want de druk van de koelvloeistof is toch groter als dat van de oliedruk ?
dus dan zou je toch koelvloestof bij de olie moeten hebben en niet de olie in de koel vloeistof


PS: is dat een warmte wisselaar die jij bedoeld ? want dat antwoord heb ik deze week ook een keer van een garage gekregen dan zou je goed kunnen zitten met je antwoord .

maar heb ook gehoord van een andere garage dat er en scheurtje in en cillinderwand (onderblok) zou kunnen zitten

hopen dat het de olie koeler dan maar is ben nog benieuwd naar jouw uitleg

met vriendelijke groet , Rob

De oliekoeler is inderdaad een warmtewisselaar, die langs een kant een olieflow heeft, en langs de andere kant koelwater. Dit heeft verschillende voordelen.
1- de olie komt bij een koudstart sneller op temperatuur door de wisselwerking met het ( veel eerder op temperatuur gekomen) koelwater.
2- Indien je stevig doortrekt, kan overtollige warmte van de olie sneller afgevoerd worden via het koelsysteem.
3- Kleinere temperatuurverschillen in boven en onderblok, en daardoor minder materiaalspanningen, en dus minder kans dat er wat gaat scheuren.

De oliedruk ligt hoger dan de koelvloeistofdruk. Oliedruk ligt meestal ergens rond de 5 bar, en de overdruk in het koelsysteem bedraagt meestal rond de 1 bar, dit verklaart waarom er olie bij je water kan komen.

Echter, zet je de motor af, dan valt de oliedruk weg, maar de overdruk in je koelsysteem blijft nog even bestaan, waardoor hij water bij de olie kan persen, dit gaat bij een volgende rit weer verdampen, en daar merk je dan vrij weinig van. Hoogstens kun je na een paar korte ritten een mayonaise achtige afscheiding onder de olievuldop vinden.

De reden dat dit onderdeel vele koprevisies op zijn naam heeft staan, is dat er nog steeds veel monteurs rondlopen die olie op het water vinden, en dan gelijk de conclusie trekken dat het de kop of koppakking moet zijn, wat bij wagens ZONDER oliekoeler dan ook meestal het geval is.
Je bent niet de eerste die een koprevisie laat uitvoeren, en twee weken later WEER olie op het water vindt.

Een eenvoudige controle om te zien of het inderdaad de oliekoeler is, trek beide koelwaterslangen van de koeler, en verbind die met elkaar door.

Duw een stuk papier of poetslap in de openingen van de oliekoeler, en ga een stukje rijden. Indien er olie via de koelwateraansluitingen naar buiten komt weet je het zeker.

Succes en Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.