Fiat Punto: Weinig remdruk na vervangen remschijven en verversen remolie

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 MPI

Beste techinic,

Probleempje; vandaag mijn remschijven en -blokken vervangen van een Punto Cabrio 1,2 '95. Bosch schijven en -blokken. Tevens de remvloeistof ververst met 2 man. Zonder dat de motor draait heb ik een keihard pedaal. Als de motor draait heb ik weinig remdruk. Voorheen nooit problemen gehad. Nergens lekkage. Het remvloeistofniveau blijft stabiel.

Hoofdremcylinder? Zo ja; nieuwe of gereviseerde? Waar te krijgen?

Bedankt voor het meedenken,
Groeten,

Marcel

marrrcel

Geplaatst door marrrcel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Nog een toevoeging:

Het verversen is als volgt gegaan:
- Slang aan de ontluchtingsnippel
- Verse remvloeistof in het reservoir
- Één persoon druk het pedaal in
- De andere draait de ontluchtingsnippel open
- Oude remvloeistof en evt. lucht ontsnapt
- Ontluchtingsnippel dicht
- Pedaal laten opkomen
- Bovenstaande herhalen totdat je schone remvloeistof door de slang ziet lopen zonder luchtbellen.

Eerst links voor, links achter, rechts achter, rechts voor gedaan. Misschien niet de slimste volgorde. Zou er daardoor lucht in het systeem kunnen komen? Als je de verkeerde volgorde ontlucht?

Theo Sparenburg (10), 12 jaar geleden

Als je met ontluchten het rempedaal tot op de bodem hebt ingetrapt bestaat de kans dat de cupjes in de hoofdremcilinder beschadigd zijn. Dit komt omdat het pedaal dan dieper ingetrapt wordt als normaal. Je trapt de rubber cupjes dan min of meer over een slijtage randje waardoor zij beschadigen.
Als er nog lucht in het systeem zit dan voelt het pedaal sponzig aan.
Bij het handmatig ontluchten wordt er normaal gesproken een slangetje op de ontluchtingsnippel geschoven dat vervolgens in een potje met remvloeistof wordt gehangen. Hierdoor wordt het opzuigen van lucht zoveel mogelijk voorkomen.

vr.gr. Theo

Mennonmgn (0), 12 jaar geleden

bij de punto zit op de remklauw een metalen plaat klipje om de blokken op zijn plek te houden als deze net iets scheef zit komt deze tegen het rubber van de zuiger en
dan komt deze niet goed terug!! dit probleem heb ik ook gehad en heb eerst hoofdrem cilinder vervangen omdat ik van iedereen hoorde dat deze wel kapot moest zijn!
maar na het vervangen nog steeds geen remdruk klauwen nog een los gemaakt en toen zag ik het klemmetje verkeerd zitten! (ik heb dus ook eventueel nog een goede gebruikte hoofdremcilinder) zou ik dus eerst ff naar kijken

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Dank voor de nuttige info.
Ik heb de metalen clips losgehaald en gecheckt. Ze kunnen er maar op één manier in en gaan er makkelijk in. Het heeft helaas geen verbetering gegeven. Een nieuwe hoofdremcilinder ligt al klaar. Die gaat er zaterdag in. Ik houd jullie op de hoogte.
Dank in ieder geval voor de adviezen.

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Nieuwe hoofdremcilinder zit erin. Hij remt al stukken beter, maar volgens mij zit er nog lucht in één systeem (rechtsvoor - linksachter) dus ik laat hem even professioneel ontluchten. Hij trekt naar links bij stevig remmen. Links blokkeert hij, rechts niet. To be continued

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Wat voel ik me dom. Bij het ontluchten had een bevriende klusser een lijmklep op de klauw gezet om ook het laatste restje remolie uit de klauw te krijgen. Hierbij hebben we vermoedelijk teveel geknepen, want er bleek in scheur in één van de remblokken te zitten.

Toch remde hij na het wisselen van de hoofdremcilinder beter, dus ik denk dat die sowieso gaar was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.