Ford USA Explorer : automatenbak

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6-cilinder 4-liter

Tijdje terug gekocht,toen deed zijn achteruit het al moeilijk.
Als hij koud was kon je wel achteruit rijden,als hij warm was niet meer.(keerring lek?)
Nu stond ik van de week op een helling en met heel veel toeren achteruit gereden(koude motor),nu maakt hij ook veel toeren als ik vooruit rij!
Is dit een kapotte koppelomvormer of is het de drukgroep of zoiets?
Kan deze storing uitgelezen worden of moet de hele versnellingsbak uit elkaar en gereviseerd worden?
Groeten van Willem,Vijfhuizen.

1willem1

Geplaatst door 1willem1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Explorer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

tsja, wat is een tijdje terug, 1000km, 10000km of 100000lm.
een auto waar de automaatbak raar van doet en je gaat verder nergens naar kijken dan gaat ie vanzelf stuk.

aan dit advies heb je nu niks natuurlijk, dus de volgende vragen:
wat is de km stand van de wagen?
zit er genoeg olie in de bak?
wat is de kleur van de olie?
enig idee wanneer de bak voor het laatst ververst is en is toen ook het filter vervangen?
Het lastige van veel nieuwe registreerders is dat ze hun woonplaats niet vermelden,ook jij dus niet en nu kan ik je niet even een adres bij je in de buurt geven die er even naar zou kunnen kijken en een redelijk betrouwbare conclusie kan trekken.

1 ding is duidelijk, je drukgroep is niet kapot, want die zit er niet in. Ik zou nu wel kunnen roepen van verbrande platen en kapotte rembanden (lijkt het wel op) maar vanachter een scherm is zoiets slecht te beoordelen.

gr

Peco Power

jvr (0), 14 jaar geleden

Willem,

Eigenlijk zelfde als hierboven staat. Controleer als eerste op de juiste manier het transmissieoliepeil. Vaak met warme motor door alle gangen schakelen (prndl) eindig in P, rechte ondergrond, maar zie voor de zekerheid daarvoor de manual. Vul niet te veel bij, te veel olie kan net zo slecht zijn als te weinig.

Als de olie niet mooi rood is zal deze vervangen moeten worden (gebruik de voorgeschreven olie). Vervang dan altijd het transmissieoliefilter ook mee. Als dit niet helpt kan het ook een sensor op de transmissie zijn, hiervoor kan de bak het beste uitgelezen worden door de dealer. Dan zouden eventuele andere problemen, mochten die er zijn, ook gedetecteerd worden (soms zal er een stukje mee gereden worden om de fout op te kunnen sporen).

Daarna zou iets mechanisch het probleem kunnen zijn zoals de koppelomvormer. Maar oliepeil en kwaliteit eerst eens checken.

Mvg,
Jvr

1willem1 (0), 14 jaar geleden

kilometerstand is 225.000,de transmissieolie en filter zijn twee weken terug vervangen,het probleem van het achteruit rijden is gebleven. Ik woon in Vijfhuizen,ik zal naar centurycars in Hillegom gaan,laten uitlezen.
JvR en pecopower alvast bedankt ik laat wel weten wat het probleem was,groet Willem

1willem1 (0), 14 jaar geleden

Ja,daar ben ik weer. Explorer is uitgelezen bij century cars en daar kwam het volgende uit;P 0734(transmission gear 4 incorrect ratio) en P 0735(transmission 5 incorrect ratio) en P 1714(SSA shift sollenoid intermal faalt A) en P 1716(SSC shiftsollenoid faalt C).
Met andere woorden automatenbak is goed stuk,transmissieolie is ook verbrand.Reparatie=2500/3000 euro,wie weet een goedkopere oplossing,zelf denk ik aan een andere bak,maar blijft ook een gok,groeten Willem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Explorer of stel zelf een nieuwe vraag.