close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford USA Explorer 4x4: speling op voortrein

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.0 i

De apk voor deze auto komt er weer aan. Dus heb ik de auto gecontroleerd op een aantal punten. Wat blijkt er zit speling op het rubber van de straal arm rechts-voor.
De speling is aanzienlijk , zo,n 5 mm. Het sturen is ook niet zo direkt meer. Maar ligt dit wel aan het rubber? Is er niet iets anders versleten , wat niet direkt te zien is? Bijvoorbeeld een lagerbus oid? Mijn vraag is dus , Hoe controleer ik bij deze ophanging(4x4) mogelijke spelingen en waarop te letten ? Waar koop ik voordelig mogelijk een vervangend rubber voor de Ford , liefst origineel maar in elk geval geen polyurethane bussen , want dan moeten beide zijdes aangepakt worden en dat is even niet de bedoeling.

Geplaatst door

jacques1967 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jacques, de pittman arm gechecked, is een us ford kwaaltje, net als fuseekogels, wiellagers, stuurkogels....

etc,etc...

ff wat plaatjes van het onderstel

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Dank Peco , voor de tekeningen. Heb gisteren even verder gezocht en heb 2 punten van aandacht, het blijkt dat er iets speling zit op het wiellager rechtsvoor. Heb de speling iets kunnen beperken maar er blijft speling over.(Als je aan het wiel voelt , auto opgekrikt) De speling laat zich zien als ik het wiel aan de boven- en onderzijde beweeg. Maar ik kan het lager dus niet verder stellen lijkt het, heb de autohub even gedemonteerd hiervoor. Ook lijkt me het rubber van de Radius arm verdacht , ook rechtsvoor. Daar zit de meeste speling . Overigens zitten bij mij deze rubbers in een iets anders gecontrueerde Radius arm bracket dan vermeld op bovenstaande tekening. Bij mijn explorer zitten de rubbers in een groter geheel . En dat bracket loopt in twee halve delen (dmv bouten bevestigd) Deze kan ik gewoon los maken. Er zitten geen klinknagels meer, alles is boutwerk. Ik denk dat dit niet de eerste keer zou zijn dat dit los gehaald wordt. Als je naar het rubber kijkt zit deze ook niet mooi gecentreerd tov van het gat van het bracket,zit ook beweging in en het rubber sluit niet strak aan en kan ook niet verder worden aangedraait. (dit dmv de moer 28 mm achterzijde van het bracket. Wat wel vreemd is dat het rubber aan de voorzijde van het radius arm er op het zicht goed uit ziet , je zou denken dat het rubber gewoon te dun is(plat) , aan de achterzijde is dit niet te zien aangezien hier een metalen afschermingskapje overheen zit , om het rubber te beschermen tegen uitlaat temperaturen. Ook staat regelmatig het stuur niet recht na terugkomen na een bocht , door het stuur helemaal linksom en rechtsom te draaien , staat hierna het stuur weer recht. Die pittman arm zit toch direkt verbonden aan het servogedeelte van de besturing? Is het vervangen van het wiellager veel werk? En aangezien het 4x4 is , moet er niet wat speling opzitten? Wat is de nederlandse benaming voor de Radius Arm ? Dit voor het bestellen van nieuwe rubber.
Alvast bedankt voor je info, bij bestaande garage/onderdelenshops snappen ze niet waar ik het over heb....

jacques1967 0

14 jaar

http://www.partstrain.com/store/index.ph...

deze moet je hebben, radius rod heet het ding

Mercury 0
badge

14 jaar

Beste Peco, De speling aan de radius arm is opgelost door een extra ring voor de moer bij te plaatsen. Ik heb zelf die bushing vh radius rod gehaald en gecontroleerd , de rubbers zagen er eigenlijk best wel goed en stevig uit (zit een metalen beschermkapje omheen). Ik heb de bushings dus niet hoeven te vervangen. Alleen wat opgespannen. Er leek speling te zitten op de stuurkogels echter deze zijn opnieuw met vet bijgevuld(smeernippels)en hiermee is de (kleine) speling op deze delen verholpen. Heb wel voor de linker en rechter voorzijde nieuwe originele wiellagersets besteld. Bij de oude lagers was het zo dat je de speling er wel uit gesteld kreeg maar dat vervolgens het wiel te zwaar draaide....Ik heb de speling laten controleren bij een USA cars servicegarage in Lutten. Bedankt voor je info.

jacques1967 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Explorer of stel zelf een nieuwe vraag.