Ford USA Explorer: Startmotor doet spontaan niet meer?

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: v6 4.0 i

Na onze explorer uitgeleend te hebben (1.5 paardentrailer erachter), deed zich het volgende voor na het terug brengen van onze auto; De auto wilde ineens niet meer aanslaan. Er was ook slechte/arme benzine getankt door de ,,lener,, . Dus doorgestart tot accu leeg was. De accu is inmiddels weer opgeladen. De accu is goed . Maar nu geeft de startmotor nog alleen maar een klein ,droog, enkele ,,tik,, geluid. Draait dus totaal niet . Het accu lampje verdwijnt even zodra er een poging tot starten wordt gedaan , om daarna weer terug in beeld te komen? Ook een extra starter / boosterhulp geeft geen enkel verschil. De startmotor lijkt wel dood. Dit is dus spontaan gekomen. Zijn er nog zekeringen, relais of andere zaken te controleren of moet ik ervan uitgaan dat de starter defect is geraakt bij de laatste start poging? Er waren geen rare geluiden te horen , zoals vaak vooraf bij een versleten/defecte startmotor te horen zijn. Heb geen schema,s of boekje van de auto en dat is lastig zoeken. Nog iemand tips wat nog te controleren?

Mvg Jacques.

jacques1967

Geplaatst door jacques1967 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Explorer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ofwel startmotor staat vast en trekt te veel stroom of de accu is overleden.
Probeer eens een tik op de startmotor met een bezemsteel of hamer.

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

Het probleem blijkt bij nader onderzoek toch eventueel in de stroomvoorziening te zitten. Accu is gisteren compleet opgeladen , volgens de lader. Vandaag de spanning gemeten met multimeter en geeft 12.2 volt op de polen. Dat is wel magertjes. Verlichting ed doet het wel gewoon. Ga er vandaag een andere accu aanplakken icm met de normale accu dmv startkabels. De accu meter op het dashboard geeft ook een lagere spanning aan. Ik ga de oorspronkelijke accu ook nog maar eens laden en daarna meten. Vreemd. Accu is 1 jaar oud en van het type spiraalaccu met startreserve van normaal gesproken 950 a. Normale amperage is 95 A . Dure jongen geweest. Nou maar ff wachten op het laadgebeuren en verder kijken /zoeken.
mvg Jacques

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

hoezo is 12.2 volt magertjes als ie is opgeladen???hij is toch 12 volt als hij loopt meet je meer maar dat komt omdat de dynamo meer bijlaad,kijk eens even of je kabels op de startmotor goed vast zitten kan door het starten goed warm zijn geworden en slecht kontakt hebben veroorzaakt of je massa kabel op de motor goed vast zit anders even startkabel pakken op de min accu houden en andere kant op motorblok,en plus op de accu en andere kant op je plus startmotor zo omzeil je je originele aansluiting en sluit je eventueel slecht kontakt uit

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de tip. Heb vandaag nog geprobeerd met een extra accu aangekoppeld dmv startkabels en de startmotor gaf nog steeds geen krimp. Dus nu verdacht ,de verbindingen/kabels vanaf de accu naar de startmotor en /of de massa van het motorblok danwel startmotor.
mvg jacques

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Jacques, draai de startmotor er even onderweg, en geef m dan eens stroom rechtstreeks van af de accu. waarschijnlijk is door het doorstarten de zaak loeiheet geweest en krijgt ie nu de bendix niet meer naar buiten. een keer een volle klap stroom er op doet wonderen en bovendien weet je ook of je startmootor nog goed is ( en het probleem elders zit) ofdat er toch een revisie op moet en dan heb je 'm er nu alvast onder weg. zit met 3 bouten vast, 2 x een lange met sleutel 10 en 1 kortere met sleutel 14, wel even goed opletten hoe de draden achterop de startmotor zitten aangesloten!!

gr

Peco Power

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

Ben er vandaag in de vroege middaguren mee bezig geweest. Heb idd eerst de startmotor gedemonteerd. Vervolgens het ding schoongemaakt en de electrische aansluitingen ingespoten met contactspray en de zaak rechtstreeks getest dmv een externe accu. De startmotor werkt dus gewoon.(zo te zien was het ook al niet de originele meer) Het probleem zit m in de 12 volt bekrachtiging. Oftewel het starten met de contactsleutel. Het dunne stekkertje aan het dunne rode draadje moet in ieder geval vervangen worden. Zo.n stekkertje heb ik nu niet ff liggen , ook niet een die maar enigzins op lijkt. Dus morgen is er weer een dag , en het stekkertje is dan snel gehaald. Daarna ff verder proberen. Mijn mening is dat de aanhouder wint..

Overigens heb ik de startmotor wel aan het draaien gehad , gemonteerd en wel . Maar dan mbv een startkabel om de plus en de bekrachtiging door te verbinden . Dan draait de startmotor constant door , dus voorzichtigheid was geboden. Heb nog getracht om zo de gehele motor te starten , maar nu lijkt het erop dat de brandstof toevoer roet in het eten gooit. Met starthulp startte de auto wel even om daarna direkt weer te stoppen. Maar dat is het volgende probleem , daar begon het ook allemaal mee. Niet / moeilijk aan willen slaan . Hoor de brandstofpomp wel geactiveerd worden en even lopen....Ben liever wat anders aan het doen met dit warme weer... In ieder geval alvast bedankt voor jullie aangedragen oplossingen.
mvg Jacques .

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030]hoezo is 12.2 volt magertjes als ie is opgeladen???hij is toch 12 volt als hij loopt meet je meer maar dat komt omdat de dynamo meer bijlaad,kijk eens even of je kabels op de startmotor goed vast zitten kan door het starten goed warm zijn geworden en slecht kontakt hebben veroorzaakt of je massa kabel op de motor goed vast zit anders even startkabel pakken op de min accu houden en andere kant op motorblok,en plus op de accu en andere kant op je plus startmotor zo omzeil je je originele aansluiting en sluit je eventueel slecht kontakt uit[/quote]
Vwb de spanning van de accu. De spanning kan oplopen tot ongeveer 14.4 volt bij deze accu . In dat verband vind ik 12.2 volt magertjes. Dat vindt zelfs de meter op het dashboard , deze gaf ook een lage waarde aan. De auto reageert niet lekker bij lage voltages , net zoals bij gebruik van verkeerde benzine. Het ding rijdt nergens naar indien een van deze beide of beide niet in orde is. Vandaar.. Jacques

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Brandstof zo snel mogelijk mengen met een superieure, zoals v-power excellium etc etc. Moet ie wel op willen lopen, en dan leeg rijden dan weer fatsoenlijke benzine er in. evt een brandstofsysteemreiniger gebruiken.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

hoe kan de spanning nou oplopen als je een 12 volt oplader hebt???accu is gewoon 12 volt alleen als je motor draait laad ie 14.4 volt[quote=jacques1967][quote=robby10030]hoezo is 12.2 volt magertjes als ie is opgeladen???hij is toch 12 volt als hij loopt meet je meer maar dat komt omdat de dynamo meer bijlaad,kijk eens even of je kabels op de startmotor goed vast zitten kan door het starten goed warm zijn geworden en slecht kontakt hebben veroorzaakt of je massa kabel op de motor goed vast zit anders even startkabel pakken op de min accu houden en andere kant op motorblok,en plus op de accu en andere kant op je plus startmotor zo omzeil je je originele aansluiting en sluit je eventueel slecht kontakt uit[/quote]
Vwb de spanning van de accu. De spanning kan oplopen tot ongeveer 14.4 volt bij deze accu . In dat verband vind ik 12.2 volt magertjes. Dat vindt zelfs de meter op het dashboard , deze gaf ook een lage waarde aan. De auto reageert niet lekker bij lage voltages , net zoals bij gebruik van verkeerde benzine. Het ding rijdt nergens naar indien een van deze beide of beide niet in orde is. Vandaar.. Jacques[/quote]

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030]hoe kan de spanning nou oplopen als je een 12 volt oplader hebt???accu is gewoon 12 volt alleen als je motor draait laad ie 14.4 volt[quote=jacques1967][quote=robby10030]hoezo is 12.2 volt magertjes als ie is opgeladen???hij is toch 12 volt als hij loopt meet je meer maar dat komt omdat de dynamo meer bijlaad,kijk eens even of je kabels op de startmotor goed vast zitten kan door het starten goed warm zijn geworden en slecht kontakt hebben veroorzaakt of je massa kabel op de motor goed vast zit anders even startkabel pakken op de min accu houden en andere kant op motorblok,en plus op de accu en andere kant op je plus startmotor zo omzeil je je originele aansluiting en sluit je eventueel slecht kontakt uit[/quote]
Vwb de spanning van de accu. De spanning kan oplopen tot ongeveer 14.4 volt bij deze accu . In dat verband vind ik 12.2 volt magertjes. Dat vindt zelfs de meter op het dashboard , deze gaf ook een lage waarde aan. De auto reageert niet lekker bij lage voltages , net zoals bij gebruik van verkeerde benzine. Het ding rijdt nergens naar indien een van deze beide of beide niet in orde is. Vandaar.. Jacques[/quote]
[/quote]
De cellen van de accu zijn ongeveer 2,5 volt per cel . 6X2.5V= MAX 15 volt. Ik heb het niet verzonnen. Zoek maar eens op internet.

mvg Jacques

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de Explorer weer aan de loop. De bekabeling vanachter het contactslot tbv het starten is ergens defect. Dat laat ik zo.
Ik heb de functie laten overnemen door een losse drukschakelaar.(doorgelust rechtreeks vanaf de accu) Dus een startschakelaar. Werkt prima. Alleen het aanslaan was nog even
lastig . Dmv brandstof inspuiten mbv een spuitflacon , gevuld met benzine , deze ingespoten achter de gasklep , diverse keren. Heb daarna
de gaskleppositiesensor opnieuw fijn afgesteld. Loopt weer mooi. Deze Topic kan dus gesloten worden.

jacques1967 (0), 13 jaar geleden

[quote=Mercury]Brandstof zo snel mogelijk mengen met een superieure, zoals v-power excellium etc etc. Moet ie wel op willen lopen, en dan leeg rijden dan weer fatsoenlijke benzine er in. evt een brandstofsysteemreiniger gebruiken.[/quote]
@Peco: dat heb ik direkt gedaan. Ik tank alleen maar V-power met deze auto. Start en loopt ie het mooist op. Excellium is ook ok maar hier lastig te verkrijgen.Bedankt voor de tip in ieder geval.

mvg Jacques

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Explorer of stel zelf een nieuwe vraag.