Ford Fiesta: Achterem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Hoe demonteer je de remtrommel op de achteras van een Fiesta 1998?
Of zit die soms vast met de centrale moer? Zo ja hoe krijg je het afdekkapje eraf zonder beschadigen?

Roland10244

Geplaatst door Roland10244 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

svaleras (100), 16 jaar geleden

Ik weet niet precies hoe de trommel eruitziet bij een fiesta, maar denk niet dat het gek veel verschilt met andere merken.
Dus...afdekkapje eraf, bijvoorbeeld met een schroevendraaier of twee aan de zijkanten en dan langzaam loswrikken. Moer losdraaien, lager eruithalen, vergrendelingspinnetje eruittrekken, mits aanwezig, en de trommel iets aankloppen met een hamer ofzo. Nu zou het moeten lukken deze eraf te halen. Gaat wel iets stroef dat afhalen, maar ja...:-))
Succes ermee

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

Als ik het goed begrijp zou trommel en naaf één geheel zijn, en moet voor demontage het kapje en de centrale moer er af?
Kan het ventrale afdekkapje er af zonder het te beschadigen? Het zit wat verzonken.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Nogmaals, ik wwet niet precies hoe de trommel eruit ziet, ik spreek alleen uit ervaring bij andere merken. Maar de buitenkant van de trommel moet er wel af. Het zit over de naaf heen. Op de naaf, onder het afdekkapje, zit een grote, centrale moer zoals jij die noemt, deze moet losgedraaid worden, waarachter een lager zit. Deze moet ook eruit. En als het goed is zit er eerst nog een vergrendelingspinnetje door de naaf heen, deze dus eerst eraf, anders komt de moer niet los, maar dit lijkt me logisch :-)
Het afdekkapje moet je maar voorzichtig met twee schroefendraaiers eruitwrikken, zo doe ik het tenminste. aan weerszijden één, en voorzichtig loswrikken.

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Roland10244]Als ik het goed begrijp zou trommel en naaf één geheel zijn, en moet voor demontage het kapje en de centrale moer er af?
Kan het ventrale afdekkapje er af zonder het te beschadigen? Het zit wat verzonken.[/quote]
Waarom wil je de remtrommel er af halen als je niet weet hoe je een stofkapje moet verwijderen wat wil je dan aan je remmen gaan doen?

Hans

svaleras (100), 16 jaar geleden

Tja, ik moet bekennen dat Hans4037 wel een beetje gelijk heeft. Waarom wil je eraan klooien als je niet eens echt goed weet hoe het kapje eraf moet? Wat is je uiteindelijke bedoeling? Wil je je remschoenen vervangen? Is je remcilinder lek? Of is het gewoon nieuwschierigheid?
Ik wil je hiermee zeker niet bekritiseren hoor, het is goed dat je iets opsteken wilt, maar ligt ook even toe, gewwon ter info, waarom je ermee bezig gaat. Misschien dat je nog meer tips kunt krijgen hier, over hoe het te doen.

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

De remtrommel moet er af omdat de remmen niet gelijkmatig werken. Vermoedlijk begin lekkende remcilinder of iets mis met remschoenen.
Bij mijn vorige wagens kon de remtrommel er af zonder de naaf te demonteren. Bij deze fiesta vermoed ik dat naaf en remtrommel één geheel zijn, maar dit kan je van buitenaf niet zien , daarom mijn vraag.
Bij mijn vroegere wagens was aan het stofkapje een felsrand, zodat je met een schroevendraaier het kapje kon verwijderen zonder beschadigen.Het stofkapje er af halen met hamer en beitel en vervangen door nieuw is ook voor mij geen probleem, maar weet niet of dit de goede methode is.
Daarom de vraag aan mensen die er ervaring mee hebben

svaleras (100), 16 jaar geleden

het lijkt me sterk dat de trommel en naaf één geheel zijn. Dit zou betekenen dat men nooit de remschoenen zou kunnen wisselen omdat de trommel er niet af kan, omdat met anders de komplete naaf af moet bouwen. Moet er af kunnen hoor...ook het stofkapje. En trouwens, hoe er is het als het stofkapje iets beschadigd raakt, of een deukje oploopt. Het is toch niet te zien. En dat je remcilinder en remschoenen goed funktioneren is in mijn ogen vele malen belangrijker dan een stofkapje met een deukje.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

trommel en naaf kunnen gemakkelijk 1 geheel zijn, wordt door meerdere merken toegepast.

Er zijn zelfs merken, waarbij je niet eens meer een losse lager kunt bestellen, krijg je er 1 compleet met naaf, remschijf en al, dus hoezo dan goedkoop een nieuw lagertje zetten.

Maarre, zet maar gerust een schroevendraaier achter het buitenste lipje, als je goed kijkt, zie je dat aan de voorkant ook nog een randje zit, daar kun je de schroevendraaier achtertikken.

Groeten Marcel.

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

Was uiteindelijk doodeenvoudig:
Aan de achterzijde zitten 4 bouten, als je deze losschroeft komt de remtrommel met lager en astap er zo af.
De remankerplaat met remcilinder en remschoenen blijft zitten. Wielnaaf en remtrommel zijn één geheel.
Je moet het maar weten.
Toch bedankt voor het meedenken

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

Vergeet nog te vermelden: het was inderdaad een lekkende remcilinder.

matthijs1 (0) PRO, 16 jaar geleden

Sorry dit is echt wazig voor mij, ligt dit aan de feestdagen of is dit een speciale fiesta. Voor de duidelijkheid een naaf is hol en een astab is massief. Een naaf gebruik je als er een aandrijving/ aandrijfas door moet en op een astab draaid alleen een lager. of dit nu een tabs of recht lager is maakt niet uit. Alle fiesta's naar mijn beleving gewoom centerkap eraf tikken centrale moer los en trommel met lagerhuis van de ASTAB halen. groet Thijs

Roland10244 (0), 16 jaar geleden

Als je de centerkap en centale moer los haalt kan je inderdaad ook bij remschoen en remcilinder, maar bij demonteren en monteren valt remstof en roest gegarandeert op het lager en astap. Binnen de kortste keer kan je dan het lager vervangen.
Schroef je de 4 bouten aan de achterzijde los, dan heb je en de astap en het lager en de remtrommel eraf.
Je kan zo bij de remschoenen en er kan geen vuil in het lager.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Ik ben het eigenlijk ook met Matthijs eens, beetje te veel werk, voor eigenlijk iets simpels. Maar ok, ieder z'n werkwijze. En Roland, dat wat jij zegt...daar zit ook wel wat in.
Al met al...zijn we eruit :-))
Groetjes aan eenieder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.