Hallo, ik heb 2 problemen, die al of niet met elkaar van doen kunnen hebben. Het belangrijkste probleem is: uitvallen van de motor bij gas loslaten. Voorbeeld: Ik rij op een snelweg(A10) afrit, met een stoplicht. Stoplicht op rood, rem en trap koppeling in. Motor slaat af maar auto rolt nog, in 2e versnelling koppeling op laten komen, motor slaat niet aan. Starten bij stilstaan, motor slaat niet aan, blijf bij herhaling starten, slaat uiteindelijk na ong. 2 minuten wel aan, en rijd weer normaal. (Er gaan bij, of voor, het afslaan geen bijzondere controle lampjes branden.)
Het 2e probleem is: Tijdens het rijden, en bij rustig gas geven niets te merken, echter wanneer er wat harder opgetrokken moet worden slaat de motor over/houd in, loopt op 3 cilinders, is het gevoel dat ik heb.
Tot nu gedaan:
benzine filter bij tank vervangen, benzine in filter was zeer vervuild.
Toevoeging in tank (Petromark injector cleaner)
4 originele ford bougies gemonteerd
alle 4 bougie kabels gewisseld, probleem was er nog.
Bobine op haarscheurtjes gecontroleerd
stekker bij benzine pomp onder achterbank gechekt
stekker bij bobine gecheckt
Wat kan deze 2 problemen veroorzaken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zou zeggen dat de gemeenschappelijke factor een benzinetekort is ....
Beste , koppeling induwen en tegelijkertijd remmen ,dan stilvallen kan het wegvallen van de onderdruk zijn , rem booster is misschien lek ,daardoor valt de druk weg wanneer je remt ,of een van de onderdrukdarmpjes is los of stuk,; zou normaal wel moeten herstarten wanneer je de koppeling terug laat op komen , heb je de druk van de benzinepomp getest op de rail op de motor ,staat een ventiel op , misschien vuil in omdat de filter zo vuil was .
Kdenk in dezelfde richting als Heino4267 , benzinetekort , grtz
krukas sensor gecontroleerd warm
Heb je hem al laten uitlezen? En dan niet alleen codes, maar rijden met live data en kijken wat er gebeurt, geeft in ieder geval richting. En wat Heino en Bossen ook al zeggen; brandstofdruk meten is zeker geen overbodige luxe :-).
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Update van het probleem: Het afslaan van de motor gebeurt niet bij elke rit, en als het gebeurt, is het maar een keer per rit. Pas als je het gas loslaat merk je dat de motor uit valt, en de toerenteller terug op 0 valt. Voorafgaand is er niets te merken dat de motor uit gaat vallen.
Auto is opnieuw uitgelezen, en geeft geen enkele foutmelding. Ook geen oude melding, een falende krukas sensor zou ten alle tijden in het systeem opgeslagen moeten zijn. Toch blijf ik die sensor wantrouwen. Bij daglicht bleek er toch een haarscheurtje in de bobine te zitten, dit kan dus wel het overslaan, maar niet het uitvallen van de motor veroorzaken, is mijn idee.
Een falende krukas sensor hoeft helemaal niet opgeslagen te zijn, zeker niet bij oudere systemen.
Rijden met live data is een goede volgende stap om te kijken wat er gebeurt.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Uiteindelijk is de Mondeo nu goed. Wat is er gedaan:
1/ benzine filter vernieuwd
2/ alle bougiekabels gewisseld+nieuwe Ford bougies
3/ gasklep gereingd/gesmeerd
4/ benzine pomprelais gewisseld
5/ alle stekker aansluitingen bij de motor gecontroleerd
6/ bobine gewisseld
Dit alles, en speciaal de 4 laatste acties, heeft het probleem opgelost, zonder te kunnen duiden wat het probleem geweest is
Na bovenstaande acties was het probleen inderdaad verdwenen, auto is inmiddels ingeruild en uit het zicht verdwenen (zucht van opluchting)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar