Ford Galaxy: airco probleem

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16v

Hallo,

In de week voor mijn vakantie mn airco geserviced is bij een locale garage; (koelmiddel eruit en erin) Op de heenreis naar de vakantiebestemming. hoorde ik kort daarna een kapot- lager-achtig geluid uit de aircopomp komen bij ingeschakelde airco. Als de airco uit is geen last. Het geluid varieert ook met toerental en is vooral onder 200 toeren goed hoorbaar.

De airco koelt mijns inziens onvoldoende ,daarom had ik de airco laten servicen.
De monteur haalde ongeveer 900 gram koudemiddel uit het systeem.

Op de sticker in de motorruimte staat bij vulhoeveelheid 590 gram front en 840 gram front & rear.
Er is opnieuw gevuld volgens front specificaties, omdat ik geen antwoord kon geven op de vraag van de monteur of er ook airco achterin de auto zit.
Nu is het een ex lease auto die ik een half jaar in mijn bezit heb en waar ik de ins-en outs nog niet van ken.

Mijn vraag aan jullie is of het waarschijnlijk/logisch is dat de pomp kapot is gegaan door te weinig vulling met koudemiddel,want na zoeken ben ik er achter dat de auto wel degelijk een airco achter heeft met apart instelbare temperatuurzone.
De garagist zegt dat dit er niets mee te maken heeft, maar het is mij wel erg toevallig.

Graag jullie reacties en alvast bedankt,
Albert Korres

ab2106

Geplaatst door ab2106 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

John ARS (0) PRO, 10 jaar geleden

Het is idd mogelijk dat je pomp kapot is gegaan door te weinig koudemiddel. Het koudemiddel zorgt namelijk op de pomp voor koeling en voor olie transport door het systeem. Nu heb je te lang gedraaid met te weinig koudemiddel en is je pomp te heet geworden en hoor je je lagers in de pomp. Nu eerst de airco leegmaken en een leiding los nemen bij de condensor. Is er veel vervuiling dan de aircopomp vernieuwen en het systeem spoelen. Is er weinig vervuiling dan nogmaals het systeem vullen en 20 tot 50 cc olie toevoegen dan heb je kans dat het weer goed werkt.

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Nadat de airco gevuld is , heeft deze dus niet goed gewerkt , er zat ruim 300 gram teweinig in.
Dit had aan het proefdraaien en metingen tezien moeten zijn na de hervulling.
Systeem kan simpelweg niet goed gewerkt hebben.
Aannemelijk dat dit schade aangebracht of de definitieve nekslag is geweest voor de pomp , deze werkte voor die tijd ook al niet goed ? koelklachten , pomp is waarschijnlijk overleden.
Pomp verv. systeem spoelen , filter/droger vervangen , orifice/tev controleren op vervuiling enz.
Bij iemand laten repareren die er verstand van heeft !!!!!!!

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de pomp geluid veroorzaakt is er inwendige schade op gaan treden, helaas pech voor jou.
Filterdroger zit geintregeerd in de condensor, dus dat wordt een nieuwe plus het expansiventiel.

Niets aan olie bijvullen heeft totaal geen enkele zin, hiermee wordt ook nog het olie volume vermeerderd, waardoor de druk stijgt!!!

John ARS (0) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt gelijk Theo, maar zoals ik het verhaal las is hij wel leeg gehaald maar werd er niet vermeld of er ook olie uit het systeem gehaald was. Heb dit een keer eerder aan de hand gehad en is toen bij mij wel goed gegaan. Maar over het al gemeen als het niet werkt dan heeft de klant inderdaad pech en kun je alles vervangen en het gehele systeem spoelen.

ab2106 (0), 10 jaar geleden

Inmiddels is de auto terug naar de garage geweest en het probleem lijkt verholpen.
De garagist vertelde me dat als er te weinig koelmiddel in zit de pomp een caviterend geluid kan gaan maken.
Er is koelmiddel bijgevoegd en het gierende geluid is weg.
Nu maar hopen dat het weg blijft.

Alle meedenkers bedankt voor jullie inzet en hopenlijk tot hoors!

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Hoezo bijgevoegd , ik hoop dat het systeem eerst leeg gehaald is en daarna volgens de juiste procedure op het voorgeschreven vulgewicht is afgevuld , bijvullen gaat namelijk niet , je weet nooit of er dan teveel of nog te weinig inzit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.