auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Airco valt uit + ruit beslaat bij stationair

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8tddi

Afgelopen zomer veel problemen ondervonden met de airco.
De koeling is zeer slecht en valt af en toe helemaal weg.
Bij stilstaan voor verkeerslicht/file beslaan de ruiten.
Kan dit de airco koelvin zijn?

thanks, Arjen

Geplaatst door

arjen1980 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

airco zal met dit weer pas werkten als je warme lucht geeft
de verdamper in je kachelhuis dient eerst warmer te worden voordat je airco mag werken
airco werkt niet onder de 4-7graden dit ivm bevriezing van de verdamper
stroomt er warme lucht van 10 graden langs dan pas zal hij gaan werken

als je ruiten snel beslaan dan kan het zijn dat of je ventilatierooster achter in de auto niet goed is en hierdoor vocht in de auto komt
of je ruiten zijn niet met glasreiniger schoongemaakt
vette ruit beslaat eerder als een schone ruit (daar verdwijnt het ook veel makkelijker)
tevens ga een stuk van een uur of zo over de snelweg rijden zodat de auto volledig op gewarmd is zodat de vocht in de lucht zit
dan met de airco (op recirculeren voor beste resultaat in dit geval) aan zal je minder vocht krijgen in de lucht de volgende keer zal het minder zijn
tevens kun je de waterafvoer van de kachelhuis controleren
als deze verstopt zit blijft water in de kachelhuis zitten en zal door de warme lucht op de ruiten aanslaan

airco zal pas het beste werken in de zomer en zal dan waarschijnlijk opnieuw gevult moeten worden

Dank voor je reactie.
Zoals ik al schreef, betreft problemen die ik deze zomer ondervond.
Nog geen reparatie laten uitvoeren, maar ben op zoek naar wat de oorzaak kan zijn.

Het leek wel of de airco wel werkte maar de koude lucht niet de auto in geblazen kreeg, vandaar de vraag over de koelvin.
Bij stilstaan direct ruiten beslaan en dan viel in elk geval elke koeling weg.
Bij filerijden op vakantie geheel geen koeling meer en bloedheet in de auto.

arjen1980 0

13 jaar

airco op lekt controleren en opnieuw laten vullen
dan kun je pas kijken of de airco perfect werkt
koelvin maakt hier geen groot verschil in
het kan inderdaad helpen maar meestal komt het door te weinig koudmiddel
gemiddeld verliest elke wagen 8% van de vulling per jaar
om de 3 cq 5jaar laten vullen is verstandig wacht je langer mee gaat de koelwerking ook achterruit

zoals gezegd kunnen we probleem van ruiten aanslaan nu wel oplossen en airco wanneer het warmer is en wordt
verder welke koelvin bedoel je precies, neem aan die onder de motorkap op lage snelheid draait wanneer je airco aanzet. anders bedoel je de aanjager in de auto
ruiten aanslaan, maak je ramen met ruitenreiniger goed schoon en kijk of dit goed genoeg helpt, ontwassemen moet je altijd doen met dit weer

Wil er wat aan toe voegen cq verbeteren !

[quote]airco zal met dit weer pas werkten als je warme lucht geeft
de verdamper in je kachelhuis dient eerst warmer te worden voordat je airco mag werken
airco werkt niet onder de 4-7graden dit ivm bevriezing van de verdamper
stroomt er warme lucht van 10 graden langs dan pas zal hij gaan werken[/quote]
De ac installatie werkt voor het grootste deel alleen op druk, deze wordt bepaald aan de vulgraad en omgevings temperatuur.
Hoe warmer, hoe hoger de druk wordt en vice versa.
De verdamper bepaalt niet of de ac ingeschakeld wordt, de verdamperdruk en zuigdruk (compressor) moeten nagenoeg evenredig zijn, de druk in de verdamper bepaalt gelijk de laagste temperatuur waarmee het koudemiddel moet verdampen.
Wel heb je gelijk dat de fase verandering alleen plaats vindt als er voldoende warme lucht wordt aangevoerd, maar dit zal niet lukken met de verwarming aan.

Recirculeren van de lucht zal het aanwezige vocht niet verhelpen, rijd maar ééns langer dan 15 min met de recycle functie aan ?

[quote]Zoals ik al schreef, betreft problemen die ik deze zomer ondervond.
Nog geen reparatie laten uitvoeren, maar ben op zoek naar wat de oorzaak kan zijn.

Het leek wel of de airco wel werkte maar de koude lucht niet de auto in geblazen kreeg, vandaar de vraag over de koelvin.
Bij stilstaan direct ruiten beslaan en dan viel in elk geval elke koeling weg.
Bij filerijden op vakantie geheel geen koeling meer en bloedheet in de auto.[/quote]
Waarom kom je daar nu mee aan ? als het probleem zich al van de zomer zich voor doet !
Voor het zelfde geld draait de compressor naar de opfok.
Als ik zo je omschrijving lees, had je merkbaar koeling onder het rijden maar niet genoeg volgens je waarneming.?
Bij stilstaan besloegen de ramen ! logisch te verklaren ? wanneer beslaan ramen, als tegen een koud oppervlak warme lucht stroomt.

[quote]koelvin maakt hier geen groot verschil in[/quote]
Zeker weten dat de koelvin hier een grote rol in speelt, Wat doet de koelvin en wat is de functie ervan.
De koelvin heeft de taak om de druk te verlagen in de condensor ! als er niet voldoende rijwind is om de druk te verlagen bij stil staan, file rijden moet deze aan slaan.
Wanneer er voldoende rijwind is zal de koelvin afslaan, dan neemt de rijwind het over, dit is bij ECC het geval, bij handmatige airco zal ALTIJD de koelvin mee draaien ook al is er genoeg rijwind.
Als de TS zijn auto ecc heeft, de koelvin achterwege laat, dan zal bij stilstaan/file rijden de druk in de condensor te hoog oplopen ! de hogedrukschakelaar zal de compressor uitschakelen ! uit voorzorg dat de olie niet verbrandt en de compressor vast loopt.
Meestal treed de HD schakelaar in werking bij een druk van 25 tot 30 bar, ook wanneer er voldoende rijwind is en de temp extreem hoog zal de koelvin moeten inslaan om alles bij te benen, om de functionaliteit van de ac te kunnen benutten.

Maar goed, er wordt door menig persoon/houder te lang gewacht voordat actie wordt ondernomen tot de airco helemaal niets meer doet, en dan is het bedrijf wat de ac installatie mag na kijken/repareren meteen een dure piet en is de garage/airco specialist de schuldige.

Als een reparatie wordt uitgevoerd, en nadien blijkt dat de compressor achteraf als nog schade heeft opgelopen, staan ze voor de deur om verhaal te halen.
Ze zeggen dan wel niet dat ze al een jaar zo rond rijden.

Gelukkig heb ik een kijkglas, en confronteer de klant er zelf mee..

Een klant is een gewiekst persoon..ik ben beter voor bereid.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.