Ford C-Max 2012: Auto heeft 43(!) random storingen

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Motorcode: PNDA, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 92

Goedemorgen,

ik ben vanaf januari eigenaar van een Ford Cmax 2012 1.6 benzine motor. auto heeft 53.xxx gelopen nap. de eerste weken probleemloos gereden tot afgelopen zaterdag. de vrouw was met de auto naar de winkel maar toen ze wilde wegrijden ging de auto ging wel open met de sleutel maar zodra ze op de startknop drukte verschenen allemaal storingen op beeld ( variërend van abs tot motorstoring tot centrale vergrendeling) ik ben er zelf naar toe gegaan en de auto startte ineens zonder meldingen, lampjes oid.
thuis heb ik hem uitgelezen met de autel maxicom. waar ik tot mijn verbazing 43 storingen waarnam ( PCM ABS RCM IPC BCMII DDM DCDIM HVAC PAM PDM) dus echt zeer variërend en niet echt een conclusie uit te halen. ik heb de BCMI geheel gedemonteerd om deze te controleren op het overkomende water/corrosie probleem maar deze blijkt in perfecte conditie ( optisch). ik heb alle storingen gewist ( auto liep overigens perfect!) dag erna ging de vrouw met de auto naar het werk, heenreis geen probleem terugreis ging de auto niet meer open met de afstandsbediening. met het kleine sleuteltje de deur kunnen openen en eenmaal in de auto startte deze normaal. ik heb gisteravond een andere sleutel ingeleerd voor te kijken of hier het probleem zich voordeed maar helaas vanmorgen na 0,8 km rijden ; storing hellingfunction uitgeschakeld.

ik verdenk zelf de BCMI maar weet dit niet zeker ( deze had ook 10 storingen bij uitlezen) . kan iemand mij hiermee helpen ?

alvast bedankt

Nick

Cmax2012

Geplaatst door Cmax2012 (70) , lid sinds 1 maand geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford C-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

quikfit (715), 1 maand geleden

Controleer eerst de massa contacten van de accu naar het blok/chassis.

quikfit (715), 1 maand geleden

Bron ANWB: De storingen die bij de Wegenwacht bekend zijn voor de C-Max, zijn voornamelijk elektronisch van aard. In sommige gevallen kun je het nauwelijks ‘pech’ noemen. Dat geldt bijvoorbeeld voor vreemde combinaties van elektronische storingen, die worden veroorzaakt doordat iemand per ongeluk tegen de computer in de voetenruimte voor de rechterstoel heeft geschopt. Goed, die zit daar op een rare en kwetsbare plek. De Wegenwacht herstelt een en ander, meestal een kwestie van een losse stekker en de C-Max doet het gewoon weer.

Cmax2012 (70), 1 maand geleden

Bedankt voor jullie reacties de massapunten heb ik gecontroleerd maar ik zie niets vreemds qua aanslag oid. ik heb de punten opgeschuurd en de kabel terug geplaatst. ik heb de BCMI (computer)bij de voeten ruimte geheel los gehad voor te checken op vochtplekken en de stekkers weer nauwkeurig terug geplaatst. dit is het probleem ook niet helaas.

quikfit (715), 1 maand geleden

''de massapunten heb ik gecontroleerd maar ik zie niets vreemds qua aanslag oid. ik heb de punten opgeschuurd en de kabel terug geplaatst''

Alleen de minpool van de accu? En de andere kant van de kabel(s)? Die ook? Die op de bak of blok zitten?

Cmax2012 (70), 1 maand geleden

ook de massapunten op het chassis

quikfit (715), 1 maand geleden

Met zoveel meldingen zou ik naar de dealer gaan...die kunnen met dealer uitlees apparatuur uitlezen.

Cmax2012 (70), 1 maand geleden

er heeft ook al een uitlees computer aan gehangen van de dealer maar ook hun weten niet waar ze het moeten zoeken....

Heino4267 (205), 1 maand geleden

Hoe oud is je accu?
Als die ouder is dan vier jaar, kan dat leiden tot dit soort meldingen, óók als de auto er nog vlekkeloos op start.
In dat geval is een nieuwe accu plaatsen goedkoper dan welke analyse door een garage dan ook.

Cmax2012 (70), 1 maand geleden

Goedemorgen, het is even stil geweest omdat ik een weekend in het buitenland was. de accu is ook gecontroleerd en deze bleek nog 87% te zijn. dit is het probleem helaas ook niet. ik ga de komende dagen weer verder met mijn zoektocht naar het probleem....

quikfit (715), 1 maand geleden

Alle stekkers/bedrading/zekeringen die je vind loshalen,visueel controleren en stekkers inspuiten met WD40 of iets dergelijks en alles weer monteren/terugzetten.Geen idee of het werkt maar je moet wat doen.Doe dit als als je contact uitstaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.