graag zou ik vragen wie mij globaal de werking van een can-bus systeem kan uitleggen.
ben zelf al een aantal jaar niet meer werkzaam in de autotechniek (althans, prive sleutel ik nog altijd graag) en ten tijde van mijn monteursopleiding zo'n 7/8 jaar geleden heb ik nooit iets over zo'n systeem geleerd, niet op school en ook niet in de werkplaats.
toch wil ik graag mijn kennis een beetje op peil houden.
vond t ook wel n leuk idee er n topic over te openen zodat hiernaar verwezen kan worden mocht daar behoefte aan zijn.
Mvg W...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met langste topic ooit te lezen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Wordt aardig wat technische informatie gegeven en ook links naar interessante sites.
Wel even volhouden tot aan het eind.
Maak gebruik van google.... leesvoer is er eigenlijk meer dan genoeg te vinden.
Gr. paul
Uitleg echt over een Canbus systeem?
Of bedoel je uitleg over communicatie systeem in het algemeen van een auto.
Je hebt heel veel soorten bus systemen tegenwoordig in een auto en Canbus is daar maar een van.
In de meeste auto's zitten tegenwoordig er al meerdere verschillende systemen, incl glasvezel techniek.
Zelf denk ik dat iedereen die de "oude simpelere" communicatie systemen in een auto een beetje begrijpt
ook snel de werking van de Canbus of glasvezel techniek snapt.
Eigenlijk lijken deze systemen wat werking betreft wel iets op elkaar.
Ik zie heel veel particulieren/profs hier die het regelmatig over de Canbus hebben maar eigenlijk communicatie systemen bedoelen.
Wil je uitleg over Canbus of bedoel je communicatie systemen in het algemeen?
Oiram
[quote=oldford]Begin eens met langste topic ooit te lezen: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Wordt aardig wat technische informatie gegeven en ook links naar interessante sites.
Wel even volhouden tot aan het eind.[/quote]
Haha, blijft echt een wondelijkl geval. ;)
Maar OT,
CAN staat voor: Controller Area Network. Het bewtreft hier een Master/Master netwerk, (elke ECU mag opdracht geven en uitvoeren, als een andere ECU die opgeeft). Er is ook het LIN netwerk (beetje het zelfde maar werkt op 12V ), en dan is er een optisch netwerk (glas vezel).
ok bedankt voor de reacties,
ga z.s.m. die topic lezen.
sorry voor de late reactie heb t de laatste tijd erg druk gehad dus ff weinig tijd voor t forum gehad.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar