auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Scorpio: CO is niet goed, na vervangen lambda nog steeds teveel zuurstof

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 DOHC 4 cyl

ik snap er niks meer van. Als het CO goed is krijg ik weer een jaartje APK. Vacuum slang naar het inlaatspruitstuk zit niet verstopt, misschien dat dopje waar het slangetje aan vastzit wel, ik ga vanavond hobbyen met een bevriende monteur, maar hij kwam ook niet veel verder dan een slangetje of de lambda. Vanmorgen heeft de COspuit een hele tijd in de uitlaat gehangen en we hebben de lambda verwisselt voor een ander exemplaar, maar er gebeurde niet veel. Wie kan ons de juiste richting opsturen, of hebben we iets over het hoofd gezien?

De auto heeft 240.000 kilometer gelopen en is hardstikke superzuinig. Door het teveel aan zuurstof verbrandt ie natuurlijk helemaal perfect, maar het mag niet volgens het CO apparaat. Zure regen volgens de keurmeester.

We zijn teneinde raad. Wie heeft de gouden tip. Groetjes van Henk.

Geplaatst door

doodgraver (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dus als ik het goed begrijp, is alleen het lambdagetal niet goed?Groetjes Menno

comas 0
badge

18 jaar

wat bedoel je is het co hoog of de lambda waarde hoog en hoe veel is deze dan.
is de kat niet dood?
en hoe hoog is het co?
koelvloeistoftempratuursensor is deze goed?

laurens6453 0
badge

18 jaar

Als je uitlaatgas teveel zuurstof bevat zal je co prima zijn! Alleen je lambda is te hoog, kan niet anders. Waarschijnlijk heb je een gaatje in de uitlaat en is de meting daardoor niet goed. Denk erom! Een heel klein gaatje is al genoeg voor een foute lambda meting! Kijk maar es ff heel goed naar je uitlaat!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ik sluit me aan bij Sytze, het kan bijna niet anders dan dat...
Menno

comas 0
badge

18 jaar

Hallo jongens, bedankt voor de reacties. De kat is nieuw, de lambda sensor hebben we getest (nieuwe erop voor de zekerheid, maar geen veranderingen), op de dikke slang van de luchtfilter zit een soort klepje (kokertje electr. bedienbaar) ook getest, ook goed. Slangen dicht geknepen, luchtfilter dicht gestopt, met remmenreiniger langs het blok en in+uitlaat om lekken op te sporen, alle vacuum slangen zijn schoon, uitlaat ab-so-luut gasdicht, carter ventilatie slang is schoon..pfffffffffff (7:30 tot 11:00), met z'n vijfen gezocht....
euh, welnu. Lambda bij stationair toerental is 1.003, goed dus, volgens de wet. Bij verhogen toerental stijgt deze naar +/- 1.200 of meer. Het CO is goed. Dat was al zo drie weken geleden. We lopen vast. Met mijn kennis (ook wel wat). De andere monteurs die hebben gekeken zijn een stuk meer ervaren dan ik, maar ook zij weten het niet meer. Het CO apparaat is ook goed. Ja , je weet maar nooit. Als het aan de computer zou moeten liggen is er vast meer aan de hand dunkt me. Het is vast iets kleins. Maar wat dan in godsnaam. Mapsensor? Heb ik ook verwisseld voor een andere. Scheelde iets, maar niet genoeg.
Toch rijdt de auto lekkerder met die nieuwe kat. Alleen zit ik steeds om me heen te kijken zonder die APK. Boetes zijn niet mis. Moet echt snel opgelost worden. Nou, iemand nog een ingeving? Hier worden we moedeloos van die auto, maar krijgen wel een enorme kick als er eindelijk APK op kan. Je bent nooit te oud om te leren.

doodgraver 0

18 jaar

Mijn er varing is bij deze autoos dat de kat. wel heel erg warm moet worden als ie goed moet werken ... een lange proefrit,met hoge toeren en dan direct weer meten ? Is de Luchtmassameter al gecontroleerd?Of had dit type die niet ? Zo ja uitwisselen bij een sloop bedrijf. Jammer dat de auto uit 1993 is want na 31dec. 1992 is die regeling voor de apk van kracht.

Maarten6789 0
badge

18 jaar

Klopt is ook zo. Maar we hebben de motor lekker op temperatuur laten komen voor de test.
Iemand belde me met wellicht de gouden tip. Gasklephuis, toerental sensor. Klein frummeltje met een stekker erop. Naast de gasklep, aan de andere kant van die buis, huis ding , you name it. Ik ga dat eens proberen. Stationair bleef het lambda constant. Bij verhogen liep deze op. Is dus niet een onbruikbare tip, toch? wie weet. Ik zal het jullie laten weten. Iemand ervaring met bovenstaande ? Ik ga door tot het lambda 1,003 is. Moet kunnen, mijn auto rijdt te lekker......om nu al aan het einde te denken. Bovendien is het de perfecte uitvaartverzorgersauto. Lekker statig met een klassieke lijn. Schitterende bak. gewoon geweldig.

doodgraver 0

18 jaar

Hallo doodgraver,

Wanneer de lambdasonde goed pendelt (gaat dus regelmatig van 0.4 naar 0,9 volt zowel stationair als op hoger toerental) dan is de regeling in orde.
Als dan de co te hoog is komt dit door een slecht kat (deze haalt immers de laatste restjes co er uit).
Is de Hc te hoog hebben we te maken met een slechte verbranding of weer een slechte kat ( bij een goede installatie zal deze voor een auto van die leeftijd tussen de 50 en 200 ppm zijn).
Is het zuurstofgehalte te hoog (meer dan een half procent) dan is de kat niet in orde of de uitlaat trekt lucht aan NA de lambdasonde. Geloof me een kleine lekkage is voldoende om jouw probleem te veroorzaken.
Aangezien je schrijft dat de kat nieuw is (origineel of namaak?) ligt het probleem voor bijna 100% zeker aan een lekkage van je uitlaat.
Een slangetje in je oor steken en dan de uitlaat van voor naar achter "aftasten" op lekkage.

Succes

Remo

Ford_Faq 0
badge

18 jaar

Is de brandstofdruk goed?
Als de uitlaat eeecht dicht is zou je hem ook eens kunnen laten uitlezen en div waarden laten controleren.
Je zou evt ook een sensor met een weerstand kunnen aanpassen.
Hij moet toch iets meer brandstof hebben op toeren.(bij de APK)
Wat zijn de lambda/co waarden met een losgekoppelde lambdasonde draad?
Wat zijn de lambda/co waarden bij 4000tpm toeren?
Wat zijn de spanningen van de lambdasonde?
Oiram

Als het goed is heb je op je inlaatbuis een stappenmotor zitten die je lucht toevoer bijregelt. Heb laatst bij een Scorpio gehad dat deze op zijn openste stand vast zat, alleen dat is stationair ook zo. Trouwens weet niet wie je verteld heeft om stationair lambda te meten, het is namelijk zinloos en helemaal geen apk eis! Maar zoals Oiram al vroeg, geef ons eens even de uitslag van de 4gas test! zowel op toeren en gewoon, daar kunnen we tenminste iets mee.

Lees het wel, Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Ja, die laatste moet het misschien wel zijn, dat heb ik van meerdere mensen inmiddels gehoord. Ik ga zo'n dingetje halen, het is een sensor als ik me niet vergis. Wanneer ik een paar keer kort gasgeef slaat de motor af. Is dus niet ondenkbaar dat die klep blijft hangen zoals Sytze omschreef.
Het CO staat goed. Al vanaf de eerste meting. Als ik gasgeef loopt de lambda op tot 1,400 - maximaal 1,500. Volgens de APK eis moet deze blijven op 1,003. Volgens mij moet dat gemeten worden bij een toerental van 3000 rpm. Bij stationair toerental is de lambda goed. 1,003 dus, volgens de keurmeester.

Maar nog even dit. Is het niet nodig om de computer te resetten wanneer ik een nieuwe kat monteer? Misschien onthoudt deze de waardes...bij PSA (Citroen en pug) haal je de accupool even los, weet ik nog uit mijn garagetijd. Is dat bij mijn Scorp ook van toepassing? Misschien is het iets, schoot me gisteravond te binnen.

En de comp. uitlezen kan ik niet. Bij Ford moet ik een hoop betalen daarvoor en de vrienden die ik had daar zijn allang weg. De plek waar ik kom is een goeie kennis die in alle merken doet. Die heeft echter geen uitleesapparatuur. Wel een eindeloos geduld en de moed om zoiets als dit op te lossen. We komen er wel. Duurt effe...

doodgraver 0

18 jaar

Vanavond heb ik de waardes volgens het CO apparaat overgeschreven. Ik zet ze hieronder neer, met de afkortingen die bij de kaders van het apparaat staan. Ik weet niet van alle de betekenis. Tevens heb ik iets gevonden waar lucht naar binnen stroomde. Links boven hangt een dikke kabel die het inlaatspruitstuk ingaat. Toen ik hierop drukte zoog er lucht naarbinnen. Nu heb ik het afgekit. Maar weer weinig verandert in de testuitslagen helaas....

CO 0,002 Lambda 1,136 HC ppm vol 108 CO2 13,43 O2 2,72 = stationair.

Bij 2500-3000 rpm verandert de lambda van 1,100 tot 1,300 fluctueert binnen deze waarden met een piek tot maximaal 1,400.

doodgraver 0

18 jaar

Kijken jullie nog weleens of verveel ik nu al?? Vind ik niet zo gek, want ik droom nu zelfs over mijn Scorpio. Vanavond weer vanalles geprobeerd, nu niet zonder resultaat.
Onder het gasklephuis zat een gescheurd afdichtingsrubbertje over een ventieltje heen, waar krachtig lucht doorheen gezogen werd. Ander rubbertje, Lambda werd wederom iets lager, maar nog niet genoeg.
Op de luchtfilterbehuizing, ongeveer in het midden van de auto achter de motorkapvergrendeling zit een sensor, regelaar met pakking en al en een multistekker met twee draden geloof ik. Ik denk dat dit ding stuk is, want via dit ding komt er lucht in mijn inlaat. NB luchtfilterhuis had ik een plastik tas ingestopt. Motor bleef draaien. Toen de slang losgehaald van het spruitstuk. Mijn hand tegen het gat (zoog NB helemaal vast !) toen kreeg de motor het iets moeilijker maar bleef echter draaien. De enige verbinding met lucht was de slang die loopt vanaf het spruitstuk naar dat regelding vooraan. Ik denk dat daar de schoen wringt. En ik heb het nog zelf ontdekt ook!
Wat vinden jullie ervan. Of weten jullie wat ik bedoel. Ik ken de naam niet van het ding.

doodgraver 0

18 jaar

Dat is nu precies wat ik bedoelde met de stappenmotor, dat is um! Maar het kon wel eens iets minder eenvoudig zijn dan je had gedacht.
En neuh, je verveelt zomaar niet, er zal alleen wel eens wat meer moeten gebeuren dan een beetje lezen en tikken.
Je lambda is veels te hoog! Heb je echt niet een piepklein gaatje in de uitlaat? Daar doet het me toch echt aan denken hoor. Een piepklein gat is al meer dan genoeg om de lambda te verhogen bij een meting aan het eind van de uitlaatmonding. Wat ik nu zou doen is de lambdasonde meten terwijl ie werkt. Alleen dan krijg je een goed beeld wat er gebeurd. Als bv de sonde zegt dat ie minder arm moet lopen en dat gebeurd niet, dan kon Oiram nog wel eens gelijk hebben met zijn brandstof pomp! Want de ecu zegt dan welliswaar dat ie rijker moet, maar als de brandstof druk nu eenmaal te laag is zal ie wel blijven lopen maar met te weinig druk wat er weer in resulteerd dat je co wel mooi laag is, maar je lambda veel te hoog. Ik had het liefst de auto hier in de werkplaats dan kon ik je in 2 uurtjes precies vertellen waar het probleem weg komt, maar dat zul je wel niet willen gezien de afstand.....
Heb je de brandstof druk al gemeten? Als het nou helemaal niet meer lukt en je wilt hem wel door de apk hebben mail me dan even of bel me, dan zal ik je uit de doeken doen hoe dat toch mogelijk is, zonder de boel te flessen overigens.........

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

hehehe, ik zit je net te mailen....toeval. Jaaaa alsjeblieft, ik wil zoooo graag APK. Gisteren Politie achter me. Ik ben gevlucht. Stond een half uur in een voortuin in een villawijk. Waarschijnlijk omdat ik geen gordel om had...maar als ze naar mijn papieren kijken, of via de meldkamer...komen ze achter mijn geheim. Nu maar bidden dat de boete niet op de mat valt....
Geloof me. Ik heb niets tegen afstand. ALs jij denkt dat je dit op kunt lossen kom ik zo naar je toerijden.
Maar misschien is inderdaad die stappenmotor op de inlaatbuis (bij de motorkapvergrendeling in de buurt..) de boosdoener.
Lees maar eens hierboven wat mijn bevindingen waren vanavond.

Greetz

doodgraver 0

18 jaar

Hallo Doodgraver.

Als de lambdasonde bij 3000 toeren goed pendelt dan is je motorregeling GOED! Dan hoef je daar niet verder te zoeken! Pendelt je lambdasonde niet dan pas moet je gaan zoeken in je motorregeling in de breedste zin van het woord.
Als je lambda sonde pendelt bij 3000 t/m en je zuurstofgehalte is zo hoog dan krijgt de uitlaat ergens valse lucht NA DE LAMBDASONDE.
Dit is heel de clou en niets anders.

Succes verder

Remo

Ford_Faq 0
badge

18 jaar

Ik ga volgende week woensdag een reisje maken met mijn Scorpio. 190 kilometer welteverstaan. Scheuren met het loeder over de afsluitdijk en hopelijk terug met een APK.
Ik ga bij Sytze van Cars & Creations op visite, want hij gaat me helpen.

Sytze bedankt !! Groeten Henk van Reeken.

doodgraver 0

18 jaar

We zullen dat varkentje es ff wassen!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Nou das ook gelukt! Vanmorgen verscheen mister doodgraver bij mijn nederig stulpje in Jelsum. Eerst maar es de auto gekeurd, hmmm, 1 lekke ashoes........
Efin, die eerst ff gemaakt, toen de grote gemene 4 gas test. En ja hoor, veels te hoge lambda waarde op toeren. Eerts maar even een piepklein gaatje in de achterdemper gedicht, toen allerlei dingen geprobeerd die niet hielpen. Uiteindelijk toch gevonden: verdeelblokje tussen vacuum leiding naar map sensor verwijdert en klaar was kees! Zo zie je maar, elk probleem heeft een oorzaak...........
Volgende probleem maar weer.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Vanmorgen stond ik oog in oog met deze vindingrijke lobbes. Een ontzettende goedzak met een hele hoop verstand van auto's. Ik heb een gezellige dag gehad in de garage van deze nuchtere fries. Hij verzint steeds een ander trukje om iets te controleren. Een duidelijk geval van ja-renlange sleutel-ervaring, heeft werkelijk alles binnen handbereik. Allerhande testapparatuur noem het maar op. Ik heb ervan genoten !
Ik geef jullie een goed advies. Let op; Hou op met klootzakken aan die auto's en ga meteen naar Sytze. De afstand moet je doorheen kijken en voor het geld hoef je het ook niet te laten.
Wij zijn hardstikke blij met onze goed-gekeurde Scorpio, Sytze verdient een dikke pluim...uiteindelijk wist hij de weg in deze speurtocht.

Graag tot de volgende keer...Groetjes van Henk

doodgraver 0

18 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img165.imageshack.us/img165/7214/...[/img][/url]

Links bovenaan zie je het kokertje waar het om gaat. Het rubberen slangetje loopt naar de map-sensor. Weg het ding en mijn lambda staat goed. Ik kan hem trouwens niet openmaken. Wel met grof geweld natuurlijk, maar ik bewaar het ding nog even...

doodgraver 0

18 jaar

[quote=sytze]Als je uitlaatgas teveel zuurstof bevat zal je co prima zijn! Alleen je lambda is te hoog, kan niet anders. Waarschijnlijk heb je een gaatje in de uitlaat en is de meting daardoor niet goed. Denk erom! Een heel klein gaatje is al genoeg voor een foute lambda meting! Kijk maar es ff heel goed naar je uitlaat!

Sytze[/quote]
Wonderbaarlijk, dit is het juiste antwoord?
Alleen verklaart het niet dat, volgens mij, door een gaatje de gassen naar buiten stromen en niet andersom!
Raar hoor! klopt dus niet helemaal of ben ik zo dom? :)
Teveel zuurstof in de uitlaat zou een onvolledige verbranding betekenen.
Het Co gehalt zou dan ontzettend hoog zijn en de roetvorming evenzeer.
Ik spreek mijn twijfel uit over de meetmethode dan wel apparatuur.

Sorry!

Chanmaster 0
badge

18 jaar

Hoi Geert. Vertel me dan eens wat er aan de hand kan zijn. Er staat genoeg in de beschrijvingen hierboven zodat je een beeld kan vormen van deze "problemcar" . NB, de auto heeft aan vier verschillende testers gehangen. Allemaal gaven ze dezelfde resulaten na diverse metingen. En nee, je bent vast niet dom...

Ben benieuwd naar je idee. Henk.

doodgraver 0

18 jaar

Ik wil toch even laten weten dat het klepje dat je verwijderde een filter is die benzine dampen tegen houd en laat neerslaan zodat deze niet in de mapsensor tercht komen want daar zwelt het membraam van op en gaat de Map kapot.

mvg Alex

sanny 0
badge

18 jaar

Dom of niet dom, dat was meer als grap bedoeld hoor!
Ik kan in deze alleen aandragen wat ik zelf met bepaalde voeruigen heb beleefd en dat wordt dan ook behandeld volgens het boekje.
Dat er een direct lek in het uitlaatsysteem zit lijkt mij uitgesloten daar hierdoor slechts gassen vanwege de druk naar buiten worden geperst.
Dat de lucht via de cylinders komt is gelet op de constructie eveneens onmogelijk wanneer alles normaal functioneert.
De conclusie is derhalve dat er zuurstof (lucht) wordt toegevoegd na de verbrandingscyclus en voor het uitlaatspruitstuk, dus niet aangezogen.
Dan de "ham"vraag wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Nu kan ik hierover een boel onzin uitkramen maar om dat te voorkomen neem ik uw probleem mee naar de werkplaats en zoek het vandaag uit.
Vanavond zal ik derhalve met de mogelijke oorzaken komen en de daaraan verbonden oplossing aandragen.

Chanmaster 0
badge

18 jaar

De oplossing kan slecht dan gegeven worden wanneer de oorzaak bekend is.

U heeft te maken met het gasstraalpomp effect. De brandweer gebruikt deze methode voor het aanzuigen van water of wel ontluchten van de zuigslangen.
Dit euvel komt veelal voor als gevolg van een lekkage in het uitlaatsysteem, dus toch!
Het lek moet gezocht worden nabij een passieve flens, dus een verbinding waarbij de uitlaatgassen in de pijp worden gespoten.
Deze punten zijn: (1) Achter de cylinderkop in de verbinding van het uitlaatspruitstuk op de motor, (2) Direct achter de katalisator of demper.
Niet er voor dus.
Ook sommige flexibele stukken willen wel eens een dergelijk euvel veroorzaken.
Aldus de logboeken! Wij gebruiken zo alkaars ervaringen, een handig hulpmiddel.
Het meest voor de hand liggend is de einddemper maar dit berust op een suggestie.

Succes

Chanmaster 0
badge

18 jaar

Hang de auto aan een viergastester (met een lekke uitlaat) en bekijk de waarden(viergasmeting.

Daarna nogmaals met een dichte uitlaat je zult dan zien dat er toch wel degelijk lucht de uitlaat word
ingezogen(de gassen pulseren).

Moet je trouwens weten want bij motor tuning word van dit pulserende principe veelvuldig gebruik gemaakt om
meer mengsel de motor in en uit te krijgen.

We hebben het over 2 metingen.
Lek in uitlaat voor Lambdasonde: lambdasonde meting(motor)fout /en viergastester meting fout.
Lek in uitlaat na de Lambdasonde : alleen viergastest een foute meting.(motor mankeerd dus niets aan)

Lek in uitlaat voor Lambdasonde had mischien door het "uitlezen" kunnen worden gezien(gevonden).

Storing Doodgraver: Mapsensor kreeg verkeerde vacuum informatie en daardoor kreeg de motor echt
te weinig brandstof.(goed bij de benzinepomp maar slecht voor de motor)

Oiram

Als het kalf verdronken is dempt men de put. Dus Geert je snapt nog niet zo goed hoe een auto werkt? Als een uitlaat lekt, klein of groot gat, zal je lambda stijgen dus neemt ie zuursto extra mee door het gat.

Ik zal het wat makkelijker maken: ga es rijden met de achterklep dicht dan heb je geen uitlaatgassen in auto! ga nu es rijden met achterklep open, en nu heb je wel uitlaatgassen in de auto! en dat terwijl de uitlaat monding ver achter de klep zit.
Dat heet WERVELING. Dat heb je ook in de uitlaat. Vandaar een verhoogde lambda bij een lekke uitlaat!

En jij tuned auto's???!

Hmmmm. juist

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Het zelfde probleem heb ik zojuist ook beantwoord inzake een soorgelijke kwestie eerder in dit forum.

Teveel zuurstof in de uitlaatgassen staat, als dit het gevolg is van een onvolledige verbranding, niet opzich. De roetvorming zal ook ernstig toegenomen zijn.
Ik begrijp dat dit niet aan de orde is.
Dan heeft u wellicht ook te maken met het "Gasstraal effect".
Een niet juist sluitende koppeling in het uitlaatsysteem achter het spruitstuk, katalysator, flexibel stuk of demper is onderhevig aan het gasstraalpomp effect.
De buitenlucht wordt hierdoor in de pijp gezogen.
Pers de uitlaat af op lekkage en los zo uw probleem op.

Succes

Chanmaster 0
badge

18 jaar

Lezen ouwe tuner! Is al opgelost....

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/4869/...[/img][/url]

iedereen kan tunen..... je kunt er alle kanten mee op.

P. Kelder 0
badge

18 jaar

He sytze, maar om ff te weten, wat was er mis met dat blokje? luchtlek of filter verstopt? of heb je zoiets van hij doet het, tis leuk geweest zo...

timhoeks2 0
badge

18 jaar

Tim, het blokje is een terugslagklep. Ik meende enige obstructie te voelen als ik er doorheen zoog. En de mate van doorstroming mag natuurlijk niet bellemerd worden omdat dat direct van invloed is op het co en lambda. Dus gewoon zonder geprobeerd en toen voila: alles oke. co van 0,09 en een lambda van 1,02! Dus melden maar.....
Deze dingen zijn giga gevoelig voor een lekje in een vacuum leiding, dus ik dacht dan is andersom ook waar, en dat bleek ook zo te zijn. Dat was het hele euvel. Maar geloof me, er is heel wat aan vooraf gegaan.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Tim, het blokje is een terugslagklep. Ik meende enige obstructie te voelen als ik er doorheen zoog. En de mate van doorstroming mag natuurlijk niet bellemerd worden omdat dat direct van invloed is op het co en lambda. Dus gewoon zonder geprobeerd en toen voila: alles oke. co van 0,09 en een lambda van 1,02! Dus melden maar.....
Deze dingen zijn giga gevoelig voor een lekje in een vacuum leiding, dus ik dacht dan is andersom ook waar, en dat bleek ook zo te zijn. Dat was het hele euvel. Maar geloof me, er is heel wat aan vooraf gegaan.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Uhhh?!

sytze 0
badge

18 jaar

interessant... je zou bijna denken dat de MAP daardoor zelfde onderdruk als stationair zou hebben bij 3000t/min. Dan spuit ie net minder in dan nodig. klepje dicht dan zeker... grappig zulke dingen. probeer ze altijd theoretisch te verklaren, maar das niet altijd ff snel gedaan.

timhoeks2 0
badge

18 jaar

De praktijk is de beste leermeester.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Scorpio of stel zelf een nieuwe vraag.