auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: distributieriem vervangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: zetec 2.0 16v

Hallo,

Mijn vriendin haar mondeo die nog altijd super rijd, toont een werksluitel op het dashboard.
Dus ik veronderstel dat hem aan onderhoud toe is.
omdat we de wagen vorig jaar 2de hands gekocht hebben van een particulier, en deze nu al bijna 180.000km heeft, denk ik ineens aan groot onderhoud.

olie zou ik vervangen door 0w40 van mobil, gebruik deze in mijn calibra en heel tevreden van.
ineens ook olie en luchtfilter,
de multi V-riem en de spanrol

dit alles is geen probleem, ik doe alles zelf,
echt, ik heb nog nooit een distributieriem vervangen bij dit type wagen,
ik ga ervan uit, wanneer ik de nokkenas merk en de krukas zoals ze op hun huidige positie staan, ik geen probleem kan verwachten.
het enige waar ik nu over struikel is het model of type distributiriem :s
er zijn namelijk verschillende types riemen in,
1 met 129 tanden, en 1 met 131 tanden, daarnaast zie ik op de site van hbase ook vermelding van nokkenas -98 enz :s
hoe kan ik nu eerst de juiste riem gaan bestellen/afhalen zonder dat ik de eerst de huidige eraf moet halen?

de motor van de vriendin haar mondeo is een 2000cc 16v Zetec motor van 135 pk
type wagen is een mondeo Ghia (weet niet of dit ertoe doet)
1ste inschrijving is van 1999 maar bouwjaar is halverwege 1998

nog een kleine toevoeging, hoe krijg ik dan na het onderhoud die werksleutel verwijdert? gewoon eens de batterij loskoppelen?

iemand een idee?

alvast bedankt

mvg,
derycke bart

Geplaatst door

calibra8180 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij heb je een 130 pk versie en geen 135 pk met 131 tanden, 1x spanrol en 2 looprollen. (type 98)
type 98 en 99 heeft 129 tanden.
Kan je niet op kenteken zoeken bij automaterialenzaken.

kijk hier maar eens wat deze aangeeft.
http://start.mijngrossier.nl/catalog/ken...

sinterklaas 0

14 jaar

Hey,
het is idd een 130 pk en niet een 135pk zoals eerder aangegeven

dus je bedoelt dat een 135pk 131tanden heeft? en door het aantal looprollen + spanrol kan ik erachter komen welk setje ik dien aan te kopen?
ik kan helaas niet zoeken via het kenteken, betreft een wagen uit belgie, en daar kan niet via kenteken nagezien worden.

mss als het nog leesbaar is, kan ik op de riem mss nog een nummer aflezen of als er echt niks anders opzit, het aantal tanden tellen.

Bedankt voor het snelle antwoord ;-)
mvg,
Derycke Bart

calibra8180 0

14 jaar

In het paneel waar dat sleuteltje brandt zit ook een heel klein gaatje, hierin steek je een paperclip en houdt dit voor ongeveer 10 seconden ingedrukt, de sleutel zal dan uitgaan.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Type 98 heeft grijs metalen kleppendeksel, type 99 is met zwart kunstof kleppendeksel...

Postie 0
badge

14 jaar

het klopt wat postie zegt.
succes

sinterklaas 0

14 jaar

ah ok bedankt,
het is idd een grijs metalen kleppen deksel :-)

nog iemand een idee of de waterpomp ook meeloopt op de distributiriem of niet?
zover ik kon zien op de afbeeldingen zijn het enkel maar looprollen en een spanrol maar geen WP van waterpomp op te vinden, als deze er niet op meeloopt, dan stel ik het nog wel uit deze te vervangen.

Bedankt voor de snelle antwoorden iedereen :-) helpt mij allemaal goed vooruit :-)

mvg,
Derycke Bart

calibra8180 0

14 jaar

kleine aanvulling:
een distributiesnaar is niet zomaar iets dat je ff kan vervangen. als je teijfel niet doen zeg ik altijd. voor die 200 euro arbeidsloon kan je behoorlijk veel schade aanrichten. maar als je het wel vaker gedaan hebt dan zal het vast wel goed komen.
succes

sinterklaas 0

14 jaar

hey, bedankt sinterklaas voor de info

ik heb bij dit type motor nog geen ervaring,
ik heb bij mijn calibra en mijn astra gsi 16v al eens de riem vervangen inclusief span en looprollen.
ook eens bij een escord 1.8 diesel eens de riem vervangen, toen ben ik wel geholpen geweest door het forum omwille van de dieselpomp.

ik verwacht niet echt grootse problemen bij deze wagen al zal het voor mij natuurlijk weer een ervaring rijker worden als alles goed lukt.
naar verluid werkt deze met steek pennen of boordjes om alles op punt te plaatsen, toch zal ik door middel van verf ook nog alles merken voor demontage, zo ben ik dubbel zeker dat alles wel netjes op tijd staat.
voor demontage verdraai ik deze ook tot ik zie dat de boordjes op pennen passen.
enkel het systeem van de spanrol moet ik nog nazien, weet niet of dit ook zo werkt als bij mijn calibra, aandraaien tegen de wijzers van de klok in tot ik het V teken op de juiste plaatst staat.

mvg,
Derycke Bart

calibra8180 0

14 jaar

Er gaat 5/W30 in deze moteren !

Idd,geen 0W40 erin.

primera p11 0

14 jaar

ah ok, de half synthetisch dan?
in mijn calibra is het normaal ook een mindere maar doe er altijd volsynthetische olie in
normaal 5w40 maar nu doe ik er altijd 0w40 in van mobil, kost mij wel meer.

waarom 0w40 erin primera?

calibra8180 0

14 jaar

vandaag de onderdelen gaan afhalen, morgen monteren :-) had er graag vandaag nog aan begonnen, maar moet gaan werken tot morgen ochtend.
ik heb geinformeerd naar de 0w30 olie, schijnt ook volsynthetische te zijn, maar deze hebben ze daar wel niet in de automaterialen zaak.
zie het niet direkt zo zitten om speciaal naar ford te gaan achter deze soort olie, want daar zijn ze wel nogal prijzig :s
is de 5w40 geen goeie oplossing, of voor tijdelijk?

het distributie setje heb ik mee aan de hand van het chassis nummer :-)

mvg,
Derycke Bart

calibra8180 0

14 jaar

Gewoon 5/w30 in gooien. Dan heb je de juiste olie voor deze motor.

Hallo,

Gisteren eindje bezig geweest met de mondeo.
Echt zo een leuke wagens om aan te werken zijn het niet, zit mij allemaal beetje veel te krap.
Nu ik kan jullie wel mede delen dat het vervangen van de Distributieriem met succes is gelukt.
de vorige riem was wel aan vervanging toe, voelde de tanden aan de oppervlakte.
Wel veel gevloekt om die bout onderaan van de kukass poelie los te krijgen.
Had geen luchtdruk voor handen, dus wagen in versnelling gestoken, de rem erop maar toch zelfs met de wielen op de grond draaide het mee.
dan door middel van een griptang op de nokkenass tandwielen te plaatsen, kreeg ik die los.
voor de bouten van de looprollen heb ik zelfs de motor nog moeten zakken, deze zijn met een torkx en zaten geweldig vast.
toch wel een dikke 5uur bezig geweest om de klus te klaren.

olie en filters vervangen, de olie is 0w30 dat erin is, ook best wel prijzig, 85euro voor 5Liter olie is niet mis :s en ik die dacht dat 50euro al duur was.
moet nu wel zeggen, ie draait wel mooier in elk geval en rijd precies zachter en vlotter, mede door het nieuwe luchtfilter waarschijnlijk.

Bedankt voor de Hulp en informatie van de Forum leden ;-)

Mvg,
Derycke Bart

calibra8180 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.