auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: distributieriem zelf vervangen?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 td

Mijn diesel is al weer aardig oud en heeft toch nog maar 180000 gereden. Maar dat is weer 3 x 60000 en is er dus weer een nieuwe distributie riem nodig. Maar dat kost 350 euros! Dat snap ik niet, materiaal kost pak weg 100?
En er moeten ook al nieuwe veren voor onder (achter vorig jaar gedaan, was makkelijk), 't wordt dus te duur om naar de garage te gaan.
Maar kun je de riem zelf doen, of heb je speciaal gereedschap nodig? Wie weet daar wat van?

Geplaatst door

wytzen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

multie riem is zelf te doen
d-riem zou ik toch bjj een bedrijf laten doen
dit ivm de riem op tijd moet liggen en als je een verdelerpomp hebt op zitten moet deze ook op tijd staan.
materiaal is inderdaad 100euro maar er zit wel 2 a 3 uur werk totaal in 250/3 + 83.33 inclusief btw per uur
normaal ligt dit op 70ex bij de dealer en 40ex bij een vakgarage
wat vaak wordt vergeten is dat de waterpomp bij deze km-stand ook graag een nieuwe onder wil/ moet
anders lekt deze bij de 190.000 dus dan weer een riem vv

waterpomp is ongeveer 80ex en arbeid mee gerekend kom je wel over de 500 waarschijnlijk
maar dan heb je garantie dat het wel allemaal goed zit. dus lekt volgend jaar de waterpomp dan heb je nog een deel garantie erop bij wijze van

veren moet je een verenspanner hebben dit omdat de veren eerst moet ontspannen
zonder is het eigenlijk niet mogelijk om de kans is dat de veren wegspringen. sta je net verkeerd kan dit wel ZEER ernstig letsel veroorzaken (6 plankjes is helaas dan ook mogelijk, hoop dat je snapt wat ik mee bedoel)

kort gezegt
riem zelf doen en breekt kost het je een motor anders kosten bedrijf tevens je hebt garantie op de reparatie
veren zelf doen en gaat mis helaas. anders bedrijf die een gat in de muur heeft zitten.

[quote=wytzen]Mijn diesel is al weer aardig oud en heeft toch nog maar 180000 gereden. Maar dat is weer 3 x 60000 en is er dus weer een nieuwe distributie riem nodig. ?[/quote]
Bij jouw Escort hoeft de riem elke 105.000 km vervangen te worden.

Edje Raketje 0

14 jaar

Bedankt voor snelle reacties, ik sta op het punt de spullen te kopen namelijk.
Die verenspanner heb ik, en ik ga er niet voor staan, doe het buiten, dus geen gat waar dan ook in.
In mijn escort onderhoudboek staat toch echt 60.000 km, maar velen melden mij dat het 105.000 km is, dat is vreemd. Het is een endura-DE motor, en er staat bij 8/97 om de 60.000 en bij 9/97 105.000 km. Maar wat dat betekend? Maar bij de 9/97 wordt ook 60.000 km aangeraden wanneer bij zeer stoffige en vochtige omstandigheden wordt gereden. Daar kan ik me in Nederland wel wat bij voorstellen en de kap is er ook nog deels af. Ik neem liever het zekere voor het onzekere, en ik zit ook bijna op 5 jaar al weer.
Maar dat van de waterpomp is ook goed om te weten, wel iets meer over gehoord, maar wist het niet zeker.
Nu bestel ik het materiaal, riemset + veer + pomp voor totaal ongeveer 270 euro incl btw. En dan lekker aan de slag. De stand goed markeren met verf en motor na vervanging riem eerst met de hand ronddraaien, dan kan er niets mis gaan toch?
Mocht ie in de soep gaan, koop ik lekker een Focus.

groet,

Wytze

En nu het vervolg, twee middagen lekker bezig geweest.
Eerst de veerpoot er uit gehaald, beschrijving in de vraagbaak was erg summier. Er hoefde uiteindelijk niet zoveel los, remschoen en schijf er af, een verbindingstang los en dan de klem los waarmee de poot in de fusee zit. Vervolgens heb ik de krik ondersteboven tussen schotel en fusee gezet en zo kwam ie los. Boven eerst wel los gemaakt.
Maar toen kwam het, de bovenste moer van de poot zat muurvast. Met veel geweld met de poot in de bankschroef (veer had ik er al tussen uit gesneden met flex) kwam de moer was los maar draaide zich na een paar slagen helemaal vast! Dat heb ik nog nooit in 40 jaar beleeft! Ik heb toen de moer met een boor en daarna beitel kapot gemaakt en toen draaide hij er eindelijk af. Wat bleek, de draad was helemaal aan gort. Ooit een keer door een gek veel te vast gedraaid? Die op de andere kant draai ik fluitend los en weer vast. Gewoon pech dus en een middag verder.
Tweede middag de distributieriemen aangepakt. De vraagbaak was de airco vergeten, het boek gaat maar tot 1998 en de airco hebben ze zeker pas in 1999 bedacht voor de laatste escort? Daarna een focus om de airco gebouwd dus.
Enfin, ik moest dus eerst de poulies van de airco er af halen en dan pas de kappen van de riemen. Daarna de tandwielen van de nokkenas en brandstofpomp goed gemerkt maar dat waren ze ook al. In het boek hebben ze het over 4 afstelpennen (borgpennen?) maar daar kan het dus best zonder, dat dacht de vorige garagemonteur die het toen deed ook al dus. De spanners losgehaald, riemen er af, pomp er uit, maar dat ging dus niet. Ik kreeg de slang er niet af, wel een nagel stuk en stuk vel van de duim en de nodige woorden daarbij. Toen eerst de pomp van de stuurbekrachtiging er af gehaald. Maar de boutjes zitten heerlijk krap zeg. Speciale platte 10mm ringsleuten bij vrienden gehaald voor de laatste. Hoe bedenken die autobouwers het!
Daarna was pomp er zo uit en de koelvloeistof ook. Ik had de radiateur al leeg, maar de rest kwam nog uit het blok zetten! Gelukkig had ik de emmer bij de hand.
Toen eindelijk weer opbouwen. Pomp er in, vergeet dat rare zachte stuk spul niet dat een gat moet afdichten!
Nieuwe riemen er weer op, plus nieuwe spanners en die op gevoel gespannen, niet te slap, niet te strak, wel lekker strak. Er zit een raar onderdeel bij de bouten van de pomp en dat moet tussen de rechter onderste bout van de pomp met de 'staart'naar boven. Dan zit het gat hierin op de juiste plaats voor een boutje van de onderste kap! Dart had ik dus even verkeerd gedaan en dat kost tijd, poulies er weer af moeten halen , kappen er weer af. Balen.
Maar na vallen en opstaan, alle poulies er weer op, pomp van de stuurbekrachtiging gelukkig zonder al te veel moeite er weer op gekregen, riem daarvan en ook van de dynamo + airco er weer op en eindelijk klaar. Oh ja, koelvloeistof er weer in, gezeefd en wel. Maar er gaat maar de helft weer in! dat snap ik niet, het wil er niet inzakken.
Motor een paar keer rondgedraaid met de hand, klonk goed, en toen maar gestart.Loopt weer als een klokje!
Maar de koelvloeistof zakt nog niet, moet ik de motor daarvoor warm laten lopen?
Lopen de cilinders dan niet te warm omdat er te weinig vloeistof in zit?

Nu morgen een tweedehands poot bij de sloop halen, €70 is me al verteld en de nieuwe veer hou ik maar voor reserve dan
Totaal 270 plus 70 (voor nieuwe poot ) euro kwijt en een lekker weekendje geklust.
Dat had me in de garage vast minimaal 500 plus 150 gekost denk ik.

gr,
Wytze

wytzen 0

14 jaar

Ik heb de riem er dus een paar dagen op nu. Motor loopt goed. Maar ik hoor de riem licht aanlopen tegen kap of zo en de bovenste riem slingert ook een beetje, paar mm, op de tandwielen. Ik snap niet hoe dat kan, zit ie te strak (kan de riem kwartslag draaien ongeveer) en kan het kwaad? Hoe los ik dit op?

wytzen 0

14 jaar

bovenste riem? bedoel je de multieriem of Distrbutieriem?

de bovenste riem, ik ken de namen niet, er draaien twee riemen, een naar de brandstof pomp en een naar de nokkenas. Deze laatste gaat het om. Vandaag eerste echte rit gemaakt met de auto, ging dus wel goed. Hij kan er niet af he.

wytzen 0

14 jaar

Meestal zit er bij een distributieset een spanveer en rollers bij. Met deze veer kan je de distributie op de juiste spanning brengen. Je kan de distributieriem maar 1 keer op spanning brengen. Blijkt na een rit dat de spanning niet goed is, dan moet je weer een nieuwe kopen/aanbrengen.
Dus is het erg belangrijk om in 1x de riem op de juiste spanning te brengen.

karel2 0

14 jaar

een riem kan je echt wel meer dan 1x op spanning brengen.

Natuurlijk kan dat, het kan 1000km goed gaan of 10.000km en je hebt geluk als hij de normale levensduur haald. Het komt er eigenlijk op neer dat de riem voor een bepaalde spanning is gemaakt, bij meerdere keren opspannen overspan je de riem eigenlijk (zelfde eigenlijk bij een overspannen elastiekje) en zal deze scheuren/knappen met alle gevolgen van dien en weg garantie op de riem fabrikant kan dit achteraf namelijk beoordelen ivm productiefout.

karel2 0

14 jaar

Ach, ik doe vaak zat riemen, en heb nog nooit meegemaakt dat daardoor een riem geknapt is. Waarom zijn er dan zat mensen die alleen de WP laten vervangen. en oude riem en span en geleide rollen laten zitten? gaat ook gewoon goed.

[quote=karel2]Natuurlijk kan dat, het kan 1000km goed gaan of 10.000km en je hebt geluk als hij de normale levensduur haald. Het komt er eigenlijk op neer dat de riem voor een bepaalde spanning is gemaakt, bij meerdere keren opspannen overspan je de riem eigenlijk (zelfde eigenlijk bij een overspannen elastiekje) en zal deze scheuren/knappen met alle gevolgen van dien en weg garantie op de riem fabrikant kan dit achteraf namelijk beoordelen ivm productiefout[/quote]
Beste Karel

Je overdrijft in mijn ogen wel een beetje. Misschien bedoel je dat wanneer een D-riem al enkele duizenden kilometers in gebruik is geweest,
je de riem niet opnieuw moet monteren en spannen, indien je het zo bedoelt heb je gelijk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

ivm mijn achtergrond zie ik toch dat ongeveer 50% van de schade door gebroken d-riemen. De riem opnieuw gebruikt is (van enkele km tot oudere riemen) heeft de garage dit gedaan dan mag hij dat oplossen. Kijk als je de risico`s weet en je wil die nemen prima.

karel2 0

14 jaar

Beste allemaal, ik heb al weer zo'n 10000 er mee gereden, alles gaat goed. dus dat komt wel goed

wytzen 0

13 jaar

Dis riem kun je best een paar keer spannen ...zou anders wel een erg duur grapje worden.
Overspannen is nooit goed maar daar hebben we het hier niet over, doe je het met gevoel is er niks aan de hand en heeft het geen gevolgen voor de levensduur.
Wel oppassen dat is idd nergens aanloopt.
Een riem kan dan wel beschadigen en stuk gaan door snijden of warmte door wrijving.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.