close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Taunus: Druk in carter

Bouwjaar: 1975, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 2.0 l OHC

Hoi,

ik ben een Taunus aan het restaureren, maar ik loop tegen een hoop motor problemen aan. Ik heb een totaal gereviseerde motor gekocht, maar heb hier dus veel problemen mee. Ik heb de motor in de auto gehad, alles aangesloten, liep. ben er toen een stukje mee gaan rijde (400 m) en was toen de helft van mn olie kwijt :S heb er mensen bij gehad, en die kwamen tot de conclusie dat er zuiger veren vast geroest moeten zitten en dat er zo druk int carter geperst wordt (door de lucht die langs de zuigerveren lekt, onder het carter in). Nu ben ik gaan meten met een uitgeboorde bougie en een manometer in welke cilinders de lucht het snlt wegliep, en dit bleek bij drie cilinders aan 1 kant !! het geval te zijn :S bovendien hoor ik aan die kant lucht uit het uitlaatspruitstuk komen... dus kleppen verkeerd gesteld? maar waarom heb ik dan druk in het carter??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mvg, Robert

Geplaatst door

robertH (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou, kleppen verkeerd gesteld denk ik (nog) niet. Ik vermoed eerder dat je de cilinders niet goed op OT hebt staan als je er druk op zet. Als de motor verder goed op alle 6 cilinders loopt, is het geen kleppen-kwestie, zeker niet i.v.m. het olieverlies.
Hoelang heeft die motor stilgestaan na revisie? Vastzittende zuigerveren kan, maar dan hebben ze die motor niet goed weg gezet. Ik neem aan dat de carterontluchting goed is.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

ja hij heeft zeker een aantal jaar stil gestaan.. en in de lage toeren liep de motor wel onregelmatig, maar de ontsteking stond op dat moment ook nog niet netjes op tijd. en met het druk op de zuigers zetten, ik heb meerdere keren op alle cilinders getest, telkens als ik tegendruk kreeg (dus beide kleppen dichtzaten). Maar hoe kun je verklaren dat ik lucht hoor in het uitlaat spruitstuk?

Groet Robert

robertH 0

16 jaar

Tja, dan sluiten de kleppen niet goed af. Deze blijven dan hangen door bijv. een roestrandje aan de klepsteel. Dat roestrandje is dan onstaan omdat de motor (te) vochtig heeft gestaan. En als de motor op 1 zijde heeft gelegen is het ook te verlaren waarom 3 cilinders aan 1 zijde problemen hebben. Dat verklaart ook het onregelmatige lopen.
Uiteraard is een goede klepspeling van belang, maar zet ze even bijv. 0,2 mm ruimer om te zien of het verbeterd. Eventueel een tik op de klep geven om te zien of deze dan verder terug veert en dan wel sluit.
Zo niet, dan zal de boel vermoedelijk toch weer los moeten. Jammer van al het werk, maar als de zuigerveren inderdaad vastzitten, zal het toch moeten. Anders blijft het een oliezuiper.
Ook zou ik de verkoper er eens op aanspreken. Deze had olie in de cilinders moeten doen en de luchtkanalen afdoppen. Dan was dit niet ( zo gauw ) gebeurd.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

er zijn geen externe oplossingen voor vast zitten zuigerveren? gewoon weekje goed in de kruipolie of petroleum zetten? en als de kleppen wat geroest zijn, sluit dit niet weg na tijdje rijden? of beschadig je dan dingen?

Groet Robert

robertH 0

16 jaar

normaal zijn dit toch vrij sterke motoren; loopt ie onder t rijden beroerd .?

anders eens rustig een blokje om rijden en kijken of t verbeterd en dan een conclusie trekken.

320 0

16 jaar

[quote=robertH]er zijn geen externe oplossingen voor vast zitten zuigerveren? gewoon weekje goed in de kruipolie of petroleum zetten? en als de kleppen wat geroest zijn, sluit dit niet weg na tijdje rijden? of beschadig je dan dingen?

Groet Robert[/quote]
Ach, natuurlijk kun je dit proberen. En misschien heb je geluk dat de veren weer lossen. Maar als er echt roest of een roestrand in zit ( of heeft gezeten) dan heb je al beschadigingen op plaatsen waar je het niet hebben wil. En dat kan de cilinderwand zijn, of de zuigerveren en misschien ook de klepstelen.
Maar reken er dan op dat je regelmatig met de oliekan erbij moet.
2 Koppakkingen en een carterpakking zijn de kosten in verhouding ook niet. Trek de koppen er af en het carter er onderuit. Daarna de zuigers er uit en met een hoon door de cilinders gaan. Kun je meteen de slotspeling van de zuigerveren bekijken.
De cilinderkoppen op kop leggen de de compressieruimte vol met benzine zetten om de klepafdichting te controleren. Als alles (weer) dicht is, heb je er later alleen maar plezier van.
Want met een mooi gerestaureerde Taunus rijden met een grote blauwe oliewalm er achter, is ook niet alles.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

oké ik heb gister even een bok in elkaar gelast waar de motor nu inhangt. Maar dit is de eerste keer dat ik aan een auto blok sleutel, dus ik heb erg weinig (geen) ervaring hiermee.. Moet ik bijvoorbeeld eerst de stoterstang loshalen van de kop voordat de kop eraf kan? en kan het stuk tussen de koppen, waar ook de carberateur opzit (weet niet hoe dat heet) blijven zitten of moet dit er ook af?

ow en nog even ter informatie, de motor rookte niet toen ik hem heb laten lopen..

robertH 0

16 jaar

Als je inderdaad zo weinig van motoren afweet ,dan lijkt het mij zeer raadzaam om iemand te zoeken die je kan helpen.
We kunnen je via deze site wel hulp geven,maar ik ben bang, dat dit onvoldoende is.
Het stuk tussen de koppen moet er idd eerst af,daarna de tuimelaars eraf en de stoterstangen eruit trekken,dan de kopbouten gelijkmatig in etappes van buiten naar binnen werkend losnemen (dus nooit bout voor bout in EEN keer losdraaien).
Als er zuigerveren vastgeroest zijn en/of roest in de cilinders,moet de motor OOK flink roken.
Bovendien kan ik me bijna niet voorstellen ,dat je over een afstand van 400 meter dan al zoveel olie kwijt kunt zijn.
Toch wijst een slechte kompressie op 3 cil. weer wel in die richting.
Kortom,zuigers ,cilinders en kleppen inspekteren en waar nodig herstellen(EN zuigerveren kontroleren) lijkt mij de juiste weg.
Let bij het monteren op de juiste aantrekkoppels en laat ons weten hoe het afloopt; dit laten veel vraagstellers helaas achterwege!

E.T.Wiersum 0

16 jaar

ja ik heb er al mensen bij gehad, maar hoor altijd graag van meerdere mensen wat er aan de hand is, kom je vaak een stuk verder in de oplossing.. en ik zal zeker laten weten hoe het afloopt! Ik zal vanavond ook wel even een paar foto's posten, is ook altijd leuk :)

robertH 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Taunus of stel zelf een nieuwe vraag.