Ford Escort: Escort zetec wil niet aanslaan koude start

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: Zetec 1.6

Mijn Escort met Zetec 1600 wil niet aanslaan bij een koude start (start motor draait wel rond).

Indien Lamda Sonde lostrek start de auto wel
- Hieruit concludeer ik dat de accu, onsteking en benzinetoevoer goed is. (Klopt dit??)

- Ik heb gelezen dat bij losgetrokken lamda sensor management een noodprogramma loopt waarbij de overige input sensoren worden genegeerd. Klopt dit? Zo ja, dan zou het toch aan management systeem moeten liggen??

- Tevens heb ik gelezen dat signaal Lamda sonde input bij koude start niet meegenomen wordt. Klopt dit? Dan zou het dus niet aan de Lamda Sonde zelf liggen...

Verder gechecked:
- Compresie en bougies: OK
- Weerstand temperatuur koelvloeistof + bekabeling: OK (ander sensor geprobeerd: geen verschil)
- Weerstand krukassensor + bekabeling: OK
- Weerstand nokkenassensor + bekabeling: OK
- LMM: OK
- Auto duwen in versnelling: Geen verschil

Tips voor verdere storingszoeken welkom!
- Ik weet het niet meer....

Gr,

Bart

bartvdh

Geplaatst door bartvdh (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jjbalmszonen (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je de lambdasonde er dan weer opzet slaat de motor dan weer af? Normaal blijft de motor lopen als je de sonderstekker eraf haalt om even te contr of het aan de lambdasonder ligt. Zet tijdens het lopen eens een V-meter op de voedingsdraad, dan moet hij pendelen van 0,4-0,9 Volt.

bartvdh (0), 14 jaar geleden

[quote=jjbalmszonen]Als je de lambdasonde er dan weer opzet slaat de motor dan weer af? Normaal blijft de motor lopen als je de sonderstekker eraf haalt om even te contr of het aan de lambdasonder ligt. Zet tijdens het lopen eens een V-meter op de voedingsdraad, dan moet hij pendelen van 0,4-0,9 Volt.[/quote]
Indien ik lamdasonde er weer opzet blijft de motor lopen. Tevens pendelt het voltage inderdaad ook tussen 0.4 -0.9 volt. Hieruit concludeer ik dat de lamdasonde zelf wel goed is (dat heeft de garage ook bevestigd).

Wat reeds in andere berichten op problemcar is opgemerkt, dat indien lamda sonde losgekoppeld is. De ecu in een soort van noodprogramma gaat lopen. Dit is wellicht de reden dat motor wel zonder lamda sonde start.

Rootcause nog steeds niet gevonden.

jjbalmszonen (0) PRO, 14 jaar geleden

Nou, de lambdasonde gaat in principe pas werken als de temp van 350 graden is bereikt, dus bij koude start moet hij toch niet de lastpak zijn neem ik aan; weet je zeker dat als hij niet wil aanslaan de vonk en benzinedruk goed blijft?

bartvdh (0), 14 jaar geleden

[quote=jjbalmszonen]Nou, de lambdasonde gaat in principe pas werken als de temp van 350 graden is bereikt, dus bij koude start moet hij toch niet de lastpak zijn neem ik aan; weet je zeker dat als hij niet wil aanslaan de vonk en benzinedruk goed blijft?[/quote]
- Klopt daarom denk ik ook dat het "niet" aan de lamda sonde ligt.
- Vonk weet ik zeker dat goed is.
- Benzine druk weet ik niet, deze kan ik zelf niet meten. Wel zou dit erg vreemd zijn als dit het is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat wanneer ik de lamda sonde lostrek de benzine druk veranderd (de auto start namelijk meteen als ik de lamda sonde lostrek).

- Zelf denk ik nog aan de injectoren. Deze heb ik nog niet doorgemeten. Dit omdat ik geen led-tester heb. Tips welkom hoe ik deze het beste kan meten met enkel een multimeter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.