auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! đźš—đź’ˇ

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Mondeo: Flikkerende verlichting, auto blijft soms optrekken

Bouwjaar: 2001

Volgende mankementen komen soms (bijna dagelijks) voor op mondeo clipper 7/2001 tddi 115pk, 170.000 km.
Alle verlichting flikkert, voornamelijk de eerste 20/30 minuten. Dit zowel bij de controlelampen, radio, klok als hoofdverlichting.
De laatste 6 maanden heeft het lichtje van de alternator een 5 tal keer zeer kort opgelicht ( gedurende 1 seconde of zelfs minder).
Ook blijft de wagen in alle versnellingen bij lage snelheid en in lage toeren bij het loslaten van het gaspedaal meestal vanzelf optrekken tot ca 1200/1300 toeren. Indien het rempedaal eventjes zacht wordt ingedrukt zakt het toerental terug naar 900 waarna het weer opklimt tot 1200/1300 toeren. Bij het induwen van de koppeling daalt het toerental tot de normale waarde van ca 900 toeren. Af en toe blijft het toerental bij ingedrukt koppelingspedaal echter ook op 1100 toeren hangen, maar zakt dan even later terug naar 900 toeren.

Geplaatst door

Harry4182 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nog vergeten te melden: wanneer de verlichting flikkert, draait ook de motor een beetje nerveus. Het stationair toerental gaat dan lichtjes op en neer

Harry4182 0
badge

19 jaar

Professional??????

chaan 0
badge

19 jaar

Idd en mag ik daarom de mening van andere collega's niet vragen?
Ik had wel een gedacht over dit probleem maar weet ook niet alles hoor. Ik wou gewoon een tweede opinie om het probleem van mijn klant op te lossen.
Dit was mijn eerste vraag op dit forum, maar blijkbaar wordt het hier niet al te serieus genomen.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Een ruildynamo en een nieuwe accu doen wonderen denk ik op deze auto.

Hans

Hans4037 0
badge

19 jaar

Bedankt, ik dacht ook wel dat de oorzaak bij de alternator te zoeken was. Ik wou zekerheid om mijn klant niet voor onnodige kosten te plaatsen.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Wil je het zeker weten dan moet je toch een V4 meting doen.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

misschien heel simpel, maar heb je geen massaprobleem ?
bv tussen de motor en de carosserie ?

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Als de wagen binnenkomt zal ik idd eerst de massa en aansluitingen alternator eens kontroleren, nadien even langs de Ford garage rijden en aan de computer hangen.
Het is eigenlijk raar dat dat flikkeren slechts korte tijd duurt, waarna alles weer normaal functioneert.
Ik heb deze vraag gestart omdat ik een verband zocht tussen dat flikkeren en het naar een hoger toerental klimmen van de motor (wat dus ook niet altijd het geval is), maar het zouden best twee aparte problemen kunnen zijn.
Mijn eerste gedacht was de alternator of eventueel de stuurmodule (autocomputer). Ik weet eigenlijk niet of de alternator de stuurmodule ontregelt of het net de stuurmodule is die de alternator ontregelt (als dat al zou kunnen). Indien het de alternator zou zijn (regelaar/koolborstels of defecte diode)verwachtte ik dat het controlelampje meer of langer zou branden of de accu met de tijd zou leeg geraken. Dit is dus niet.
Zal dus nog wat opzoekwerk volgen als er bij Ford niets uit de bus komt.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Bij het lassen van metaal zie je (bij de massaklem) ook vaak een paar seconden vonken voor er een vonkvrije verbinding is. Vandaar mijn suggestie. Sjaak.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

airco in de auto? gebeurt het bij in-/uitschakelen van de aircopomp??

Alex218 0
badge

19 jaar

Airco aanwezig, maar het euvel doet zich ook voor als de airco niet aanstaat.
Daarstraks bericht gekregen dat lichten van de auto bij het vertrekken weer knipperde. Normaal duurt dit 15/20 minuten. Toevallig was er een regenbui. Na het inschakelen van de elektrische voor- en achterruitverwarming was het flikkeren onmiddellijk gedaan. Misschien toevallig. Heb bij wijze van test gevraagd om de volgende keer de grote verbruikers nog eens bij op te zetten. Ook het omhoog klimmen van toerental heeft hij die avond niet voorgehad.

Harry4182 0
badge

19 jaar

klinkt zo alsof je een massaprobleem ergens hebt.. maar dit zijn inderdaad de lastige klussen

succes

Alex218 0
badge

19 jaar

harry maak je maar niet druk over de 1e reactie van chiel haantjes ik weet niet wat die jongen heeft maar hij is nog al snel van slag volgens mij ik kreeg nl ook dat soort reacties omdat mijn bericht per ongeluk 2x op deze site stond kijk maar naar de vraag even verder op in de lijst van ford over het toerental van de escort rs 2000.
dus maak je vooral niet druk de rest van de mensen hier geven wel goede hulp gelukkig.
groeten frans

frans3253 0

19 jaar

Ik maak er mij ook niet druk om hoor. Ben blij met zijn professionele uitleg over het probleem. Zegt genoeg over zijn "professionele" kwaliteiten. Zo kan ik ook 281 antwoorden geven.

Voor de anderen: niets dan lof. Mettertijd zal het probleem wel opgelost geraken, maar zoals eerder is gezegd, een massaprobleem is soms zeer moeilijk te vinden. Ik vrees echter dat het meer dan een massa probleem is, al hoop ik stilletjes (voor de rekening van mijn klant dan)dat dat Sjaak en Alex toch gelijk hebben.

Harry4182 0
badge

19 jaar

ik bedenk me iets; als je de auto nou langer hebt kan je eens spanningen /stroom meten bij de zekeringen.

Als het begint te flikkeren, is er sprake van een stroom/spanningswisseling. Als je bij de zekeringkast groep per groep naaloopt als de storing aanwezig is, kan je misschien veel extra zoekwerk voorkomen. Weet niet of de storing oproepbaar is...

Een tweede gedachte die ik krijg is dat de spanningsregelaar op de dynamo (als die daar zit, heb net geleerd dat er smart-charge systemen zijn bij Ford) gewoon af en toe loopt te muiten.

Voor de smart-charge uitleg (voor mij nieuw) lees:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

Succes

Alex218 0
badge

19 jaar

Ik weet ook niet of de regeling op de alternator zit of in de computer . Dat vroeg ik mij ook reeds af in mijn eerdere posting van 29/7. Ik moet het allemaal eens opzoeken.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Harry!
Volgens mij moet je beginnen met de laadspanning te meten!
Gewoon met multimeter op de accu(controleren op grote schommelingen)ik verwacht namelijk dat de dynamo niet goed is.
Verder is het misschien verstandig door ff te proberen met een extra massakabel evt.starterkabel van motor naar carr.
en ook misschien van dynamo naar motor of accu min pool.
Kun je een scoopbeeld bekijken?of dynamo ff demonteren en naar
dynamo/starterboer voor controle.

succes Hub

h.hannemann 0
badge

19 jaar

Klant liet weten dat na het opzetten van voor- en achterruitverwarming + alle lichten het flikkeren stopte. Hij heeft dit 3 keer gedaan, telkens onmiddellijk gedaan met flikkeren.
Deze morgen even bij de klant langs geweest met mijn multimeter. Wagen had nog niet gedraaid.
gemeten: 12,57 volt, kontakt aan 11,35 volt, starten 9,96 volt, bij draaiende motor loopt de spanning op tot 15,30 volt en begint de boel te flikkeren, na opzetten van lichten + ruitverwarming daalt de spanning terug naar 14,20 volt en blijft nadien vrij stabiel. Flikkeren is dan ook gedaan. Motor stilgelegd en spanning op de batterij was aanvankelijk 12,90 volt maar na een tijdje zakte ze terug naar de eerste waarde van 12,60 volt. Bij kontakt aan brand het lampje van de laadspanning en gaat onmiddellijk uit wanneer de motor draait.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Harry!!!! stop met die dynamo.
15.3volt is te HOOG.
die regelaar(in de dynamo is waarsch.stuk)
blijf niet verder zoeken,straks is meer stuk!!
Advies:beste en goedkoopste oplossing..Ruildynamo
evt.kun je de dynamo ff op de testbank laten controleren
ter bevestiging.

succes Hub

h.hannemann 0
badge

19 jaar

Hub, ik hoorde recent dat oa ford werkt met smart-charge systemen die kortstondig tot rond de 15V kunnen laden. Regelaar zit ook niet in de dynamo meer maar in de computer.. in een eerdere reaktie in dit topic verwijs ik naar die info. (was voor mij ook nieuw)

Alex218 0
badge

19 jaar

Dat was ook de reden dat ik die vraag gesteld had. Is de regeling via de alternatorregelaar of via de computer.
Tot hiertoe nog geen antwoord daarrond.
Ik was vorige week even gaan kijken naar die wagen, maar de alternator zit helemaal achter de motor en is bovendien ingekapseld. Ik kon daardoor dus ook niet zien of er eventueel een regelaar op zit. Eventueel zit de regelaar zelfs ingebouwd in de alternator.
De Ford garage is momenteel met verlof, ik kon er dus ook niet terecht. Voorlopig is het probleem even onder controle door de voor- en achterruitverwarming bij de start enkele seconden in te schakelen.
Mijn leverancier heeft geen ruilalternator voor de mondeo 2001 TDDI en ook in hbase of masterbase is er niets te vinden.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Harry,

als de regelaar niet in de dynamo zit, zou hij dan op een dynamotestbank niet gewoon blijven doorladen?? Suggestie is dus; neem de dynamo eens los en drop die bij je revisiebedrijf.. Vaak hebben die ook wel kennis van welk systeem er in jouw auto zit.

Succes; ben benieuwd of het daarin zit!

Alex218 0
badge

19 jaar

harry,
Indien je probleem nog niet opgelost is ga dan naar een goeie forddealer. Deze mondeos hebben op tijd een soort "upgrade" nodig. Zij verliezen een deel van het geheugen. Bij ford maken ze de computer leeg (zoals bij uw harde schijf op de pc) en plaatsen dan alles met de wds-comp. terug, incl. de nieuwe upgrades. Ik heb dit reeds laten doen en heb telkenmale een nieuwe auto bij wij ze van spreken teruggekregen. Kostprijs een 100 euro. Proberen waard man!

jhl 0
badge

19 jaar

Jan ik had op problemcar reeds gelezen dat een upgrade soms nodig was. Bij mijn weten nog nooit gebeurd op deze wagen. Zodra de Ford garage terug uit verlof is zal ik dit zeker met de klant bespreken en erop aandringen om het te laten doen. Kan ik ook ineens zien welke foutcode's er momenteel inzitten. Ik schrijf het resultaat hier neer.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Mooi verhaal..... kijk eens bij weerstand ventilator in de tunnel van de ventilator voor radiateur.....

Ties11431 0
badge

19 jaar

Harry, je moet eens doen wat ties zegt, en dat kun je het makkelijks doen door de auto te starten, airco aan en luisteren of de koelvin met een constante rustige snelheid draait of dat hij af en toe met een hoog toerental draait, is dit laatste het geval dan weerstand vervangen+stekker, want deze verbrandt ook. succes.

kalejanus 0

19 jaar

Bedankt voor de uitleg. Ik zal morgen nog eens bij de klant langsgaan.

Harry4182 0
badge

19 jaar

Beste Harry, na lang speuren ben ik deze berichtenreeks tegen gekomen en het beschrijft precĂ­es het probleem dat ik hem met mijn Mondeo tddi 85KW.
Tot op heden is twee Ford dealers niet gelukt de oorzaak te achterhalen, vooral omdat net dan het probleem zich dan niet voordoet en er geen foutcode wordt opgeslagen.
Ik ben dus heel benieuwd wat uiteindelijk jouw oorzaak was en welke de remedie. Kan je me verder helpen? Groet, Jan

JanT5139 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.