close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Focus 2.0 automaat 2004 motor kookt, totaal geen koelventilator

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Vanmiddag ineens rook uit de motorkap.
Gelukkig geen brand, maar kokende motor.
Snel thermostaat gehaald voordat wnkels sloten.
Motor was toen al afgekoeld. Thermostaat vervangen. Systeem bijgevuld.
Slangen zijn aan alle kanten warm, maar geen enkele ventilator aan.
Zelfs niet als de climate controle airco aanstaat. Normaliter airco aan -> ventilator aan.
Alle zekeringen in extrta zekeringkast in het motorcompartiment gecontroleerd, alles ok.
Wie kan me helpen, mijn auto staat vol spullen die morgen naar een demonstratie moet !!

Geplaatst door

jeepee5245 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

jeetje man, op zo'n korte tijd zal je wel niet veel anders kunnen doen dan een draad leggen rechtstreeks van de accu (liefst toch wel via één of andere zekering) naar de ventilator

mischien heb je geluk en kun je de draad volgen vanaf de ventilator en de connector van de sensor loshalen en overbruggen (als je tenminste niet in één of ander enorm brok electronica belandt.)

allebei verre van fraai, maar als je morgenochtend vroeg al weer weg moet......

succes
theodoor

Minnema 0

16 jaar

Relais K46 onder de motorkap door lussen, moet ie op hoge snelheid gaan draaien.
Als je voor de auto staat de meest rechtse bovenste relais,,volgens mij.

Controleer of er spanning komt op zekeringnummer 6,9,65,29 met draaiende motor.

Postie 0
badge

16 jaar

[quote=Postie]Relais K46 onder de motorkap door lussen, moet ie op hoge snelheid gaan draaien.
Als je voor de auto staat de meest rechtse bovenste relais,,volgens mij.

Controleer of er spanning komt op zekeringnummer 6,9,65,29 met draaiende motor.[/quote]
Ik ga dit nog even proberen, beide enorm bedankt voor de snelle reacties..
Ik meld de voortgang !

jeepee5245 0

16 jaar

Helaas, op alle zekering spanning aanwezig. Zonder zekering 9 slaat hij af. Relais K46 is denk ik K16, deze via een linkje doorverbonden, geen ventilator. Zo te zien is dat stand 2. Daarna relais K15 doorverbonden, ook geen resultaat. Dit wordt een probleem denk ik......

jeepee5245 0

16 jaar

ja, dit had alles in zich om een latertje te worden maar héb je nou geprobeerd om de ventilator rechtstreeks aan te sluiten?
Stekker van de ventilator trekken, even met een draadje rechtstreeks vanaf een stevige zekering of van mijn part vanaf je sigarette aansteker op je ventilator en kijken of hij draait.

heb je ook nog gekeken of hij vast stond?
een heel enkel keertje verschuift zo'n ventilator als het ware een stukje op de as en trekt hij zich zelf eigenlijk klem in zijn lagertjes of behuizing.

oh ja, ik bedoel het niet flauw, maar dan weet je ook meteen of het niet domweg een draadbreuk is.
we zijn nu eenmaal wel eens geneigd om dat soort voor de hand liggende dingen te vergeten

Minnema 0

16 jaar

Ventilatoren staan niet vast, ik kan ze zo met de hand een setje geven en dan draaien ze vrolijk rond. Ik ga kijken of ik ze nog voor de test direct op de accu kan aansluiten..

jeepee5245 0

16 jaar

ik hoop dat het lukt.

voor de test kun je gewoon een tweelingsnoertje of zo nemen, maar denk er alsjeblieft om dat je een serieuze draad gebruikt voor de "definitieve" oplossing.
een te dunne draad kan gaan smeulen en let ook op punten waar de isolatie van de draad kapot zou kunnen gaan tijdens het rijden.
het moet natuurlijk niet nóg warmer worden onder de motorkap
better safe then sorry zoals de fransen zeggen

Minnema 0

16 jaar

Nou, vandaag dan maar eens verder gezocht. Stekker losgehaald die aan de binnenzijde van de radiator zit, om te meten of daar spanning op stond. De stekker zag er van buiten prima uit, mar van binnen dit resultaat.....
de pennetjes schoon geschuurt en met kontaktspray ingespoten. Autostarten, airo aan en ....... ventilator gelijk aan. Kennelijk dus niets kapot, alleen een stecker verbinding. Is dat een Ford Focus kwaal die via een service note verholpen had moeten worden, of gewoon pech ?

[url=http://imageshack.us][img]http://img267.imageshack.us/img267/6827/...[/img][/url]

jeepee5245 0

16 jaar

Probleem dus opgelost.

Het is niet speciaal een Ford kwaal hoor.
Het is wel vaker zo dat wanneer electrisch iets aan een auto niet meer werkt, het vaak een kwestie is van slecht kontakt.
Slechte massa bv geeft dan vaak problemen met verlichting of zo.
Als een auto wat ouder wordt kan zoiets zeker gebeuren.

Lekker door kachelen met die Fofo. Doe ik hier ook. Verder een probleemloze auto aan deze kant.

Gr Fred

kombikart 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.