close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus: Focus, welke rol is zwakke schakel?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 Diesel 66 kw

Welke rol geeft eerst een gefluit, en na een tijdje schurend geluid? Ik heb in het verleden gelezen dat de Focus diesel ergens een zwakke rol had, spanrol of looprol multiriem, of spanrol distributie. Natuurlijk vergeten welke. 40d km geleden is de distri-riem met spanrol vervangen, en de multi-riem zonder de rollen. 15d km geleden is hij, vooral bij koude motor, beginnen tjirpen, een fluitend zacht geluid produceren zoals je wel vaak bij die Focussen hoort. Maar onlangs is dat gefluit veranderd in een ruis, een licht schurend geluid. Ik ga natuurlijk beginnen met het afbouwen van de multi-riem, en dan luisteren of hij het nog doet. Maar ik vrees dat ik dat maar enkele seconden mag doen, omdat de waterpomp dan ook niet meer meedraait. Daarom zou het handig zijn om al vooraf een indicatie te hebben van de meest frequente boosdoener in dit verhaal.

Geplaatst door

LOMAX (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Spanrol multiriem

Postie 0
badge

12 jaar

Bedankt, daar ga ik dan zo snel mogelijk werk van maken. Is er intussen al een losse vervangrol voor dit systeem te krijgen, of is het nog steeds de hele houder met rol?
Moeten er veel andere onderdelen gedemonteerd worden (motorsteun, stuurbekrachtiginspomp, ..) of kan ik er langs de wielzijde ook bij? De riem moet niet vervangen worden, die is nog relatief 'jong', en kan dus grotendeels blijven zitten. Ik ga hem alleen even van de krukas wegnemen om te laten draaien zonder multiriem, luisteren of het geluid dan effectief weg is.

LOMAX 0

12 jaar

Hopla, klaar. Toch drie uurtjes bezig geweest, vooral omdat je natuurlijk eerst probeert om zo weinig mogelijk te demonteren. Fout! Best dus inderdaad servo-vloeistof reservoir wegbinden, koelvloeistofreservoir idem, brandstoffilter volledig wegnemen (meteen vervangen), maar vooral de toevoerslang en buis van turbo losnemen, en de servopomp ofwel uitbouwen, ofwel zover mogelijk de slangen losmaken en de pomp zo hoog mogelijk opheffen om de spanrolbeugel uit zijn redelijk lange bouten te laten glijden (dan heb je het geklieder met servo-olie niet). Ideaal zou ook de oliefilter verwijderd moeten worden, dan kan je onderaan beter aan de bouten en schroeven, en komt de hele spanrol beter onder de wagen vandaan. Laat je de filter zitten, dan is het wat priegelen om de rol naar beneden te puzzelen, maar het lukt. Je moet dan wel de schroeven op 'de tast' losmaken, een langere dop 15 doet hier wonderen.
Een schema van de juiste looproute voor de riem is geen luxe, je kan hem toch wel fout leggen in het doolhof van rollen en wielen.

LOMAX 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.