Mijn Ford focus tdci start als de temperatuur daalt steeds slechter. Dit was vorig jaar ook al zo. Herhaaldelijk de dealer bezocht voor oplossing van het probleem. Met veel moeite de winter doorgekomen. Nu begint het weer opnieuw. Wat is het euvel:
Het begint ongeveer als de temperatuur ± 10 graden is , dan start de motor minder soepel. De eerste ± 1,5 km. houdt de motor in, je voelt kleine schokjes.
Als de temperatuur verder daalt start de motor steeds slechter en lijkt eerst op 3 cilinders te willen lopen. Loopt eerste halve minuuut onregelmatig, veel rook en sterke diesellucht buiten. Daarna onder het rijden weer inhouden.
Als de temperatuur verder daalt naar vriespunt start de motor wel maar blijft niet lopen, vaak zijn meerdere pogingen noodzakelijk.
Als de motor op temperatuur is gekomen is er niets meer aan de hand. Loopt goed, trekt goed zonder inhouden, afgelopen zomer met caravan naar frankrijk , afgezien van iets hogere motortemperatuur bij helling geen problemen met trekkracht. Ook geen rook bij gasgeven. Geen overmatig olieverbruik. Er gaat ook geen storingslampje branden. De auto heeft 220.000 km gelopen.
Wat is er tot nu toe door de garage aan gedaan;
Voor de doorsnee werkzaamheden aan de auto ga ik altijd naar de universele garage in de buurt. Voor complexere storingen ga ik naar de ford dealer.
Vervangen zijn de gloeibougies en startmotor, 2 jaar geleden is de koppeling vervangen incl. dubbelmassa vliegwiel, de rubber brandstofslangen in het motorcompartiment zijn vervangen, de nokkenassensor is vervangen. Er zijn geen foutcodes in de computer. De auto is uitgelezen tijdens het rijden, geen bijzonderheden. Om lucht in het syteem uit te sluiten is de brandstofleiding aan een apart tankje aangesloten.
Resultaat van dit alles is dat ik al veel geld kwijt ben maar dat de auto nog niet altijd goed start.
Mijn vertrouwen in het opsporen van storingen zonder foutcode in het systeem door de ford dealer is inmiddels tot het nulpunt gedaald. Zij hebben gemeld dat er wel een nieuwe update voor de auto beschikbaar is. Maar op mijn vraag of daarmee het startprobleem wordt opgelost is het antwoord "misschien". Misschien kan iemand iets vertellen over de resultaten van updates m.b.t. starten. Voordat ik verder geld in steek zou ik een paar bruikbare tips op prijs stellen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik herken dit probleem van mijn eigen Ford Focus 1.8TDCI uit 2003.
Echter heb ik geen last van het inhouden en afslaan, wel het slechte startten en op 3 cilinders lopen. Ikzelf ben monteur bij Ford en heb de update van de motorregelcomputer wel uitgevoerd, dit had als resultaat dat de motor niet meer op 3 cilinder liep na het startten, echter moest ik bij echte kou ook altijd 2 a 3 X startten.
Ook ik heb de gloeibougies e.d. al vervangen, echter zonder resultaat.
Ik heb nu in de planning staan op de klepspeling te controleren en de verstuivers te laten testen.
Ik heb ook nog gedacht aan de brandstofpomp, echter is de brandstofdruk tijdens de koude start hoog genoeg dus verwacht hier geen problemen mee.
Als dit uitgevoerd is zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
Zou jij hetzelfde kunnen doen, mocht het probleem verholen zijn?
Ik begrijp uit de reactie dat de update wel tot enige verbetering kan leiden. Ik ga dit ook laten doen en zal het resultaat hier plaatsen.
Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen uit het testen van de verstuivers. Het zou kunnen dat 1 of meer verstuivers niet goed zijn. Maar ik vraag me wel af waarom je verder onder het rijden hier niets van merkt ( in mijn geval na ±1 a 2 km) en er alleen problemen zijn bij de koude start. Ik neem aan dat defecte of niet helemaal "frisse"verstuivers de prestaties beïnvloeden en ook in warme omstandigheden geen soepele of vloeiende vermogensopbouw tot gevolg hebben. Of kan de motortemperatuur de werking van verstuivers beïnvloeden? Overigens is bij mijn auto vastgesteld dat de temperatuursensoren ( het zijn er in totaal 3 is mij verteld die waarden doorgeven) goed zijn.
12 jaar
Idee: Ik heb in mijn werkplaats een keer een audi gehad (benzine weliswaar) die in koude omstandigheden erg moeilijk wilde starten en ook op 3 cylinders liep.
Na veelvuldig uitlezen en zoeken naar het probleem kwam ik erachter dat in de auto de verkeerde olie zat, met als resultaat dat door de combi van verkeerde olie en hydraulische klepstoters de compressie wegviel op 1 of zelfs meerdere cylinders.
Na veelvuldig starten en een een tijdje te laten lopen was het probleem voor de rest van de dag weg. de volgende ochtend begon het opnieuw.
Ik heb de motor gespoeld met een flush middel en vervolgens de juiste olie en een nieuw filter en het probleem was weg.
Kan me voorstellen dat een auto met meer dan 200.000km ook licht vervuild kan zijn, vuil in oliekanaaltjes naar de hydr.stoters kan natuurlijk ook voor gedonder zorgen.
Wellicht uitkomst? ik kwam er achter door compressie te meten bij een koude motor.
In mijn auto zit de juiste olie. En de 1.8 TDCI heeft geen hydraulische klepstoters.
oh ja... sch%$t !! die moet je nog stellen met plaatjes....
Maarre.. is je klepspeling wel goed dan? heb je dat gecontroleerd toevallig?
Nee. Dat staat nu in de planning om te gaan doen. Alleen even tijd vinden...
Hoe is dit destijds opgelost??
Heeft het kleppen stellen geholpen??
alvast bedankt!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar