auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka: Ford Ka 1.3i Duratec, rare symptomen kvs.

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i Duratec

Beste "forummers",

De Ka van mijn zusje doet iets raars, hij trekt het koelvloeistof (hierna kvs) systeem vacuüm.
Het niveau daalt in 2 minuten ongeveer 2~3mm.

Lang na afkoelen en opendraaien expantievat dop, hoor je hem sissen en begint de boel te borrelen.

Ik vermoed een lekke koppakking, MAAR zou er dan geen overdruk op moeten komen?
Er is geen overdruk, geen sludge in oliedop / peilstok, olie knettert niet, motor rookt niet na warmrijden.

Zusje heeft WEL plm. 25km met een oververhitte motor gereden nadat het lampje ging branden.

Wat moet ik met dit probleem aan?
Overigens nette stille loop, netjes stationair en geen vermogensverlies.

Zelf heb ik wel wat sleutelkennis, maar nog geen ervaringen met de Ka of dit specifieke probleem.

De retour van kvs stroomt wel, maar vergeleken met mijn alfa 156 1.9jtd is het een zeikstraaltje hah.
Ook borrelt het wat na bij een koudstart, maar dit word als snel minimaal (gaat niet helemaal weg).

Hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven, ik hoor graag wat ik kan / moet testen om een eenduidige conclusie te trekken.

Koppakking ga ik waarschijnlijk zelf vervangen, voor mij de eerste keer. Als het wel de pakking is dan vervang ik rekbouten,cilinderkoppakking, klepdekselpakking en indien nodig de kop zelf (als blijkt dat deze gescheurd is), tevens stel ik de kleppen opnieuw na montage.
Ik hoop op een gouden tip en daarmee een hoop kosten en tijd..

Alvast bedankt!
Groeten,

Sander.

Geplaatst door

sanscorp (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

aangevuld, kan iemand de eerste vraag beantwoorden?

sanscorp 0

10 jaar

Mooi, daar doen we het voor. Ik heb het gelezen en zou het even afwachten alles wat je noemt is normaal en je verliest geen koelvloeistof. Heb je een duidelijk symptoom, dat je zorgen baart? Als je het niet vertrouwd zou je een koppakking test kunnen laten doen.

Zo lang alles goed werkt, niet warm loopt, je geen koelvloeistof verlies hebt zou ik het afwachten.

Highway 745
badge

10 jaar

Nou wat ik niet vertrouw is dat het KVS vat vacuüm trekt..
normaal staat er druk op en geen vacuüm.

wat mij ook zorgen baart is dat het vacuüm niet verdwijnt na enkele dagen stilstaan.
Als je dus na zeg 2 dagen de dop van het expantievat los draait dan zie je het niveau van ver onder min stijgen naar max.

Daarnaast is het temperatuurlampje gaan branden en heeft ze daar plm 30 kilometer mee doorgereden op de snelweg.

sanscorp 0

10 jaar

Zit er ook geen vacuumklepje in de dop? Wellicht even laten testen of andere dop monteren.

vr.gr. Theo

Er zit een overdruk klepje in de dop, geen vacuümklep. Nogmaals, hoort kvs niet uit te zetten bij warm worden?
Vacuüm ken ik niet in een kvs systeem

sanscorp 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.