Ik heb een ford transit met een gereviseerde motor, alleen krijg ik hem niet goed lopend.
Ik heb ook de carburateur gereviseerd, en nieuw puntjes, bougies, verdeelkap, condensator
en bougiekabels vervangen, maar hij blijft beroerd lopen. Als ik de ontsteking te vroeg zet,
dan lijkt het wel of de zuigers tegen de kop staan te rammen, en zet ik hem te laat, dan krijg ik backfire,
en zit er maar 1 afstelschoef op de carburateur voor het stationaire toerental, en die staat al ruim zat,
hij stinkt naar de benzine. Als de motor loopt, dan lijkt het wel of er geregeld een vonk overgeslagen word,
en als je dan een stukje rijd, dan merk je meteen dat hij niet goed op alle 4 cilinders loopt, dus wie weet wat
er aan de hand kan zijn? Ik heb een dure afstellamp voor de ontsteking gekocht, en heb de puntjes op 0,4mm
gezet, en geeft de dwell angle 52 graden aan, en volgens het boekje moet dit 53 zijn, dus een graadje verschil
dus te verwaarlozen. Een kennis van mij zei dat het wellicht eens aan de bougies zou kunnen liggen, en ik een
ander merk moest proberen, en zover ben ik dus nog niet. Verder heb ik nog eens de kleppen gesteld, maar ook dat
haalt niks uit. Kan het nog een uitgedroogde bobine zijn? Die wellicht te weinig spanning opbouwd?
Ook heb ik de hele ontsteking tijdens de revisie even zover mogelijk uit elkaar gehad, en diens asje liep
wel erg stroef, maar het is dan ook een oldtimer van bijna 45 jaar oud, dus die heb ik met WD40 ingespoten
en weer soepel draaiend gekregen, en zit er verder geen speling op. De bougiekabels zijn geen weerstandskabels
en zo ook de bougies niet, dus weet ik niet waar ik het nog zoeken moet.
Ik heb nog wel een 2traps carburateur met spuitstuk liggen, maar aangezien hij loopt alsof er geregeld een vonk
mist, denk ik dat het daar niet aan kan liggen, dus moet het wel een ontstekingprobleem zijn, want hoe anders stink
hij zo naar de benzine?
Link naar een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=tnm1Mrfl1...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo slecht loopt de motor niet ! Om zeker te weten of de verbranding goed is zet een uitlaatgas tester aan.
Afstellen doe jij op het gehoor ??? Heeft de as van de ontsteking echt geen speling ? Dan is dit de eerste . Vooral de bovenste wordt spaarzaam gesmeerd ( lees niet ).
Eigenlijk moet je een scoop gebruiken om de variatie in de ontsteking te zien .
Kijk hoeveel voorontsteking de motor maakt zonder en met vacuum . Een dubbele carb. monteren zonder de ontsteking aan te passen kan niet .
De ontsteking met een enkele carb. gaan veel vroeger dan met een dubbele. Het is maar een weet.
Succes.
Hoi punt, Ik heb geen uitlaatgastester, en kan niet ergens heen omdat hij niet verzekerd is omdat hij verkocht word,
dus dat wordt moeilijk. en dan hebben we het toch over de carburateur afstellen als het om op gehoor gaat?
Want voor de ontsteking heb ik dus een afstellamp
Verder blijf ik nu denken aan de bobine, want ik heb zoiets al eens eerder meegemaakt met een heftruck, en dat
was met een nieuwe bobine opgelost, maar zeker weten doe ik dat dus niet. Ik zal morgen de speling nog eens controleren
op het asje, en zou ik de bobine eens door kunnen meten, alleen weet ik niet welke waarde die moet aangeven, dus als jij dat
weet, dan hoor ik dat graag.
10 jaar
Neem een waarde van 4 ohm voor het laagspannings deel en 10 tot 12 kohm voor de bobine uitgang .
Kijk of je nog een blauwe bobine van bosch kan begaan .
Speling op de as, dan is de vooronsteking maar een slag in de ruimte . Heb vroeger bij opel die busjes vaak vervangen .
Bij werkplaatsen voor startmotoren zijn deze wel verkrijgbaar .
Groeten
Bedankt punt, ik zal morgen eens kijken.
10 jaar
Zit er nog wel een voorschakelweerstand in het ontstekingscircuit?
Heb je bij het reviseren van de carburateur het kogeltje niet vergeten?
Is het membraan ook gecheckt?
De distributie staat op tijd?
10 jaar
Je bedoeld dat porseleinen blokje?
Verder ben ik het kogeltje én gewichtje niet vergeten,
en heeft de carb een revisiesetje gehad dus ook en nieuw membraam.
En de distrubutie staat ook op tijd. (gloednieuwe tandwielen gemonteerd) Kwestie van de merktekens tegenover elkaar zetten.
10 jaar
Als er wel een voorschakel-weerstand zit gemonteerd is een 1,8 ohm bobine voldoende .
Er is dan ook vaak een startmotor met meerdere aansluitingen aanwezig om die weerstand tijdens het starten te omzeilen .
Dit geeft een sterkere ontsteekspanning ondanks de spanningsval tijdens het starten .
Kijk eens hoe het bij jouw wagen zit . Is het al hy-tec ?
Succes.
Je vergeet te vertellen of dat nou dat porseleinen blokje is. wat naast de bobine zit.
Verder heb ik vandaag gewoon een nieuwe bobine besteld, en gewoon het type auto doogegeven, en dan ga ik ervan uit dat
het dan de geschikte bobine is. Ik schrok wel vd prijzen, want die liepen op tot wel 80 euro, en heb ik er nu een voor 35 euro.
Ik ben alleen het merk vergeten, maar weet wel dat ik er nooit van gehoort heb.
10 jaar
Meet dan de primaire-weerstand en meld die even.
Kunnen de techneuten je nog van advies dienen .
Hoe is de mechanische conditie van dat nieuwe blok ??
Er waren toen LC en HC blokken , misschien heeft de jouwe wel superbenzine op het verlanglijstje staan.
Groeten.
Ik heb dus de nieuwe bobine er tussen gezet, en toen liep hij nog beroerd, dus zat ik te denken aan wat een kennis zei, en ik onwaarschijnlijk vond, en dat was dat bougies soms al nieuw in de verpakking niet deugen, en bij 1 was dat al het geval, want die was gewoon nat, maar nu komt het, een 2e bougie had weer dat het hakse nokje tegen de electrode zat, en ik zeg weer, want dat had ik in het begin ook toen de motor net gereviseerd was, want toen heb ik nog eens de kleppen gestelt, en daarvoor de bougies er uit gedraaid zodat ik de motor makkelijker met de hand rond kon draaien, en toen was dat ook al het geval, en dacht ik dat ik hem had laten vallen, dus haakje weer recht gezet en op maat, en denk er verder niet bij na, en ga weer verder met andere dingen die nog af moesten, en het afstellen wel later kon. Dus nu ben ik met dat afstellen bezig wat maar niet lukte, dus bougies eruit en dus de een nat en de ander weer een krom pennetje, dus nieuwe bougies gekocht, (bosch) daar een merk op gezet zodat diens pennetjehorizontaal tov de zuiger komt te zitten, en dan niet meer geraakt kan worden, en waarempel, hij loopt nu goed en stinkt ook niet meer naar de benzine, en slaat niet meer over, maar......wat ik nog niet verteld heb, is dat er ook een rare klop in de motor zit als je gas geeft en dan weer loslaat, dus net zo'n rammeltje alsof de uitlaat ergens tegen de carrosserie klappert, maar dat geluid zit dus in de motor, en dat is dan weer het volgende probleem en heb ik daarvan een filmpje gemaakt, dus luister zelf maar.
http://www.youtube.com/watch?v=Y4tfNvkvC...
Nou vraag ik me af waarom de zuiger tegen de bougie aan heeft getikt, want dat was maar op 1 cillinder het geval, en wel weer dezelfde als de eerste keer, dus vraag ik me af of de kop dan niet teveel of scheef gevlakt is? Hoe dan ook, de zuiger moet dus
de bougie geraakt hebben, wan hoe anders komt dat pennetje krom? Dus zou dan toch niet de drijfstanglagers van die zuiger
er uit kunnen liggen?
10 jaar
De motor ziet er nog mooier uit dan in 1974 toen hij nieuw was.
Maar Ik zou hem niet meer laten lopen tot je weet wat het is, als je hem hebt laten reviseren terug er mee.
Anders zul je zelf weer aan het sleutelen moeten oliedruk meten en volgens mij zit die drijfstang niet lekker ,succes.
Ford caprie v6 was de eerste die ik gereviseerd heb in 1976 toen moest alles nog met een hamer en een beitel en schuurpapier en heen hoonsteen voor de cilinders in een boormachine.
10 jaar
Kijk door het bougiegat hoe hoog die zuiger komt . Is de schroefdraad misschien te lang van de bougie .
Als het kan maak eens een foto van de situatie . Bougies altijd controleren voor de montage !!. ( ervaring)
Groeten.
Het zijn bougies met korte schacht, dus de goeie. Het vreemde is dat het ook maar 1 bougie is wiens pennetje krom gaat en de rest niet. De revisieman heb ik dan ook gebeld gehad en die dacht aan een defect lager en daar denk ik nu ook aan, want wellicht heeft hij de fout gemaakt door 2 lagerschaaltjes verkeerd er in te zetten, dus met het oliekanaaltje aan de verkeerde kant.
Hij vroeg of de motorolie nog blank was, was ook nog zo is, en zei dat een kapot lager dan er voor zorgt dat de olie niet meer zo helder is, maar dat lijkt me sterk, want de motor heeft alles bij elkaar misschien 1 uur gelopen, en daar word de olie dan echt niet zwart van, ook niet dankzij een kapot lagertje.
10 jaar
Juist ik dacht daar dus ook aan toen ik zei oliedruk meten dat 1 lagerschaaltje er niet goed inzit, nogmaals succes.
10 jaar
Hoi harnak, nog bedankt voor het compliment voor de motor. De rest vd bus is ook totaal gerestaureert en ziet er ook zo mooi uit als de motor. Verder kan ik door de olievuldop de motorolie zien stromen, dus lijkt het mij dat de oliepomp gewoon netjes z'n werk doet, en gaat het lampje dan ook meteen uit als de motor gestart word. Verder heb ik na de revisie de motor eerst zonder bougies even een minuutje op de startmotor laten draaien om er voor te zorgen dat er eerst overal olie word rondgepompt, en daarna heeft de motor op eigen kracht mogen draaien.
Ik kan helaas niet in het bougiegat kijken en beschik ook niet over een snakecam, maar vandaag trek ik de kleppendeksels eraf en ga de klepspeling nog maar eens voor de 3e keer controleren, en dan maar de olie aftappen en de carterpan er onderuit en kijken of ik daar speling op de drijfstang kan ontdekken. Ook zitten er nieuwe distributietandwielen op, en zou ik diens speling ook maar eens gaan controleren. Ook ga ik eerst even een ouwe bougie in de bewuste cilinder draaien, en dan met het haakje richting de zuiger gedraait om te kijken of die dan ook krom gaat.
Btw, weet je toevalig of er ook dikke maten koppakingen zijn voor deze motoren? En tot hoever komen de zuigers eigenlijk naar boven? ik heb nog wel een hc motor open liggen, maar dat kan ik niet als vergelijking gebruiken, want diens zuigers schijnen hoger te komen dan van een lc blok
10 jaar
Btw, kan die carterpan er wel zo onderuit? want die loopt over de vooras, en kan ik me even niet voor de geest halen of er dan ruimte genoeg is vanwege de oliepomp.
10 jaar
Er horen bougies in met een lange schacht, wel met een afdichtring, dus niet conisch.
Ik weet het niet precies meer of het AG12 of AG22 of AG32 moet zijn.
De zuigerhoogte is hetzelfde bij lc en hc motoren, de slag is wel verschillend.
Bij mijn weten is er geen verschil in dikte van de koppakkingen.
Ga eerst eens compressiemeten voordat de motor demonteert.
10 jaar
Hoi Ed, ik heb nu 2 blokken in m'n handen gehad, en allebeide met bougies met korte schacht en afdichtring.
Verder heb ik even een kop van een blok dat ik heb staan erbij gepakt, en is het in elk geval uitgesloten
dat de zuiger de bougie kan raken, want de bougie en kleppen liggen dus in de kop verzonken, en daar kan
de zuiger dus nooit bij, dus toch een raadsel waarom dat pinnetje weer krom is.
Verder heb ik weer de klepspeling gecontroleerd, en die staan perfect afgestelt, al zeg ik het zelf, maar dat
mag ook wel na 3x checken. Verder ben ik er achter dat de klop in de motor zich alleen voordoet als de motor
warm is. dus de eerste paar minuten loopt hij perfect, en dan komt pas langzaam de klop erin.
De klop is ook alleen te horen als ik van het gas af ga. En als ik dat heel geleidelijk en subtiel doe, dan rammelt hij niet.
Dan heb ik nog met een stangetje tegen m'n oor en het blok gehouden, en die klop is dan het beste te horen
aan de carterpan, en dan aan de kant van de versnellingsbak, dus kan het bijna niet anders zijn dat het dus ergens
in het onderblok moet zitten. De revisieman heeft het onderblok dus in elkaar gezet, dus de krukas en zuigers erin,
en naar zijn beweren is hij niet vergeten om de bouten en moeren op de juiste spanning aan te trekken,
dus lijkt het mij dan toch waarschijnlijk een verkeerd geplaatst lager, dus een halve schaal waar wel een oliegaatje
inzit aan de verkeerde kant gemonteerd. Maandag gaat de carterpan er onderuit, en hoop ik maar dat mijn gevoel
weer juist is.
10 jaar
Tussen augustus 1965 en november 1967 horen er volgen de boeken bougies in met een kort schroefdraad, nummer AER32.
Daarna met lange, nummer AGR32C. Zonder C mag ook.
Misschien is het gereviseerde blok uit meer blokken samengesteld.
Het verwisselen van plaats van de lagerschaaltjes is niet ondenkbaar, zelf ook een keer bijna gehad.
10 jaar
Toch vreemd, want ik vraag naar bougies voor een 1700 uit 69', en dan krijg ik ze met korte schacht.
Ook heb ik een hc blok uit een personenauto liggen, en ook die heeft bougies met een korte schacht.
Dan heb ik eergisteren nog even een kop van dat hc blok erbij gepakt, en die verschilt niks met die van
de motor in de transit, maar ik wilde even zien of de zuiger de bougie kan raken, en wat uitgesloten is,
maar dat zou ik dan met een lange schacht niet durven zeggen.
Hier nog een foto van een vd koppen die op de gereviseerde motor zitten.
Met een lange schacht zou de schroefdraad een heel eind in het blok steken, en dat lijkt me niet de bedoeling
[url=http://postimg.org/image/6q1z61rtp/][img]http://s14.postimg.org/6q1z61rtp/2013_11...[/img][/url]
10 jaar
Het zou kunnen zijn dat de schroefdraadlengte van de koppen niet gelijk zijn .!
In die tijd waren er volgens mij ook geen bougies met vooruit stekende massa electrodes . Ik neem aan dat die nu gemonteerd zijn (geweest.)
Laat die dichtgeslagen bougie eens zien op het forum. ??
Dit brengt misschien licht op de zaak.
Ik heb dat pennetje dus rechtgebogen, dus valt daar niks aan te zien, en heb ik die niet meer gebruikt, en gewoon weer nieuwe bougies gekocht. Als je de bougiegaten op de foto goed bekijkt, dan kun je er net doorheen kijken, en dan kun je wel op het oog
zien dat de lengte voor een korte bougie is. Ik heb dan ook geen foto van die bewuste bougie gemaakt. Verder was een 2e bougie gewoon nat, dus die deed het bij voorbaat al niet of slecht, vandaar ik gewoon een ander merk nu ingezet heb, en dit keer bij een andere automaterialenzaak gekocht , dus lijkt het me sterk dat 2 winkels zich beide vergissen.
Verder lijkt het mij ook onlogisch, want als een korte schacht al het vermoeden zou wekken dat de zuiger hem raakt,
dan zou een bougie met een lange schacht dat alleen maar erger maken, beyond repair, want dan zou niet alleen de bougie,
maar ook de zuiger pas echt schade oplopen.
10 jaar
Hoi Edje en Punt, je hebt toch gelijk, dus hebben ze mij 2x in 2 verschillende automaterialenzaken de verkeerde bougies gekocht.
Gisteren heb ik de motor uitgebouwd, en vandaag bij het revisiebedrijf stap voor stap uit elkaar gehaald,
en we hebben niks kunnen vinden, dan dat er 0,25mm speling zit op de nieuwe distrubutietandwielen,
en dat schijnt normaal te zijn, want volgens de beschrijving vd leverancier, maken die nieuwe tandwielen
herrie, en dat zou voor 90% verdwenen moeten zijn, na zo'n 1000km. Hoe dan ook blijf ik het een raar geluid
vinden.
Nou is het grote tandwiel wat op de nokkeas zit van alluminium, en zou die dan dusdanig uit kunnen zetten,
dat de speling word opgeheven en de boel juist te krap komt te zitten, en het gaat wringen, en dat dan het
rare geluid maakt?
Verder kan de zuiger dus niet die bougie geraakt hebben, want die kwam niet eens an het einde van het schroefgat, en heb ik er ook een met en lange schacht ingezet, en ook die komt niet eens in de buurt, dus dat bougieverhaal zal wel een misterie blijven.
Wellicht dat ik he ttoch op een of andere manier zelf weer krom heb gemaakt. wie zal het zeggen?
10 jaar
Dat gerammel klonk mij bekend in de oren. Volgens mij komt dat door de balansas. Om deze toch wat weerstand te geven heeft men daar de aandrijfpoelie voor de pomp en dynamo op gezet .?.
Deze poelie draait nu dus tegen de klok in . Leuk om met de onsteking-timing op te letten .
Succes.
Hoe kan die balansas dan zo'n rotgeluid maken? Want er zitten nieuwe lagers in, en ook die zien er goed uit.
10 jaar
Er zit altijd wat ruimte op de tandwielen . De balansasas zelf loopt in grote glijlagers.
Die V4 motoren klonken altijd wat rauw.
Ik heb nooit nokkenastandwielen van aluminium gezien, origineel waren ze eerst van kunststof, later was het midden van staal met een kunststof rand van de tanden.
Het probleem daarvan was dat de tanden wel eens afbraken (ook bij de V6).
Nu zijn jouw tandwielen dus alle drie van metaal, dat geeft dus veel meer lawaai.
Nog een gouden tip van mij: Ververs regelmatig de olie, en voeg dan ook een blikje Wynn's Friction Proofing er bij. Dan blijven de glijlagers nog vele jaren goed glijden.
10 jaar
[quote=Edje Raketje]origineel waren ze eerst van kunststof, later was het midden van staal met een kunststof rand van de tanden.
Het probleem daarvan was dat de tanden wel eens afbraken (ook bij de V6)..[/quote]
Origineel zijn het pertinaxtandwielen. Dit soort werd ook gebruikt bij de oudere Opel-motoren met onderliggende nokkenas in de jaren '50 en '60.
Kun je het middelste tandwiel niet vervangen voor een pertinaxtandwiel zo zit het ook wel eens bij Volvo b18 en b20 , maakt veel minder lawaai.
bedoel je dat die tandwielen hetzelfde zijn? In elk geval maakte ook saab gebruik vd v4 van ford, maar die kunststof tandielen
zijn niet meer leverbaar.
10 jaar
Dan houd ook dat op.
Ik zie nog één dingetje waar die (natte bougie) kan vandaan komen:en dat is de rotor !! bij een barstje in de rotor kan die daar overslaan naar de massa (het asje waar hij opzit)
10 jaar
Het probleem is bijna opgelost, want het waren defecte bougies en ook de verkeerde, en de rammel in de motor komt niet van de tandwielen, maar van een verkeerde maat krukaslagers, want
daar zit een enorme speling op, en daar word aan gewerkt.
10 jaar
Ik wilde eigenlijk een nieuw topic aanmaken, maar het vervolg kan ook hier best wel staan, want het heeft nog steeds te maken met de kop van dit topic, en dat is dat hij niet lekker loopt,
en weten we nu wat er aan de hand is, en wel de krukaslagers, maar.......er zitten geen gewone standaard krukaslagers in, maar een overmaat, maar dan de overmaat aan de buitendiameter van de lagers,
want ford schijnt er een hoop ook zo gemaakt te hebben, alleen zegt de revisieman dat hij die niet kan vinden, en wel een ander plan heeft door een heel ander setje lagers te monteren, en dan moet hij schijnbaar
een paar losse axiaallagers gaan aanpassen en verbouwen, want origineel zitten die aan het middelste krukaslager vast, en dat soort plannen staan mij eigenlijk helemaal niet aan, dus wie weet waar ik dan die overmaat
lagers zou kunnen krijgen? En als daar niet aan te komen is, is het dan mischien niet een beter idee dat ik m'n andere onderblok als donor gebruik? ( mits die geen overmaat lagers heeft natuurlijk.)
10 jaar
[quote=peter sprinter]Ik wilde eigenlijk een nieuw topic aanmaken, maar het vervolg kan ook hier best wel staan, want het heeft nog steeds te maken met de kop van dit topic, en dat is dat hij niet lekker loopt,[/quote]
Inmiddels lopen er al zoveel topic's we zien straks door de bomen het bos niet meer.
Hou het overzichtelijk, voor jezelf en ook anderen....
Moderator Problemcar
ik heb een ander onderblok in orde laten maken, want het pruts revisiebedrijf kan schijnbaar geen krukas slijpen, want dat is slecht voor een krukas naar hun eigen zeggen,
en heb ik veel geld uit gegeven om hun fouten op te sporen, en ben dan ook na een flinke discussie over de door mij gemaakte extra kosten gewoon buitengegooid en bedreigd
met een pak slaag door het revisiebedrijf. De bus is klaar en inmiddels verkocht, dus probleem opgelost en kan dit topic dicht.
10 jaar
Mooi....ook weer opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar