Ford Galaxy: foutcode 17965 - laaddrukregeling

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 PD

auto trekt heel goed in 1 - 2 en 3e versnelling maar eens in vierde is het een traktor.
Foutcode 17965 - laaddrukregeling - regelgrens overschreden P1557 - 35-10
LMM is al vervangen, auto heeft 180.000 km.
Tips?

jhl

Geplaatst door jhl (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Meet eens rijdend de gewenste en werkelijke druk. Zal wel te hoog worden.

Doktor (0) PRO, 14 jaar geleden

Te hoge druk heeft 2 oorzaken:
1: de variabele schoepen van de turbo zitten vast door vervuiling, soms kan dat verholpen worden door een speciale reiniging, anders moet er een nieuwe op.
2: de aansturing via de vacuumklepjes tegen schutboard klopt niet, klepje stuk, vacuumslang stuk.

Suc6

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Vandaag ontvang ik N75 klep.
Arm op turbo beweegt niet zo met de hand

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

turbospecialist mellde mij zopas dat het VNT-gedeelte vast zou zitten. Weet iemand wat het VNT-gedeelte is?

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

http://www.youtube.com/watch?v=UaRmPUlbK...

Bekijk dit filmpje maar eens jan.

De vaantjes die bewegen worden door de stang (die door de vacuumpot wordt bediend) aangestuurd. Dit gebeurt door een schijf die beweegt afhankelijk van het vacuum. Op de schijf zit een mechaniek dat de vaantjes meeneemt. Als er veel vacuum is, gaan de vantjes naar buiten (sluit als het ware de uitgang af en bouwt hij dusmeer druk op). Als je accelereert, gaat de druk dus toenemen en moeten de vaantjes juist naar binnen bewegen en dat gebeurt door vacuum los te laten. Dus het is eigenlijk zo dat de N75 klep de vacuum aanstuurt en loslaat. Turbo druk te hoog betekent meestal in de praktijk dat de vacuum weg moet vallen en de vaantjes dan via de schijf naar binnen moeten bewegen en de uitgang dus openzetten om druk af te laten nemen, maar door vervuiling (of roestvorming!) reageert deze schijf te traag en gaan daarom de vaantjes te traag naar binnen gaan en loopt dus de turbodruk te hoog op en gaat de auto in noodloop.

Als het vervuiling is, is dit te reinigen. Is het roest vorming, waardoor de schijf die de vaantjes doet bewegen te traag terug komt is het een kwestie van demonteren en proberen gangbaar te krijgen.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Dank voor jullie hulp mannen. Maar ik blijf ergens met een dubbel gevoel zitten. Turbo vervangen of niet. De "grote" turbospecialist van ons landje zegt mij niet vervangen, reinigen. Een andere bron zegt vervangen. Maar hoe dan ook : hij moet eraf en eventueel open "gesmeten" worden om te reinigen....

Of reinig je die zo op de wagen ook?

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

Jan, bel even met Philippe Gulinck van ABCON. Ik mail je zijn telefoonnummer wel even. Hij kan je turbo reinigen via het inlaatsysteem. Sleutelen kan altijd nog.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

een dikke pluim op de hoed van onze Siem.!!!!!!!!!!!!!!!!

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

Eerst toch even afwachten Jan voor je begint te strooien met pluimen hoor.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Goeie tips zijn een pluim waard. En : wie niet waagt niet wint.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Spijtig, maar alle goede intenties ten spijt heeft deze turbo GEEN VNT.

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt me sterk met een pompverstuiver. Heb je hem er al afgeschroefd Jan?

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

met origineel nummer en navraag bij Turbo-specialist kreeg ik de melding dat er geen VNT-gedeelte is.

pieterjan (0) PRO, 14 jaar geleden

Is waarschijnlijk de turbo. Heb dit al eens voor gehad heb toen de turbo terug los gekregen. Probleem opgelost.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Egr?

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

Egr kan de oorzaak zijn van vervuiling, maar niet van deze foutkode mbt te hoge turbodruk. dat zit in de turbo of aansturing wastegate.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

rijdend geprobeerd : Groep 11 : 1091,4 mb Specifiek (en die veranderd naargelang het gas) + 2539,8 mb Actueel (deze wijzigt nooit). Bizarre turbodruk.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met "specifiek" wordt bedoeld gewenst? En actueel wijzigt niet? Dan map-sensor of bedrading defect.
Met motor uit, contact aan moet de actuele druk rond de 1000 milibar zijn.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

actueel = 2539,8 mb met contact aan

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jhl]MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb[/quote]
Die snap ik niet. Maf sensoren geven geen druk (mb = milibar) aan.
Maar als je hier gram/seconde of gram/slag bedoelt dan denk ik dat er ergens een behoorlijke kortsluiting is of dat de ecu overleden is.

In ieder geval is de map-sensor defect of is er een kortsluiting in de bedrading van de map-sensor of de ecu heeft een defecte AD-convertor chip.
Deze fout zou ik als 1e op lossen. Wat gebeurt er met de waarde als je de stekker van de map-sensor los trekt? Of zit deze in de ecu?

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

sorry ik bedoelde dat die waardes ok en gelijk opgingen, ik denk in %.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Turbo vervangen, N75 vervangen en AGR/EGR-klep vervangen.
Probleem NIET OPGELOST.
nU ZIJN we ten einde raad.....................

Siem Bijman (115) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford][quote=jhl]MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb[/quote]
Die snap ik niet. Maf sensoren geven geen druk (mb = milibar) aan.
Maar als je hier gram/seconde of gram/slag bedoelt dan denk ik dat er ergens een behoorlijke kortsluiting is of dat de ecu overleden is.

In ieder geval is de map-sensor defect of is er een kortsluiting in de bedrading van de map-sensor of de ecu heeft een defecte AD-convertor chip.
Deze fout zou ik als 1e op lossen. Wat gebeurt er met de waarde als je de stekker van de map-sensor los trekt? Of zit deze in de ecu?[/quote]
Jan, je hebt allerlei mechanische onderdelen vervangen, maar zoals old ford aangeeft moet je het in eerste instantie zoeken in de elektrische signaalvorming en dat is de MAF of ECU , maar beter eerst de bedrading checken!

je moet het zo zien: de radio doet het niet omdat er geen spanning is en dan ga je een nieuwe radio monteren. Die zal het ook niet doen, los van het feit of de oude wel of niet stuk was.

Dit werkt net zo. Eerst signalen meten en dan conclusies trekken. Dat is door old ford al gedaan en toch vervang je de turbo. Snap ik eigenlijk niet, want als er geen goed signaal bij de ECU aankomt zal geen enkele turbovervanging dit probleem oplossen.

Ik denk dat het verstandig is om als volgt te beginnen:

- eerst meten wat voor signaal er vanaf de N75 klep binnenkomt op de ECU (kun je als eerste bij de N75 klep meten ) en als daar geen signaal is verder redeneren wat er evt. nog mis kan zijn in de aansturing.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

Als klant dit laat doen bij collega..... dan kan ik ook niet anders dan toekijken.
Ondertussen staat auto wel terug bij mij ....

Kaaatje (0) PRO, 14 jaar geleden

Al aan laaddrukregelklepje gedacht? vacuumgestuurde klep.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

(#18) rijdend geprobeerd : Groep 11 : 1091,4 mb Specifiek (en die veranderd naargelang het gas) + 2539,8 mb Actueel (deze wijzigt nooit). Bizarre turbodruk.

Das toch niet goed, gewoon een map of turbodruksensor (of circuit) waar iets mis mee is.
Sensor of zijn bedrading zou ik eerst eens doormeten .

Of zoals Old ford ook al zei, trek die stekker eens van die sensor af en kijk dan nog eens wat je ECU meet.
Daarna met vacuum/drukpomp sensorwaardes controleren.
In de ECU
Oiram

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

vandaag bewuste sensoren vervangen en beide turbodrukken gaan relatief gelijk nu. Auto rijdt momenteel (ik zeg momenteel) als een juweeltje!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.