auto trekt heel goed in 1 - 2 en 3e versnelling maar eens in vierde is het een traktor.
Foutcode 17965 - laaddrukregeling - regelgrens overschreden P1557 - 35-10
LMM is al vervangen, auto heeft 180.000 km.
Tips?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet eens rijdend de gewenste en werkelijke druk. Zal wel te hoog worden.
Te hoge druk heeft 2 oorzaken:
1: de variabele schoepen van de turbo zitten vast door vervuiling, soms kan dat verholpen worden door een speciale reiniging, anders moet er een nieuwe op.
2: de aansturing via de vacuumklepjes tegen schutboard klopt niet, klepje stuk, vacuumslang stuk.
Suc6
Vandaag ontvang ik N75 klep.
Arm op turbo beweegt niet zo met de hand
turbospecialist mellde mij zopas dat het VNT-gedeelte vast zou zitten. Weet iemand wat het VNT-gedeelte is?
http://www.youtube.com/watch?v=UaRmPUlbK...
Bekijk dit filmpje maar eens jan.
De vaantjes die bewegen worden door de stang (die door de vacuumpot wordt bediend) aangestuurd. Dit gebeurt door een schijf die beweegt afhankelijk van het vacuum. Op de schijf zit een mechaniek dat de vaantjes meeneemt. Als er veel vacuum is, gaan de vantjes naar buiten (sluit als het ware de uitgang af en bouwt hij dusmeer druk op). Als je accelereert, gaat de druk dus toenemen en moeten de vaantjes juist naar binnen bewegen en dat gebeurt door vacuum los te laten. Dus het is eigenlijk zo dat de N75 klep de vacuum aanstuurt en loslaat. Turbo druk te hoog betekent meestal in de praktijk dat de vacuum weg moet vallen en de vaantjes dan via de schijf naar binnen moeten bewegen en de uitgang dus openzetten om druk af te laten nemen, maar door vervuiling (of roestvorming!) reageert deze schijf te traag en gaan daarom de vaantjes te traag naar binnen gaan en loopt dus de turbodruk te hoog op en gaat de auto in noodloop.
Als het vervuiling is, is dit te reinigen. Is het roest vorming, waardoor de schijf die de vaantjes doet bewegen te traag terug komt is het een kwestie van demonteren en proberen gangbaar te krijgen.
Dank voor jullie hulp mannen. Maar ik blijf ergens met een dubbel gevoel zitten. Turbo vervangen of niet. De "grote" turbospecialist van ons landje zegt mij niet vervangen, reinigen. Een andere bron zegt vervangen. Maar hoe dan ook : hij moet eraf en eventueel open "gesmeten" worden om te reinigen....
Of reinig je die zo op de wagen ook?
Jan, bel even met Philippe Gulinck van ABCON. Ik mail je zijn telefoonnummer wel even. Hij kan je turbo reinigen via het inlaatsysteem. Sleutelen kan altijd nog.
een dikke pluim op de hoed van onze Siem.!!!!!!!!!!!!!!!!
Eerst toch even afwachten Jan voor je begint te strooien met pluimen hoor.
Goeie tips zijn een pluim waard. En : wie niet waagt niet wint.
Spijtig, maar alle goede intenties ten spijt heeft deze turbo GEEN VNT.
Lijkt me sterk met een pompverstuiver. Heb je hem er al afgeschroefd Jan?
met origineel nummer en navraag bij Turbo-specialist kreeg ik de melding dat er geen VNT-gedeelte is.
Is waarschijnlijk de turbo. Heb dit al eens voor gehad heb toen de turbo terug los gekregen. Probleem opgelost.
Egr?
Egr kan de oorzaak zijn van vervuiling, maar niet van deze foutkode mbt te hoge turbodruk. dat zit in de turbo of aansturing wastegate.
rijdend geprobeerd : Groep 11 : 1091,4 mb Specifiek (en die veranderd naargelang het gas) + 2539,8 mb Actueel (deze wijzigt nooit). Bizarre turbodruk.
Met "specifiek" wordt bedoeld gewenst? En actueel wijzigt niet? Dan map-sensor of bedrading defect.
Met motor uit, contact aan moet de actuele druk rond de 1000 milibar zijn.
actueel = 2539,8 mb met contact aan
MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb
[quote=jhl]MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb[/quote]
Die snap ik niet. Maf sensoren geven geen druk (mb = milibar) aan.
Maar als je hier gram/seconde of gram/slag bedoelt dan denk ik dat er ergens een behoorlijke kortsluiting is of dat de ecu overleden is.
In ieder geval is de map-sensor defect of is er een kortsluiting in de bedrading van de map-sensor of de ecu heeft een defecte AD-convertor chip.
Deze fout zou ik als 1e op lossen. Wat gebeurt er met de waarde als je de stekker van de map-sensor los trekt? Of zit deze in de ecu?
sorry ik bedoelde dat die waardes ok en gelijk opgingen, ik denk in %.
Turbo vervangen, N75 vervangen en AGR/EGR-klep vervangen.
Probleem NIET OPGELOST.
nU ZIJN we ten einde raad.....................
[quote=oldford][quote=jhl]MAF-sensoren gaan gelijk (gewenst en specifiek) rond de 250 mb[/quote]
Die snap ik niet. Maf sensoren geven geen druk (mb = milibar) aan.
Maar als je hier gram/seconde of gram/slag bedoelt dan denk ik dat er ergens een behoorlijke kortsluiting is of dat de ecu overleden is.
In ieder geval is de map-sensor defect of is er een kortsluiting in de bedrading van de map-sensor of de ecu heeft een defecte AD-convertor chip.
Deze fout zou ik als 1e op lossen. Wat gebeurt er met de waarde als je de stekker van de map-sensor los trekt? Of zit deze in de ecu?[/quote]
Jan, je hebt allerlei mechanische onderdelen vervangen, maar zoals old ford aangeeft moet je het in eerste instantie zoeken in de elektrische signaalvorming en dat is de MAF of ECU , maar beter eerst de bedrading checken!
je moet het zo zien: de radio doet het niet omdat er geen spanning is en dan ga je een nieuwe radio monteren. Die zal het ook niet doen, los van het feit of de oude wel of niet stuk was.
Dit werkt net zo. Eerst signalen meten en dan conclusies trekken. Dat is door old ford al gedaan en toch vervang je de turbo. Snap ik eigenlijk niet, want als er geen goed signaal bij de ECU aankomt zal geen enkele turbovervanging dit probleem oplossen.
Ik denk dat het verstandig is om als volgt te beginnen:
- eerst meten wat voor signaal er vanaf de N75 klep binnenkomt op de ECU (kun je als eerste bij de N75 klep meten ) en als daar geen signaal is verder redeneren wat er evt. nog mis kan zijn in de aansturing.
Als klant dit laat doen bij collega..... dan kan ik ook niet anders dan toekijken.
Ondertussen staat auto wel terug bij mij ....
Al aan laaddrukregelklepje gedacht? vacuumgestuurde klep.
(#18) rijdend geprobeerd : Groep 11 : 1091,4 mb Specifiek (en die veranderd naargelang het gas) + 2539,8 mb Actueel (deze wijzigt nooit). Bizarre turbodruk.
Das toch niet goed, gewoon een map of turbodruksensor (of circuit) waar iets mis mee is.
Sensor of zijn bedrading zou ik eerst eens doormeten .
Of zoals Old ford ook al zei, trek die stekker eens van die sensor af en kijk dan nog eens wat je ECU meet.
Daarna met vacuum/drukpomp sensorwaardes controleren.
In de ECU
Oiram
vandaag bewuste sensoren vervangen en beide turbodrukken gaan relatief gelijk nu. Auto rijdt momenteel (ik zeg momenteel) als een juweeltje!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar