Ford Puma: Geen oliedruk meer na monteren koppakking

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V Zetec

We hebben het onderstaande oliedrukprobleem na het monteren van een koppakking.

Het gaat om de volgende auto:
Ford Puma Coupe 1.4 16V Kat (EC) (66kW) 01-1998 tot 09-2001

Auto is rijdend binnen gekomen voor het vervangen van een distributieriem.

Distributieriem is door een van ons niet goed gemonteerd waardoor er kleppen krom zijn gegaan. jammer maar helaas.
Kop eraf gehaald, laten reviseren en laten vlakken door een revisiebedrijf.
Kop erop gezet. nieuwe bouten gebruikt, en direct kleppen gesteld.

Hierna heb ik zelf:
Distributieriem netjes op tijd gezet met het afstel gereedschap.
Nieuwe oliefilter en nieuwe olie erop (5w30)

Motor gestart en slaat aan, loopt prima.
Maar nu gaat het olielampje niet uit.

Oliefilter eraf gehaald, motor weer gestart en geen oliedruk, olie komt er niet uit gespoten zoals het zou moeten.
Op het oliepomphuis aan de voorzijde van de motor de imbusbout eruit gehaald (voor de oliedrukregeling vermoed ik)

Motor weer even laten lopen en geen oliedruk, geen enkele druppel.

Vervolgens carterpan eronderuit gehaald, en de aanzuigbuis gedemonteerd en deze schoon gemaakt en de afdichtring bekeken van de aanzuigbuis.
alles is prima.

Door de opening onderaan bij de oliepomp waar de aanzuigbuis aan bevestigd is, heb ik de oliepomp zelf kunnen zien, en zien draaien als de krukas gedraaid word.

Vervolgens via het oliefilter hebben we extern oliedruk erop gezet om de oliepomp enigzins te kunnen ontluchten, en hierbij ging het olielampje wel gewoon uit, dat dat funtioneerd in ieder geval wel.

Vervolgens weer de auto gestart maar weer zonder enige resultaat, weer komt er geen elkele oliedruppel uit het oliefilter.

Ik zit nu een beetje aan het einde van me mogelijkheden, oliepomp kan niet ineens kapot gaan toch?!

Graag jullie suggesties
Gr Steven

whauzz

Geplaatst door whauzz (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Puma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

poppekast (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je al eens geprobeerd om even wat olie ca. halve liter via het oliefilterhuis naar binnen te pompen en even oliefilter volgooien

op deze manier pomp je namelijk je oliepomp vol het kan namelijk wezen als de oliepomp compleet leeg is niet genoeg aanzuigkracht heeft om de olie op te pompen

whauzz (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja dat had ik al gedaan, maar zonder enig resultaat.

Je zou haast zeggen dat de oliepomp kapot is. Maar ineens?!

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

foutje ik dacht dat de oliepomp ook werd aangedreven door de distributie en misschien de poeli los was geslagen door het vastslaan van de distributie maar ik heb het effe opgezocht en werkt zo niet

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ligt de pakking niet ondersteboven?

whauzz (0) PRO, 15 jaar geleden

Nee die ligt goed.

Heb nu de oliepomp ook gedemonteerd, en ik twijfel of die wel helemaal compleet is.
Nu bij de dealer maar exploded view tekeningen opgevraagd omtrend de oliepomphuis zelf.

whauzz (0) PRO, 15 jaar geleden

Nou het is bekend hoor....

Me collega heeft een veertje over het hoofd gezien met het losdraaien van de eerste keer....
Hij beweerde stellig dat er niks in zat,
Eind van het liedje een nieuwe oliepomp besteld en daar zat dus wel een veer in.

In iedere geval bedankt voor de reply's!

stefan84 (0), 15 jaar geleden

En zo zien we weer wat de gevolgen kunnen zijn van het niet juist monteren van de distributieriem..jammer.

Maar gelukkig loopt hij weer en is het opgelost!

Gr Stefan

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

als er ondertussen geen lagerschade is natuurlijk...

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

tja zeker bij die spieloze krukastandwielen van de zetec motoren. gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Puma of stel zelf een nieuwe vraag.