Volgens de onderhoudspapieren van mijn fiesta is de airco 4 jaar geleden opnieuw gevult.
Hoe vaak moet dit gebeuren, ik lees op internet vaak 2 jaar, dan is het dus eigenlijk al te laat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
eens per 3 tot 4 jaar is voldoende eerder als hij niet meer goed werkt maar zeker eens per maand een half uur gebruiken en je heb er lang plezier van werkt alles goed AFBLIJVEN dan
Eens per 2 jaar is het voorschrift van de fabrikant echter weten veel garagebedrijven dit niet eens zelf.
De reden dat de airco geserviced moet worden is het volgend en ik zal het simpel houden;
Ieder airco 'lekt', dat is normaal, dat is de door constructie en de gebruikte materialen (rubber slangen e.d.). Dit beïnvloedt de smering van de compressor, m.a.w. hoe minder koudemiddel in de installatie, hoe slechter de smering van de compressor. Tevens zorgt het gebrek aan koudemiddel er ook voor dat de werktemperatuur van de compressor hoger komt te liggen wat bij een slechtere smering al helemaal niet wenselijk is.
De gemiddelde lekkage van een aircosysteem ligt op 10-15% per jaar, na 4 jaar is er dus al heel wat uit weggelekt en riskeer je schade aan je compressor. Laat je airco dus elke 2 à 3 jaar opnieuw vullen en vervang je filter/droger hierbij mee, zoals er voorgeschreven wordt.
Veel mensen weten dit niet, laten geen onderhoud plegen en gaan pas naar de garage als de airco 'leeg' is. Als het systeem dan opnieuw afgevuld is duurt het vaak maar kort voordat de compressor het ook begeeft door te lang slecht gesmeerd te zijn. Pas dus op voor zulke gevolgschades en fabeltjes dat de airco geen onderhoud nodig heeft!!!
19 jaar
volgens mij lekt er geen olie uit als het susteem opnieuw word afgevuld zonder dat er reparaties zijn uitgevoerd word er geen olie toegevoegt hoe zit dit dan??
ps heb nog nooit een pomp vervangen na opnieuw afvullen of na drooglopen door te lage druk
Ik heb ook niet gezegd dat er olie uitlekt, ik zei dat door een gebrek aan koudemiddel de smering van de compressor slechter wordt. Kijk, de compressor heeft geen oliecarter, de olie wordt door het koudemiddel gedragen door het hele systeem wat goed is, hierdoor blijven alle o-ringen soepel e.d.
Bij een gebrek aan koudemiddel wordt door de sterke stroming bij de compressor wel olie meegenomen maar slechter mee terug genomen via de rest van het systeem naar de compressor.
Als je nog niet van zulke schades hebt gehad dan verbaasd me dat. Ik ben de hele dag met airco's bezig en ik vervang de defecte compressoren bij de bosjes en ja.....veel na lekkages aan verdampers. Dit zijn hele kleine lekkages waardoor het systeem lang draait met te weinig koudemiddel, de compressor houdt 't dan echt niet lang vol.
19 jaar
bij welke fords is dit dan ik praat niet over een galaxy want dat is een verhaal apart
Ik praat hier over aircoproblematieken in het algemeen en niet uitsluitend over Ford echter de Mondeo is er ook een mooi voorbeeld van.
19 jaar
raar werk al 21 jaar in dit vak en pompen vervang ik bijna nooit
verdampers condensor enz enz dat wel maar ja ieder zijn eigen ervaringen
ford schrijft voor: airco systeem eens in de 3 jaar controleren
wij heben nagenoeg geen problemen met defecte airco compressoren.
(ja..galaxy /dat is vw nattuurlijk wel)zo nu en dan gaat er wel een koppeling defect maar daar houd het eigenlijk wel mee op.
ik ben het dus geheel met schonenberg eens.....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar