close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Focus Sedan 4 deurs: Hoog verbruik Focus 1.8 TDCI 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 TDCI FFDA

Hallo,

Bij mijn auto is het verbruik, flink gestegen.
En met flink bedoel ik van 3.9 - 4.9l/100 km op de snelweg naar 7,8-12.9l/100 op de snelweg.
Wegrijden uit stilstand geeft vaak verbruik aan van 24l / 100 km tot extreem 55l/100.

Ook gas bij geven op de snelweg van 100 naar 120 schiet het verbruik omhoog tot regelmatig tussen de 17 en 33 liter
Nu snap ik ook dat die verbruiksmeter van de BC niet erg betrouwbaar is, maar wel een goede indicator ervoor, en ja de naald van de tank zakt goed.

Nu is het zo dat er pas een andere motor in geplaatst is, omdat de andere stuk was, zie andere topic.
Bij deze andere motor waren de waardes ook zo, en had gehoopt dat het bij de nieuwe weg zou zijn.

en ga ervan uit dat de motor goed is, want deze loopt veel beter dan de motor die kapot is gegaan, geen tik of niets.
Ook het schommelen van het toerental is weg...

Wat wel opvalt is dat bij laag toerental weinig vermogen daar is.
De turbo is van de oude motor is overgezet op de nieuwe.

Ga er dus ook een beetje vanuit dat het probleem ergens zal zitten in wat niet vervangen is.
kan toeval zijn maar de hogere verbruiken zijn ontstaan ongeveer gelijktijdig met het vervangen van de stalen velgen (185x65x14) door LM focus velgen (195x60x15)
En volledig uitlijnen voor en achter en vervangen schokbrekers achter.
De nieuwe banden en velgenmaat is niet aangepast in de BC, als dat wel zou moeten ?

Brandstof en luchtfilter zijn goed 10.000 km geleden vervangen, en de huidige motor is voorzien van nieuwe olie, filter en koelvloeistof.

Auto heeft nu 196.000 gelopen en de motor 114.000 km.
Om nu zomaar lukraak dingen te gaan vervangen heeft geen nut.

Wie heeft tips om dit aan te pakken ???

Gr Jeroen...

Geplaatst door

jeroen2674 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een verbruiksmeter is een leuk ding maar niet geschikt om het werkelijke gemiddelde brandstofverbruik te berekenen.
Dat de meter omhoog schiet bij gasgeven is normaal, Als je meer vermogen vraagt van de motor (wegrijden/optrekken) dan verbruikt deze meer.
Dat meer verbruik is dan ook nog afhankelijk hoeveel gas je geeft, hoe meer gas, hoe meer verbruik.
En in een lagere versnelling gebruik je meer liters per honderd kilometer dan in een hogere.

Gooi de tank vol en zet de dagteller op nul. Na een behoorlijke afstand weer tanken en gereden afstand delen door liters, dan heb je het verbruik.
Als je dit meerdere keren doet en de liters en kilomters optelt krijg je een redelijke indruk van het verbruik.
Ook hier is het dan ook nog afhankelijk van de rijstijl en wegtype en het weer. 's Winters en bij tegenwind heb je meer verbruik.

oldford 0
badge

15 jaar

hallo Oldford.

Het geen jij omschrijft klopt, en is ook al gedaan.
Bij dagen met ongeveer 1 tank merk je het verschil heel goed.
Maar omdat de motor er pas in zit zal ik het nog eens goed in de gaten houden.

Voorheen had ik gemengd ongeveer 700 km en snelweg tegen de 900 km.
En dat een diesel in de winter meer gebruikt dat had ik al gemerkt bij de opel en peugot wat ik hiervoor heb gehad.

Mijn vraag is zijn er onderdelen die het verbruik doen stijgen, te denken aan EGR klep, sensoren vacuüm slangen ?
En wat je zegt met het intrappen van het pedaal dat klopt, is zeker bij het constant op snelheid houden zo.
Dat heb ik nu dus sinds ik die focus heb gemerkt, zwaar voetjes kost veel geld, op snelheid lekker gas terug nemen.
Toch bedankt voor de bijdrage, moet komende dagen veel reden (tank per dag) dus kan het dan goed zien.
Merk dan ook of ik veel meer verbruik of niet, maar viel me op de de BC veel hoger aangaf dan voorheen.

jeroen

jeroen2674 0

15 jaar

Zit er een roetfilter op deze auto? Het regenereren van een roetfilter wordt gedaan door extra brandstof in te spuiten.
Als het filter vaker geregenereerd moet worden (door welke oorzaak dan ook) stijgt het verbruik.

oldford 0
badge

15 jaar

zover ik weet zit er geen roetfilter op, en alleen maar een cat ?

jeroen2674 0

15 jaar

De turbo is over gezet van de oude op de nieuwe.

Ik zit te denken aan het feit dat mss de schoepen van de turbo vast zitten door roetaanslag en of de werking in ieder geval niet 100% is.
Een TDCI heeft een variabele timing op de schoepen.
Je praat namelijk ook over te weinig vermogen bij wegrijden.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

klopt, de turbo is overgezet van de oude op de nieuwe motor (gebruikt)
Aangezien ik het verbruik bij de andere motor ook al hoog vond terwijl het eerst lekker ZUINIG was.
Heb verder ook al gelezen dat het de vacuum slangen konden zijn of de egr.
Mss ook nog de LM wat niet 100% meer werkt.

jeroen2674 0

15 jaar

Ik zou toch voor de zekerheid de gangbaarheid van die schoepen checken, zeker nu je zegt dat hij eerst met die oude motor ook zuiniger was, en daarna niet meer.
Weet zo niet hoe dat moet maar daar zullen hier wel mensen zijn die dat wel weten.
Het kost je niks en je sluit weer een mogelijkheid van storing uit.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

Nou ter verduidelijking, bij de oude motor was op het eind het verbruik ook hoog. Dit werd toen door mij achteraf aan de kapotte motor toegeschreven.
Maar de turbo is het enigste wat van de oude motor is terug gekomen.
En mis ook dat kleine zetje bij de 2000a 2500 toeren, dus het zou wel eens heel goed kunnen.
Al houd ik de andere opties zeker ook open.

Ga eens kijken of ik wat over de turbo kan vinden hier op het forum...

jeroen2674 0

15 jaar

Wij horen het wel. Neem die Turbo zeker mee in je onderzoek.
Op het focus-forum is er zeker ook nog wel wat over te vinden.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

gaan we zeker doen, en hoop dat het weer een beetje toelaat om lekker te sleutelen morgen, kan helaas niet geheel met de auto de garage in...
En zal de camera ook mee nemen, foto's zijn altijd leuk en handig...

heb van de garage nog wat tips meegekregen, zoals kijken of de staafjes rondom de turbo soepel lopen.
En er werd ook al gezegd dat de actie wat ik bij de vectra 2.0 DTH heb gedaan hier ook goed kon werken.
Dat was nl het hele inlaat gedeelte roet en smurie vrij maken.

Ook de buizen van de IC eens goed nalopen, hier zit smurie op en zijn nat, kan meerdere oorzaken hebben dus dat lopen we ook even na.
En alles goed schoonmaken en ook even de luchtfilter bekijken, je weet maar nooit.
Heb het al gehad dat een filter nat was geworden na een overijverige poetsbuurt van de eigenaresse van de auto.

hoop een en ander voor het weekend, gevonden te hebben want dan gaat de oude motor weg en heb ik een ritje van 700 km met de aanhanger en dat moet op 1 tank te doen zijn.
Tips zijn altijd welkom...

gr jeroen

jeroen2674 0

15 jaar

Die staafjes waar de garage het over had is de bediening van die schoepen. Die zitten dus ook al die richting uit te denken, zeker omdat je vermogen mist in lage toeren.

We horen het hier wel.

kombikart 0

15 jaar

En houd er ook rekening mee dat de km teller minder aangeeft dan dat je werkelijk rijd tov van de originele bandenmaat.........dus verbruik lijkt daardoor hoger.

Suc6

Doktor 0
badge

15 jaar

[quote=Doktor]En houd er ook rekening mee dat de km teller minder aangeeft dan dat je werkelijk rijd tov van de originele bandenmaat.........dus verbruik lijkt daardoor hoger.

Suc6[/quote]
Dat kun je coorigeren in de computer.
Mijn comp gaf ook niet helemaal correct aan, maar dat heb ik verandert in de bc.

Hij moet eerst zorgen dat de motor weer ok loopt, en dan aan de hand van liters/km checken wat het verbruik is.
Klopt de bc niet dan kan hij dat veranderen.
Ik weet wel hoe dat moet bij een Fofo 1.
Is erg makkelijk.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

Hallo,

Na een morgen/middag sleutelen hebben we resultaat kunnen boeken.

Vanwege wat lichamelijke beperkingen heb ik niet alles geheel perfect kunnen doen, Maar toch,

De schoepen van de turbo zitten vast, hoe gecontroleerd, door met de vinger op het staafje te drukken van bovenaf.
Dit is goed te doen, en je hoort ook ergens druk bouwen (lucht gesis)

Verder het hele IC gedeelte losgehaald en gecontroleerd op vaker genoemde scheurtjes, die heb ik niet kunnen vinden...
Rubbers van binnen schoongemaakt, van buiten zou geen nut hebben daar deze toch weer gaan zweten.

Ook het contact van de LMM schoongemaakt en ingespoten en terug gemonteerd.
Daarna nog eens alles nagelopen, stekkertjes gevoeld en schoongemaakt.

Hierna weer alles gemonteerd en de auto gestart...
Dat ging zonder moeite, toen heb ik de vacuum leiding van de EGR afgetrokken, en merkte totaal geen verschil.
Weet ook niet of dit kan moet, heb hem terug gezet en hoorde de 2 pompjes boven op het blok ineens lawaai maken, soort kikker/krekel.
Alles uitgezet ff alles nagelopen en gekeken of het goed vast zat.

Daarna weer gestart, en de motor bleef traag reageren op het gaspendaal.
En kreeg hem ook met moeite over de 4000 toeren heen.

Had in de doos met lossen onderdelen nog 2 van zulke pompjes zitten en eerst die met de groene stip gewisseld.
Weer gestart, en jawel hoor gas pendaal en toeren reageerde weer zoals ik gewend ben.
Bij ff vol doortrappen zat ie gelijk boven en heb wel opgelet dat ik uit het rode bleef...

Hierna alles gemonteerd en ook de wat naast die groene zit vervangen.
En daarna een stukje gaan rijden.

Het viel gelijk op dat ik weer vermogen in de onderste gebieden heb, en dat bij achteruit vooruit de motor niet meer afslaat.
Het verbuik op de BC was ook al een stuk minder.
Op de snelweg, eens lekker door laten trekken, en van 60 tot 180 een verbruik van 15 op 100 wel met volgas doortrekken.
Dit was voor heen al gewoon bij 60 in zijn 4 zonder echt aan het gas te komen.

Ook met de aanhanger er achter, is het redelijk acceptabel.

@Kombi kart,
Voor het aanpassen van de bandenmaar in fofo heb je daar de computer voor nodig ?
Het zijn originele velgen van ford en komen van een focus maar hebben een andere bandenmaat dan de stalen velgen.
En weet dat je met andere banden maten moet opletten ivm met snelheid en dergelijke.

jeroen2674 0

15 jaar

[url=http://img5.imageshack.us/i/autoschade00...][img]http://img5.imageshack.us/img5/5281/auto...[/img][/url] Het oude motorblok met links onder het gat

[url=http://img14.imageshack.us/i/autoschade0...][img]http://img14.imageshack.us/img14/7557/au...[/img][/url] Hier een close up ervan, goed te zien waar het gat zit.

[url=http://img4.imageshack.us/i/autoschade00...][img]http://img4.imageshack.us/img4/8041/auto...[/img][/url] Hier zitten die pompjes die ik bedoelde en welke ik vervangen heb.

[url=http://img10.imageshack.us/i/autoschade0...][img]http://img10.imageshack.us/img10/871/aut...[/img][/url] Totaal overzicht van de motor zonder IC kap.

De bovenste 2 foto's zijn het gevolg van eerst een klein tikje, daarna een klopt en ja toen de knal...

Hoop dat mijn klachten nu opgelost zijn, zal na het weekend weten of het geen gedaan is ook echt resultaat heeft opgeleverd.

gr jeroen

jeroen2674 0

15 jaar

Hallo Jeroen.

Zo te horen heb je het probleem gevonden.

Het was dus waarschijnlijk de verstelling van de turboschoepen. Die heb je nu gangbaar gemaakt en dat geeft zeker in de lage toeren meer power.
Die "pompjes" die je hebt vervangen werken op vacuum en bedienen waarschijnlijk de verstelling van die schoepen. Zit er een bedieningsstangetje aan wat in verbinding staat met de turbo????
Ik weet wel hoe het werkt maar weet zo niet hoe het er bij een Ford diesel er uit ziet.
Ik heb hier zelf een 1600 benzine zodoende.

Het verstellen van de Bc kun je gewoon in de auto achter het stuur doen. Hoe dat moet is niet zo moeilijk.

Kijk hier maar.

http://www.focusclub.nl/forum/showthread...

Let op. Als je het percentage verandert naar boven ( Gaat hij dus schadelijker aangeven) of naar beneden ( er staat dan een - voor en gaat hij zuiniger aangeven) je wel moet weten hoeveel hij afwijkt.

Ik heb dit gedaan door te gaan rijden en bij een lege tank te gaan tanken. km delen door liters is het exacte verbruik per 100km.
Nu kijk je ff wat de Bc aan geeft. Het verschil zet je ff om in een percentage en dat verander je dus in de instelling van je Bc zoals in de link beschreven wordt.
Standaard staat deze op 0% en die moet je dus veranderen op de manier zoals in de link beschreven staat.
Ik moest hem hier 2% bijstellen om hem precies kloppend te krijgen.
Elke keer verander je hem met 1% naar boven of naar beneden. Er staat een - voor als je negatief gaat en er staat niks voor als je positief gaat. Laat je niet in de war brengen door het feit dat je MPG te zien krijgt als je in het menu bent. Niks van aan trekken en gewoon door gaan.

Probeer het maar eens en je zult zien dat je hem makkelijk kloppend kunt krijgen.
De mijne hier klopt precies nu.

Ps er zitten in die Bc nog veel meer functies zoals je in de link kunt lezen.
Ik zit zelf ook op het Focus forum en heb er al veel tips en truukjes gevonden.

Ik hoor wel of het lukt.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

Hoi,

Hoop dat ik de schoepen weer gangbaar heb gemaakt...
Die "pompjes" zijn inderdaad van het vacuum, en zover ik heb kunnen achterhalen, gaat 1 slangetje naar de EGR klep, hierdoor ben ik dus ook op het idee gekomen om ze eens te wisselen.
Had de slang van de EGR afgehaald en merkte totaal niets aan de motor, ook geen damp of zo.
Merkte wel dat er vacuum werd aangemaakt door de vinger erop te houden.
Er gaat ook een slang van de IC buis (tussen ic en egr) naar een sensor aan de bestuurders kant nabij luchtfilter.
2 andere slangen duiken weg ,en heb ik niet getraceerd, maar durf bijna zeker te zeggen dat er eentje richting turbo vertrekt.

Het verbruik is nog steeds aan de hoge kant, maar niet meer in de 20 en 30 liter per 100km...
Dus ga nu even uit van een afwijking in de BC, en ga dat zeker via die link proberen te herstellen...

Wat ik voor de zekerheid toch ook nog eens ga laten doen, is de auto opnieuw laten uitlijnen, want dat is ook in de dezelfde periode gedaan samen met de nieuwe velgen en ja helaas erna ook de nieuwe schokbrekers geplaatst.

Zaterdag gaan we met de aanhanger richting Schagen, en dan zien we gelijk wat het verbruik is van de auto.
Als referentie heb ik dezelfde route met een transit gereden en had toen aan de pomp een gemiddeld van 14,5 per Km wat ik opzicht heel netjes vond.
Dus dit moet de focus ook kunnen halen.

Al met al een vruchtbare dag gehad, maar nog niet helemaal tevreden.
Mss handig als andere 1.8 tdci rijders eens wat gegevens opgeven.

En iedereen alvast bedankt voor het meedenken...
Als het helemaal opgelost is, zal ik zeker de oplossing hier neerzetten...

gr jeroen

jeroen2674 0

15 jaar

Die bandenmaat kan idd ook nog een kleine afwijking geven op de bc, maar denk dat je dat niet zult kunnen meten.

Op onderstaande link kun je kijken hoeveel afwijking je hebt tov de orginele banden.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.htm...

Ik heb bv in de zomer 215/40/17 er onder en in de winter 185/60/14 en merk op de bc geen meetbare afwijking.

Wat bertreft die info over Tdci rijders. Meld je aan op het gezellige Focus forum, en je wordt overspoelt met info over echt van alles en nog wat.
Die weten zeker ook hoe dat zit met die slangetjes ed. Ik kan je daar niet mee helpen.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

Das toevallig,
Wilde net wat links plaatsen over de banden omtrek, heb een negatieve afwijking van 3,2 % wat de snelheidsmeter nu aangeeft is dus 3,2% minder dan gereden.
Bij de door gebruikte configuratie is het 1.3 %.

Hier nog wat links voor het controleren van de bandomtrek.
http://www.7-forum.com/service/reifenrec...
http://www.ajdesigner.com/fl_tire/tire.p...
http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm

jeroen2674 0

15 jaar

Daar moet je er wel mee uitkomen denk ik maar zo.
We horen wel hier hoe het verder gegaan is met de Focus.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

Ff een update op de stand van zaken...

Heb de instellingen van de BC bekeken en die staan allemaal goed 0% afwijking ingevoerd.
Verder vandaag eens goed in zijn 4 tot 4000-4500 toeren doorgetrokken.
In het begin kwam hier heel veel zwarte damp uit, heb dit wel gedaan met een goede warme motor.
Heb dit ongeveer 4 kilometer volgehouden en toen werd het beduidend minder.

OP de terug weg nog eens gedaan maar niet goed kunnen controleren had niemand kort genoeg achter me rijden.

Wat nu nog in de planning staat is, controle thermostaat, uitlijnen auto, remmen controleren op aanlopen en noteren van het verbruik bij het tanken.

En mss iets waar niemand aan gedacht heeft, het is een gebruikte motor die erin is geplaatst, en de vorige motor is goed stuk gereden.
Blok komt uit een schade auto, heb de auto zelf ook gezien waar het blok in gezeten heeft.
De kans is dus erg groot dat dit blok ook een tijd stil heeft gestaan, en mss alleen ff gestart is geweest.

Dus volg hier ook even de raad van een aantal op, door er gewoon eens een paar duizend mee te rijden en dan zien wat ie allemaal doet.
En ook kijken of er verbeteringen optreden wat betreft het verbruik.

Over een goeie maand mag ie ook op keuring, en dan ga ik denk ik als de beurs het toelaat uit voorzorg alle filters vervangen en de olie.
Nog enige tips over merk olie en wel of niet toevoegen van de bekende blikjes ?

gr jeroen

jeroen2674 0

15 jaar

We horen het wel Jeroen.

Gr Fred

kombikart 0

15 jaar

even een reactie...

Inmiddels is de auto gekeurd...
Verbruik is nog steeds hoog en ook bijgehouden op papier, dus liters getankt door aantal kilometers.
Een gemiddeld verbruik van 7,6 dacht ik op 3200 km...
Nu met het koude weer haal ik regelmatig 8,3 tot 9,1 op de 100 berekend, dus niet de bc die geeft gemiddeld 0,5 tot 0,8 minder aan...
Bij de keuring zouden de verstuivers opnieuw ingelezen zijn, dit geeft op de snelweg een constanter verbruik aan...
verder is de thermostaat vervangen en een aantal tests uitgevoerd zonder resultaat, ben er helaas niet bij geweest...

In de BC stonden ook geen foutmeldingen, terwijl ik weet dat ie er wel zijn geweest.
Gewoon stekkers lostrekken en dan uit laten vallen, en ook onder het rijden bij het optrekken slaat ie wel eens af en dan knippert de gloeispiraal...
Hoe krijg ik dit verbruik omlaag, zat zelf al eens te denken aan het omwisselen van een aantal sensors...
Omdat dit probleem ook speelde bij de oude motor die stuk is gegaan en de nieuwe nu precies hetzelfde heeft.
Beetje ten einde raad, een diesel die op 50 liter 600 km haalt met dan nog maar 40 km te gaan volgens de bc en waar dan ook bijna 50 liter diesel in gaat vind ik iets te royaal in verbruik...
Kan ik beter benzine rijden...

Tips of hulp zijn welkom...
gr jeroen

jeroen2674 0

14 jaar

mijn dochter (met focus 1800 tdci) heeft hetzelfde probleem gehad met de turbo . Nadat er eerst al wat relais en sensoren werde vervangenen moest de turbo uiteindelijk toch vervangen worden, gelukkig nog onder garantie .. Nu is het wel een vinnig beestje ... de auto bedoel ik ... met een normaal verbruik.

jacky feyen 0

14 jaar

Tja als ik dit zo hoor, en dan bedenk dat de turbo niet vernieuwd is...
En dat het probleem van het hoge verbruik ook al bij de vorige motor zo was...
Dan zou het inderdaad nog wel eens de turbo kunnen zijn...

En wat is dan wijsheid, vernieuwen a 800 euro, tweede hands nemen, of voor revisie gaan...
Zelf denk ik vanwege de kosten en betrouwbaarheid aan revisie...

Volgende vraag, een goed en goedkoop revisie bedrijf, wie o wie ?
en wat mag zoiets kosten, want garantie heb ik niet op deze auto...

jeroen

jeroen2674 0

14 jaar

Hallo Jeroen,

Lees dit topic eens door!
Turbo is nogal een probleem van deze focus blijkt hier, dus om weer een nieuwe motor uit te sparen....
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

gr

Peco power

Mercury 0
badge

14 jaar

heb de topic gelezen...
Heb voor het lezen hiervan nog met een aantal revisie bedrijven gebeld...
En er zitten echt goede tussen...

Had dus een dame aan de lijn die me dus ongeveer vertelde wat daar ook in de topic stond.
Omdat alles los is geweest en gecontroleerd, neem aan ook de turbo en daarna pas terug geplaatst.
Dat bij twijfel dit wel gemeld was...

Wat die dame me ook kan vertellen was, dat de waste gate wel eens hapert, en met de huidige technieken, wil dat ook hoog verbruik op leveren.
Hoor niet echt bijgeluiden in de auto, loopt lekker soepel, op soms niet altijd het schommelen van de toeren bij koude motor.

Heb net de garage gebeld om te informeren naar de prijs van de wastegate...
Als deze niet te duur is, toch maar preventief vervangen, omdat het verhaal van een slecht werkende gate overeen komt met mijn klachten...

Geen vermogen bij laag toerental, en soms wel flink vermogen, en hoog verbruik, gecombineerd met veel roet, ook als de EGR dicht staat (slang eraf en dop in de vacuüm leiding).
Vind 1000 euro best wel ff een hap om preventief uit te geven
En het kan goed dat de turbo op is, turbo heeft 2ton gedraaid...

Das het nadeel van auto's met veel op de klok, alleen bij die andere wat ik had, werd het vermogen iets minder en niet het verbruik veel en veel hoger...
Naar de dealer rij ik niet, want met de vraag of ze wisten of de distributie riem vervangen was, kreeg ik niet echt een antwoord..
Zou wel gebeurd moeten zijn, maar kunnen niet zien of dat ook is gebeurd, tja ze hebben de auto in onderhoud gehad

Heb de richting denk ik wel van het probleem gevonden, nu nog de speld erin zoeken...
En anders iemand zoeken die geen problemen heeft en de duurste sensor eens omzetten, kijken of het daar aan ligt.
Want zien geen fouten in het systeem staan...

Als ik meer weet zet ik het neer...
Ik wil dit opgelost hebben en dan ook de oplossing hier neer zetten, is altijd makkelijk

gr jeroen

jeroen2674 0

14 jaar

Jeroen,

Ik had de link naar dat topic er alleen maar neergezet om aan te geven wat er gebeurd als de turbo ploft, want dan kun je weer een andere motor plaatsen. Je vorige motor is zeer waarschijnlijk overleden aan een pistonpen die niet deugde, en je turbo is niet fris (schoepen verstelden niet, geen trekkracht) een niet werkende wastegate betekend nu een openstaaande wastegate, waardoor de turbowerking wegvalt, maar waarom blijft die openstaan? door een partij aangekoekte kool, die ook je turbo niet laat verstellen. zo'n stukje kool dat door je op volle toeren werkende turbo gaat heeft een verwoestende werking, en dan krijg je dus de in dat andere topic genoemde gevolgen.
Dus om zeker te zijn zou ik toch ook de turbo laten reinigen/reviseren.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

dat klopt...
motor was stuk en de turbo niet...
ik heb het verhaal gelezen, en dat was een kijk wat wij er dus nog niet op hadden...

Door het bellen voor de revisie ben ik gewezen op de werking van de gate...
De turbo is bij het ombouwen ook gecontroleerd...
Wat ik daar onder moet verstaan ????

Heb me ook het turbo handboek door gelezen, staat heel veel in...
En het probleem van de turbo kan dan weer te maken hebben met een probleem in de aansturing van het vacuum...
Nu is het dus redelijk bekend waar het zou kunnen zitten...
Het zou net zo goed een slangetje kunnen zijn wat een scheurtje vertoont en dus veel roet in het eten gooit...
Had dat bij de opel ook, een heel mooi systeem maar als er iets mee is zoek je je te pleuris...

En gezien de KM stand van de auto, kan het idd gewoon de turbo zijn, heeft nu 207k gelopen...
En dus alvast maar beginnen met sparen, want een nieuwe kost om en nabij 1000 euro.

gr jeroen

jeroen2674 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.